چرا هرچه صادر می‌کنیم، برگشت می‌خورد؟

بنابر گفته کتایون سپهری متخصص حوزه کارآفرینی و نوآوری اجتماعی، در دنیای امروز کسب و کارهای ایرانی برای آنکه بتوانند تجارت جهانی داشته باشند، باید در کنار جنبه نوآوری، جنبه اجتماعی را نیز دریابند.

نگار علی- روز گذشته بهستان اول با محوریت نوآوری اجتماعی برگزار شد؛ کتابون سپهری، مدیرعامل شرکت شتاب‌دهنده منش در پنلی از این رویداد به پررنگ بودن جنبه‌های اجتماعی در کسب‌وکارهایی که به دنبال جهانی شدن هستند، پرداخت؛ در ادامه بخشی از این ارائه آورده شده است:

ما بعد از چند قرن که در عصر کشاورزی زندگی می‌کردیم، در سال ۱۸۰۰ وارد عصر صنعت شدیم و به ترتیب انقلاب‌های صنعتی مکانیک، برق، اینترنت را پشت سر گذاشتیم و وارد انقلاب صنعتی چهارم شدیم که شامل فناوری‌های روز دنیا از جمله بلاکچین، هوش مصنوعی، زبان ماشین و یادگیری ماشینی شد اما انقلاب صنعتی چهارم جامعه‌شناسان را ترساند و بلافاصله وارد انقلاب صنعتی پنجم شدیم.

در انقلاب صنعتی پنجم گفته می‌شود که همه‌چیز باید انسان محور باشد؛ هوش طبیعی، علوم شناختی و تمام آن چیزی که محوریت انسان دارد باید در اولویت باشد و این نگرانی که هوش‌مصنوعی انسان‌ها را تحت سلطه گیرد نباید وجود داشته باشد.

چرا هرچه صادر می‌کنیم، برگشت می‌خورد؟

در اینجا انقلاب صنعتی پنجم تاکید بر انسان را سرلوحه کار خود قرار داد با این عنوان که انسان باید محوریت داشته باشد و این محوریت در انسان پایدار و تاب‌آور معنا پیدا می‌کند.

انسان پایدار ما را به مباحث توسعه پایدار می‌رساند و انسان تاب‌آور نیز اصطلاحی است که از زمان کرونا رواج بیشتری پیدا کرد و ضرورت آن بیشتر احساس شد؛ این اصطلاح به این معناست که انسان باید تاب‌آوری بیشتری داشته باشد، به قدری توانمند باشد تا در شرایط مختلف انعطاف‌پذیری لازم برای مواجهه با انواع بحران را داشته باشد؛ این انسان تاب‌آور شهر و روستا تاب‌آور را می‌سازد و اگر بحرانی رخ داد، آن حجم از ویرانی را در پی نخواهد داشت و شاهد از بین رفتن حجم زیادی از کسب‌وکارها و بیکاری گسترده در بین فعالان کسب‌وکار و به خصوص زنان نخواهیم بود و در نتیجه انسان تاب‌آور، اجتماع، روستا و شهرهای تاب‌آور ساخته خواهند شد.

در توسعه پایدار اجتماعی کلمه‌ای شکل گرفته است تحت عنوان fair trade (تجارت منصفانه) و یک جنبش اجتماعی-اقتصادی است که گفته می‌شود یا کار نکن یا اگر می‌خواهی کار کنی، کسب و کار داشته باشی و با دنیا در تعامل باشی باید تمام ارکان توسعه پایدار را با رعایت تمام نکات اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی در آن لحاظ کنی.

اخیرا نمایشگاه فرش و گلیمی در ترکیه برگزار شده است، یکی از بزرگان صنعت فرش ایران غرفه‌ای در این نمایشگاه در همجواری غرفه‌ای از شرکت‌های ترکیه‌ای داشت، مشاهدات حاکی از آن بود که بسیاری از خریداران اروپایی از غرفه شرکت اروپایی خرید می‌کردند و از غرفه شرکت ایرانی خرید نمی‌کردند، در صورتی که گلیم‌های ایرانی ارزان‌تر از گلیم‌های ترک بود و حتی گلیم‌های ایرانی ظریف‌تر بودند؛ گفت و گو با یکی از خریداران اروپایی حاکی از آن بود که عدم خرید آن‌ها از ما دلیل داشته است و دلیل آن عدم در اختیار داشتن سند تجارت منصفانه بوده است. سند تجارت منصفانه می‌گوید که زن روستایی که در روستاهای ایرانی گلیم می‌دوزد باید دستمزد منصفانه دریافت کند. 

مبلمان با کیفیت به اروپا صادر کردیم اما برگشت خورده است و عنوان کرده‌اند که شما تجارت منصفانه ندارید، به این معنا که هر مبلی که ساخته‌اید در ازای آن یک درخت نکاشته‌اید، نمونه‌های مشابه آن در صادرات انواع خوراکی‌ها، ماهی، میگو و سبزی حتی به کشورهای منطقه است که برگشت می‌خورد و دلیل آن مصرف سم‌ شیمیایی است که به زمین آسیب می‌رساند.

در نتیجه در دنیای امروز اگر می‌خواهیم کسب‌وکاری داشته باشیم باید در کنار جنبه نوآوری، جنبه اجتماعی نیز در آن بسیار پررنگ باشد؛ تجارت منصفانه را در نظر بگیریم به خصوص زمانی که می‌خواهیم با دنیا در تعامل باشیم.

۲۲۷۲۲۷

کد خبر 1962168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =