خبرگزاری خبرآنلاین ، سارا موسوی: پروژه راه آهن کرمانشاه_خسروی بخشی از راه آهن غرب کشور به طول ۵۵۱ کیلومتر است، این مسیر ریلی از ایستگاه سمنگان در نزدیکی اراک شروع میشود و از شهرهای ملایر، نهاوند، صحنه، کنگاور و کرمانشاه عبور میکند.
طول مسیر راه آهن کرمانشاه_خسروی، ۲۶۳ کیلومتر است، این مسیر با شاخههای آنتنی حدود ۳۳۰ کیلومتر ریل گذاری نیاز دارد.
با توجه به تعلل چند ساله در اجرای این طرح ویژه بخشی از زمان لازم برای تکمیل این پروژه بسیار مهم از دست رفته بود، اما با پیگیریها و رایزنیهایی که در دولت شهید رئیسی و استاندار کرمانشاه انجام دادند این پروژه راهبردی دوباره فعال شده است.
مصالح مورد نیاز و نیروی انسانی این پروژه عظیم هم باید از داخل استان تامین شود تا شاهد اثرگذاری این پروژه در اشتغال استان باشیم.
منابع مالی پروژه خط ریلی کرمانشاه_خسروی مشخص شده و پیمانکار باید پروژه را در چند جبهه کاری فعال کند.
تامین اعتبار ۳۰۰ هزار میلیارد ریالی طرح ریلی کرمانشاه خسروی از محل صندوق توسعه ملی تصویب شده است راه آهن کرمانشاه_خسروی اکنون ۸۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و پیشبینی میشود تا پایان سال ۱۴۰۴ به بهرهبرداری برسد.
اولویت بهرهبرداری از قطعه کرمانشاه اسلام آباد غرب است و در گام اول باید محوطه ایستگاه اسلام آباد غرب تملک و عملیات اجرایی آن آغاز شود.
پروژه راه آهن کرمانشاه_خسروی با توجه به قرار گرفتن در مسیر عتبات عالیات در بحث جابجایی و تسهیل تردد زائران و مسافران و برای انتقال کالا از ایران و عراق مورد استفاده قرار میگیرد.
با توجه به افزایش ۲ برابری تردد زائران در سال گذشته از مرز بینالمللی خسروی استان کرمانشاه امسال و در سالهای آتی باید خود را برای میزبانی از چند میلیون زائر آماده کند و برای موفقیت در این میزبانی نیازمند یک طرح جامع برای استفاده از تمام ظرفیتها است.
راه آهن کرمانشاه-خسروی شبکه ریلی کشور را به کشور عراق متصل میکند و مسیر ترانزیتی کشور را در قالب کمربند ایران تکمیل میکند.
لازم به ذکر است، تامین مالی پروژه ریلی از محل منابع استجازه رهبر معظم انقلاب در هیأت دولت تصویب شده است.
راه اندازی این پروژه میتواند چند هزار شغل ایجاد کند که برای استان کرمانشاه که بیکاری بالایی دارد، بسیار حائز اهمیت است.
46
نظر شما