سفیر سابق ایران در چین در گفتگویی در کافه خبر خبرآنلاین به دورنمای نقش چین در خاورمیانه پرداخت.

به گزارش خبرآنلاین محمد کشاورززاده با حضور در کافه خبر گفت: بخشی از این رویکرد به رهبری چین برمی‌گردد. تزی دارد به اسم آینده مشترک. معتقد است که همه سوار قایقی هستیم و آینده همه ما به هم مرتبط است. سه ابتکار در همین راستا دارد؛ ابتکار توسعه جهانی، امنیت برای همه، ابتکار تمدنی جهان.  

معتقد است که هیچ تمدنی بالاتر از تمدن دیگر نیست مثل گفت‌وگوی تمدن‌های ما. این نوع حکمرانی چینی است که دنبال تقابل نیست و دنبال همکاری است.

میانجی‌گری طرف چینی در رابطه ایران و عربستان با چراغ سبز ما، با ابتکار چینی و رویکرد مثبت عربستانی انجام گرفت. مذاکرات محرمانه بود و گفتند فقط ما تسهیلات ایجاد می‌کنیم و به‌هیچ وجه وارد محتوای مذاکرات نشدند.

اگر شهادت آقای هنیه رخ نمی‌داد ابتکار در مذاکرات فلسطینی داشت به خوبی جلو می‌رفت. تفکر حزب حاکم در چین این است که باید از مظلوم دفاع کنیم. چینی‌ها معتقدند که منطقه خاورمیانه می‌تواند یک منطقه آرام باشد آنها معتقدند که امریکایی‌ها بالاخره از منطقه خارومیانه خارج خواهند شد و با این شرایط نمی‌توانند بمانند پس کشورهای خارومیانه باید اختلافات خود را کنار بگذارند. این شرایطی را فراهم‌می‌کند که هم به نفع توسعه منطقه و هم به نفع اقتصاد چین است. مطمین باشید اگر تحریم‌ها نبود بزرگ‌ترین پروژه‌ها را طرف چینی در ایران انجام می‌داد.

۳۱۱۳۱۱

کد خبر 1959939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =