پرندگان روی سیم را برق می‌گیرد؟ / پرسشی که شاید پاسخش را ندانید

با نگاه به کابل‌ انتقال برق احتمال دیدن ۲ چیز زیاد است، یکی کفش‌های آویزان و دیگر ردیف پرندگانی که روی آن‌ به استراحت نشسته‌اند. چطور است که برق جاری در سیم‌ها آسیبی‌ به پرندگان نمی‌رساند؟

به گزارش خبرآنلاین، حتما شما هم پرندگان نشسته روی کابل‌های انتقال برق را دیده‌اید. پرنده‌ها سیم‌های انتقال برق را برای نشستن انتخاب می‌کنند، چرا که جایگاهی بلند برایشان فراهم می‌کند تا محیط اطراف را به دقت زیر نظر بگیرند و اگر شکارند شکارچی را ببینند و اگر شکارچی باشند شکار را پیدا کنند.

پرسش این است که چرا پرنده را برق نمی‌گیرد؟ در پاسخ باید که گفت بر خلاف تفکر رایج و بر اساس پژوهشی که سال ۲۰۱۴ انجام شده است، فقط در آمریکا سالانه چیزی بین ۹۰۰ هزار تا ۱۱ میلیون پرنده بر اثر برق‌گرفتگی کشته می‌شوند. در این میان پرندگان بزرگ‌تر چون پرندگان شکاری بیشتر در معرض خطر برق‌گرفتگی هستند.

اما نمی‌توان این واقعیت را نادیده گرفت که بسیاری پرندگان بدون مشکل روی سیم‌های انتقال برق می‌نشینند و پس از چند به آسمان می‌پرند.

معمای نشستن پرنده روی کابل فشار قوی / چرا دچار برق‌گرفتگی نمی‌شوند؟

ویل باب کارشناس دپارتمان منابع‌ طبیعی اوهایو در توضیح این پدیده می‌گوید: «پرندگان ارتباطی میان خط انتقال برق و زمین ایجاد نمی‌کنند و در نتیجه مدار تشکیل نمی‌شود. برق گرفتگی زمانی رخ می‌دهد که این مدار به شکلی کامل می‌شود.»

معمای نشستن پرنده روی کابل فشار قوی / چرا دچار برق‌گرفتگی نمی‌شوند؟

یک جسم متصل به زمین که رسانای الکتریسته هم باشد در صورت تماس با سیم برق مسیر تازه‌ای برای عبور جریان برق فراهم می‌کند. بنابراین پرندگان هم در صورت تشکیل این مدار در امان نیستند و پرندگان بزرگ نیز به همین دلیل بیشتر دچار برق گرفتگی می‌شوند چرا که گاهی به دلیل وزن زیاد یا جثه بزرگشان دو سیم را به صورت همزمان لمس می‌کنند و مدار شکل می‌گیرد.

منبع: IFLScience

۵۸۵۸


 

کد خبر 1939065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =