بلومبرگ: آمریکا نگران اتحاد ایران، چین، روسیه و کره شمالی است

یک رسانه آمریکایی گزارش داد که با افزایش همکاری‌ها میان روسیه، چین، کره شمالی و ایران روابط این کشورها سلطه جهانی آمریکا و متحدان آن را به چالش می‌کشد.

یک رسانه آمریکایی در گزارشی مدعی شد که دولت آمریکا نگران افزایش همکاری‌ها میان روسیه، ایران، چین و کره شمالی و رسیدن آن به سطح نوعی اتحاد است که سلطه واشنگتن و متحدانش را به چالش بکشد.

در حالی که مقامات ایران ادعای غرب مبنی بر ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را رد کرده و مسکو نیز آن را ادعایی «بی‌اساس» دانسته است، خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی با انتشار مطلب فوق مطرح کرد: آمریکا مدت‌هاست که به ایران هشدار داده موشک‌های بالستیک به روسیه نفرستد و به چین نیز گفته بود قطعات نظامی مورد نیاز برای جنگ مسکو در اوکراین را تامین نکند. ایران در حال حاضر، همان کاری را انجام می‌دهد که واشنگتن خواسته بود انجام نشود و چین نیز به رویه خود ادامه می‌دهد.

مقامات رسمی به شرط فاش نشدن هویت خود در این باره می‌گویند، آمریکا و متحدان آن نگران سرعت و شدت تعمیق روابط این ۲ کشور و کره شمالی با روسیه هستند که سلطه آمریکا را به‌رغم شدیدترین تحریم‌هایی که غرب اعمال کرده است، به چالش می‌کشد.

این مقابله طبق الگویی است که کارشناسان خارجی و آمریکا و متحدان آن کشمکش مضاعف واشنگتن در عین تلاش برای رسیدن به اهداف آن در سراسر جهان می‌دانند.

«مارتین کیمانی» سفیر پیشین کنیا در سازمان ملل و مدیر مرکز همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه نیویورک در این باره گفت: نفوذ آمریکا به سرعت رو به افول است. قدرت‌های نوظهوری هستند که می‌خواهند بیش از پیش جایگاه خود را در فضای چندجانبه تثبیت کنند. مثال آن چین و بقیه کشورها هستند و جنوب جهانی نیز در حال ابراز وجود است.

در ادامه این مطلب آمده است: این واقعیتی است که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا با شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل به همراه ۱۴۰ نفر از دیگر رهبران جهان با آن مواجه است.

آمریکا و غرب رو به انحطاط هستند

این گزارش با تکرار ادعای غرب مبنی بر حمایت نظامی ایران، چین و کره شمالی از روسیه در جنگ اوکرای، مطرح کرد: مسکو در عین حال، در حال تعمین روابط خود از طریق به اشتراک گذاشتن اطلاعات حساس نظامی با پکن، تهران و پیونگ‌یانگ در ازای کمک‌های جنگی آن‌هاست. این روند با نزدیک شدن جنگ اوکراین به چهارمین سال از آغاز آن شتاب گرفته است.

«آندریا کندال تیلور» یک مقام پیشین اطلاعاتی آمریکا که در حال حاضر در مرکز «امنیت جدید آمریکا» فعالیت می‌کند، در این باره گفت: هم در چین و هم در روسیه این تصور وجود دارد که آمریکا و غرب به طور گریزناپذیری رو به انحطاط هستند. حالا، آن‌ها این شتاب گرفتن را به نفع خود می‌دانند و بنابراین، آماده‌اند چالش‌ها را بپذیرند و برای تسریع روند این انحطاط خطر کنند.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک مقامات گروه بریکس نیز حضور خواهند داشت که اعضای آن به ۹ کشور رسیده و برخی از متحدان آمریکا، همچنین ایران، روسیه و چین نیز در آن حضور دارند.

کشورهای بیشتری خواستار عضویت در این گروه شده‌اند که آشکارا، اعلام کرده به دنبال ایجاد مرکز جایگزینی برای نفوذ جهانی، از جمله در رقابت با سلطه دلار آمریکاست.

آمریکا تلاش می‌کند نفوذ و جایگاه خود در جهان را حفظ کند

«نادیا شادلو» یکی از مقامات ارشد پیشین آمریکایی در دولت «دونالد ترامپ» که در حال حاضر، یکی از اعضای ارشد اندیشکده «هادسون» است، در این باره گفت که «کشورهای خارج از حلقه آمریکا و رقبای آن شاهد شکل‌گیری این قدرت تازه هستند که احتمالا، آن‌ها را بین این ۲ قطب قرار می‌دهد. آمریکا، حالا باید به طور موثرتری این وضعیت را مدیریت کند که دشوار است.»

در عین حال، سیاست داخلی در آمریکا و اروپا با تلاش رهبران پوپولیست در آن‌ها برای اعمال سیاست‌های انزواطلبانه و افزایش حمایت‌ها از آن‌ها در حال دور کردن پایتخت‌ها از تعهدات بین‌المللی آن‌‎هاست.

بلومبرگ نوشت: آمریکا و متحدان آن امیدوارند همکاری آن‌ها که ریشه در ارزش‌های مشترک دارد، همچنان نفوذ و جایگاه خود در جهان را حفظ کند.

311311

کد خبر 1961554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =