ادعای روزنامه فرهیختگان: سفارت آلمان میان هنرمندان شبکه ایجاد و نفوذ کرده است/ سالی ۱۰ هزار نفر آموزش زبان می‌بینند؛ ۱۵ هزار نفر در نوبت ثبت‌نام هستند

این گزارش بر اساس آنچه «برخی از یافته‌های نهادهای مسئول» خوانده است، نوشته که موسسه در کنار آموزش زبان، قراردادهایی با برخی هنرمندان برای اجرای برنامه‌ای تحت عنوان «رقص معاصر» منعقد کرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روزنامه فرهیتگان در شماره روز پنجشنبه خود، گزارشی پیرامون موسسه آموزش زبان آلمانی در تهران مشهور به «گوته» منتشر کرده است. در این گزارش مفصل به سوابق این موسسه در ایران پرداخته شده است. طبق آنچه فرهیختگان منتشر کرده، علت پلمب دو دفتر موسسه آموزش زبان آلمانی در تهران، «تخلفات مالی» بوده و در عین حال مدعی شده که سفارت آلمان در میان هنرمندان «نفوذ» دارد و آلمان‌ها در میان هنرمندان «شبکه» ایجاد کرده‌اند. در ادامه بخش‌هایی از این گزارش می‌آید:

...«کمتر از یک ماه پس از یورش پلیس آلمان به مراکز اسلامی متعلق به ایران و مصادره این مراکز، تهران با اعلام ممنوعیت فعالیت دو شعبه «موسسه آموزش زبان آلمانی» (DSIT) در خیابان‌های یخچال و دیباجی جنوبی، این دفاتر را پلمب کرد. تصمیم به بستن دفاتر این موسسه آلمانی آن هم چند هفته پس از اقدام علیه مرکز اسلامی هامبورگ و مراکز وابسته، در رسانه‌های داخلی و بین‌المللی، تفسیر به «اقدام متقابل» ایران شد. اگرچه برپایه حقوق بین‌الملل عمومی، ایران امکان اقدام متقابل در واکنش به بهانه‌جویی‌های برلین را داشت اما حداقل به دو دلیل به نظر نمی‌رسد که این تصمیم، بر این پایه انجام گرفته باشد:۱- اگر تهران بنای اقدام متقابل داشت، نیاز به اتلاف وقت تقریبا سه هفته‌ای نبود و بلافاصله دست به چنین کاری می‌زد. ۲- تهران گزینه‌ای بهتر برای اقدام متقابل داشت. طبیعتا به جای یک موسسه آموزش زبان، آلمانی‌ها مراکز و موسسات دیگری در ایران دارند که تعطیلی آنها می‌توانست پیام روشن‌تری به برلین مخابره کند. اگر تهران اقدامش را در چارچوب حقوق بین‌الملل عمومی تعبیر نمی‌کند، پس بر چه اساسی اقدام به تعطیلی مرکز آموزش زبان آلمانی گرفته شده است؟

...یکی از مسائل مورد توجه که باعث تصمیم‌گیری درباره عدم تداوم فعالیت موسسه DSIT شد، بررسی وضعیت مالی آن بود. به‌عنوان نمونه (DSIT) با آموزش سالیانه ۱۰ هزار زبان‌آموز و حدود ۱۵ هزار زبان‌آموز در نوبت ثبت‌نام، سالانه چند صد میلیارد تومان گردش مالی داشته اما حتی یک ریال مالیات پرداخت نکرده است. موضوع دیگر در این رابطه، نامشخص بودن محل هزینه‌کرد این درآمد قابل توجه از سوی سفارت آلمان است. براساس گزارشی که خبرگزاری میزان، داده است این دو شعبه «با نقض قوانین کشور مرتکب اعمال غیرقانونی متعدد و تخلفات گسترده مالی شده بودند.» در این گزارش آمده که «گزارش‌هایی از تخلفات سایر مراکز وابسته به آلمان» دریافت شده که «تحقیقات در این مورد در جریان است.»...

میزان اطلاعاتی درباره «اعمال غیرقانونی» و «تخلفات گسترده مالی» اعلام نکرده است اما برخی از یافته‌های نهادهای مسئول نشان می‌دهد موسسه در کنار آموزش زبان، قراردادهایی با برخی هنرمندان برای اجرای برنامه‌هایی مغایر با فرهنگ و هویت ایرانی داشته است. یکی از این قراردادها، در قالب پروژه‌ای به نام «رقص معاصر» است. رقص معاصر شکلی از رقص صحنه‌ای است که در میانه قرن بیستم توسعه یافته و از آن زمان به بعد، یکی از گونه‌های غالب در آموزش رسمی رقص در سراسر دنیاست و به‌خصوص طرفداران قابل توجهی در آمریکا و اروپا دارد. بخشی دیگر از درآمدهای موسسه زبان آلمانی، در تئاتر هزینه می‌شود. نکته قابل توجه اینجاست که مقامات سفارت برای گم کردن رد پول‌هایی که در این زمینه هزینه کرده‌اند، دست به پولشویی هم زده‌اند. تا بررسی جزئی اسناد موجود در موسسه، نمی‌توان درباره گستردگی نفوذ سفارت آلمان در میان هنرمندان و شبکه‌ای که آلمانی‌ها در این زمینه ایجاد کرده‌اند، سخن گفت اما این احتمال وجود دارد که بخشی از پروژه‌های پرحاشیه فرهنگی کشور، به شکلی به سفارت آلمان و موسسه آموزش زبان آلمانی مرتبط باشد. 

هنوز مشخص نیست این شعب موسسه آموزش زبان آلمانی پس از بررسی تخلفات رخ داده امکان فعالیت در ایران را خواهند داشت یا خیر اما به‌وضوح مشخص است دیگر آلمانی‌ها این اجازه را پیدا نخواهند کرد در قالب موسسه زبان آلمانی، در زمینه‌هایی که مجوزی درباره آن ندارند، ورود داشته باشند.»

۲۹۲۹

کد خبر 1951246

برچسب‌ها