بهرام قاسمی دیپلمات بازنشسته معتقد است که جایگاه، نفوذ و تاثیرگذاری وزارت‌امور خارجه در بخش‌هایی کاسته شده یا عقب زده شده‌است.

به گزارش خبرآنلاین بهرام قاسمی دیپلمات بازنشسته و سخنگوی اسبق وزارت خارجه با حضور در کافه خبر با تاکید بر این نکته که وزارت خارجه یک دستگاه و سازمان حاکمیتی است می‌گوید «در مقایسه با ده بیست سال پیش به جای پیشرفت و ارتقا جایگاه وزارت امور خارجه برعکس عمل شده و در دولت نو آمده و وزیر خارجه جدید باید به این نکته توجه ویژه شود تا {این نهاد بتواند} به وظایف و رسالت خود بپردازد.

بهرام قاسمی در ادامه گفت‌وگو با خبرآنلاین در مورد چرایی اهمیت جایگاه وزارت خارجه توضیح داد:

وزارت امور خارجه با توجه به مجموعه ستاد و سفارت‌خانه‌ها در اقصی نقاط کشور،‌خاکریز و سنگر اول برای دفاع از کیان ایران و محل دریافت اطلاعات و هشدارها و سیگنال‌هایی است که می‌تواند ایران را تحت تاثیر قرار بدهد.

بحث حاکمیت ملی، تمامیت ارضی، منافع ملی و .. همه در حول و حوش وزارت خارجه جمع می‌شود همچنین وزارت خارجه باید حافظ منافع همه نهادها باشد؛ نفت، اقتصاد یا بانک مرکزی و ... پیش قراول هر حرکتی برای همه سازمان‌های داخلی حتی نظامی و اطلاعاتی وزارت خارجه است که باید نقش داشته باشد و این خاص ایران هم نیست در همه جای دنیا وزارت خارجه جایگاه ویژه دارد.

اگر از سال‌های دهه ۶۰ وزارت خارجه را تورق کنم، فکر می‌کنم در بعضی حوزه‌ها از تخصص‌های بیشتری بهره‌مند شده‌ایم اما از جایگاه، اهمیت، نفوذ و تاثیرگذاری بر سایر سازمان‌ها و نهادهای درون کشور عقب زده شده‌ایم. در جاهای مشخصی قطعا عقب زده شده‌ایم و {نهادهای دیگر} حرف وزارت خارجه را گوش نمی‌دهند و مدعی هستند که ما هم عین شما هستیم در حالی که مثل وزارت خارجه نیستند. وزارت خارجه مسایل کلی کشور را می‌بیند و جایگاهش نیز در ساختار مشخص است.

با تورق در تاریخ وزارت خارجه {می‌توانم بگویم} اگر چه در برخی بخش‌ها تخصص‌های بیشتری پیدا کره‌ایم اما یک افول را هم می‌بینم. یک سراشیبی را در مراحلی طی کردیم. امروز  وضعیت وزارت امور خارجه در مقایسه با ده بیست سال پیش به جای پیشرفت و ارتقا جایگاه خودش برعکس عمل کرده با دولت نو آمده و وزیر خارجه جدید باید توجه ویژه شود تا وزارت خارجه بتواند به وظایف و رسالت خود بپردازد.

۳۱۱۳۱۱

کد خبر 1959952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =