کوتاه‌ترین عمر مدیریت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم 

بعد از استعفای علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم، سیدرضا صالحی امیری که در آن زمان رئیس سازمان اسناد وکتابخانه ملّی ایران بود؛ به عنوان وزیر پیشنهادی ریاست جمهوری حسن روحانی از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفت و در تاریخ ۱۱ آبان ۱۳۹۵ به بهارستان رفت اما مدت تصدی او در این پست فقط ۹ ماه به طول انجامید و در تاریخ ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ از سمت خود کناره گیری کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پس از کناره گیری علی جنتی، در تاریخ ۲۸ مهرماه سال ۱۳۹۵ سیدعباس صالحی معاون فرهنگی این وزراتخانه به عنوان سرپرست معرفی شد و بعد از مدت اندکی سیدرضا صالحی امیری سکان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را عهده‌دار شد.  

ممانعت از دخالت نهادهای غیر مسئول در امور فرهنگی و هنری

صالحی امیری در این دوره نه ماهه تغییرات و اقدامات مهمی در حوزه فرهنگ به انجام رساند. از جمله ممانعت از ورود و دخالت افراد و نهادهای غیر مسئول در امور فرهنگی و هنری که از می توان به لغو کنسرت شهرام ناظری در قوچان اشاره کرد. به این ترتیب که قرار بود در تاریخ ۶ مرداد سال ۱۳۹۶ شهرام ناظری همراه با حافظ ناظری کنسرت «آواز پارسی» را اجرا کنند که با پلمپ سالن اجرا روبرو شدند که در آن ایام سیدرضا صالحی امیری وزیر وقت دولت یازدهم طی نامه ای به رئیس جمهور خواستار شد سران سه قوه برای جلوگیری از دخالت های نا به جا تصمیم گیری کنند. در واقع صالحی امیری در دوران مدیریت خود تلاش کرد نهادهای غیر فرهنگی مرجعیت فرهنگی کشور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را بپذیرند و مواردی از دخالت های خودسرانه ایجاد نشد.

تدوین «چشم‌انداز سینمای ایران» در دوران وزارت صالحی امیری

یکی از اقدام‌های مهم سیدرضا صالحی امیری در تثبیت مرجعیت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سفرهای استانی وی و دیدار با مقامات و مسئولان درباره حوزه فرهنگ و هنر در حوزه تئاتر و موسیقی بود.
تهیه اولین مجلد سیاست های فرهنگی در حوزه سینما با عنوان «چشم‌انداز سینمای ایران» در دوران تصدی صالحی امیری شکل گرفت. زیرا به اعتقاد صالحی امیری سینما جدا از سایر اجزاء سیستم فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور نبود و باید به شکل سیستمی دارای برنامه بلند مدت باشد و برای سینما به دلیل حضور در عرصه بین الملل دیپلماسی فرهنگی قائل بود.

تغییر ضرب الاجل رئیس سازمان سینمایی

یکی از نخستین عزل و نصب هایی که سیدرضا صالحی امیری در بدو ورود خود به وزارت ارشاد انجام داد، برکناری حجت‌الله ایوبی در فاصله کوتاهی پس از برگزاری جشنواره فیلم فجر و در آخرین ماه های پایانی دولت اول حسن روحانی بود. این تغییر فوری نشان از اختلاف نظر جدی رضا صالحی امیری با رئیس سازمان سنیمایی وقت بود. در آن زمان علی‌اصغر رمضان‌پور، معاون فرهنگی پیشین وزارت ارشاد برکناری حجت الله ایوبی را نتیجه فشار یا درخواست برای تغییر عنوان کرد و پس از آن محمدمهدی حیدریان به عنوان جایگزین ایوبی منصوب شد.

گسترش دامنه هنر نمایش از تهران به شهرستان ها

اهمیت به اجرای نمایش در شهرستان، گسترش و تامین زیرساخت های این هنر در شهرستان ها به کمک مسئولان و متولیان فرهنگی مراکز استان ها از جمله فعالیت های صالحی امیری به شمار می رفت.

طبق آمار اعلام شده از سوی روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوران مدیریت سیدرضا صالحی امیری اجراهای صحنه در طول یکسال در تهران در هر شب بین ۹ تا ۱۱۰ اجرا بوده است و بیش از ۹۰ درصد از نمایشنامه ا با موضوعاتی چون سبک زندگی، دفاع مقدس، مسئولیت اجتماعی، اخلاق اجتماعی، روابط انسانی و ادبیات و هنر ایرانی متعلق به نمایشنامه نویسان ایرانی بوده است.

۵۷۵۷

کد خبر 1943649

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =