۵ نفر
۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۲
حضور در دسته ( شاه حسین ) گویان آذری های تهران 

همه ساله در دهه محرم ، این توفیق نصیب می گردد که در بزرگترین مراسم عزاداری شاه حسین گویان هیأت چهارده معصوم به مدیریت و ریاست خادم الائمه جناب حاج آقا چمنی حضور یافته و در این مراسم حسینی و تاثر برانگیز ، شرکت نمایم.

مداحان آذری در جمع شخصیت های بازار و جز این های آذری زبان مقیم تهران ، با سنت زیبای مراسم شاه حسین گویان در دسته ای بیش از هزار نفری ، زمین و زمان را در بازگویی از مصائب سالار شهیدان ، به لرزه در می آورند!

حضور در دسته ( شاه حسین ) گویان آذری های تهران 

در سرتاسر خیابان ولی عصر جنوبی ، تا میدان منیریه ، هزاران نفر در دو سوی خیابان از زن و مرد و کودک و جوان ، سیاه پوشان ، همه با این دسته حسینی به عزاداری می پردازند!

حضور در دسته ( شاه حسین ) گویان آذری های تهران 
زیبا آن که در میدان منیریه این دسته گسترده با آرایش زیبایی که از سنت های ویژه این رژه به اصطلاح آذریان ، آنچنان هنرمندانه و تخصصی در میان یکدیگر و با نظمی ویژه گرد آمده و دایره ای همچون گوشه ای از آستان حسینی را بوجود آورده و به عزاداری می پردازند. 
‎در پایان این مراسم ،امسال پرچم متبرک و مقدس گنبد مطهر حضرت عباس علیه السلام ، ساقی لب تشنگان کربلا را در این جمع به اهتزاز در آوردیم که خود بر شور و احساس و تاثر عزاداران و حاضران افزود.

حضور در دسته ( شاه حسین ) گویان آذری های تهران 
مراسم عزاداری سنتی «شاه حسین گویان» با حضور عاشقان عزادار اباعبدالله الحسین (ع) در ماه محرم، هر شب در هیئت چهارده معصوم برگزار می‌شود.
‎شاه‌حسین‌گویان نوعی مراسم مذهبی است که در ایام عزا در بیش‌تر نقاط آذربایجان و به‌طور گسترده در تبریز برگزار می‌شود. در زبان ترکی آذربایجانی، مردم به این مراسم «شاخسِی» می‌گویند که کوتاه شدهٔ واژهٔ «شاه‌حسین» است.

حضور در دسته ( شاه حسین ) گویان آذری های تهران 
حزن و اندوه این دسته عزادار بر تمامی حاضران در مسیر سایه افکنده و صدها تن از مردم عزادار تهران از پیر و جوان ، و زن و مرد با گونه های متفاوت در پیاده روها همراه با عزاداران به عزاداری و سینه زدن و اشک و ناله و فغان پرداخته بودند. 
نظم و ترتیب این دسته هزار نفری از سویی و ، حضور جوانان و شخصیت های برجسته بازار تهران و جز این ها از دیگر شخصیت های روحانی و اجتماعی ، بر ویژگی این دسته افزوده بود. 
خادم الحسین جناب حاج حمید چمنی ، ریاست این هیئت ، با دست و زبان و دیدگان و حرکت منظًم خود و گاه بر بالای چهارپایه ای قرار گرفتن ، نظم و مدیریت این دسته با شکوه را بر عهده داشت. 
سرتاسر این مسیر نسبتا طولانی ، مداحان فارسی و آذری زبان با سوز و گدازی خاصً به اجرای برنامه پرداخته و در پایان در حالیکه رژه حدود هزار نفری شمشیر بدستان در میدان منیریه با آرایشی ویژه و منظم در هم تنیده و به عزاداری پرداختند ، با دعا و نیایش و التجا به درگاه معصومین علیهم السلام به پایان برده شد.

حضور در دسته ( شاه حسین ) گویان آذری های تهران 
گفتنی است که چنین مراسمی در طول سال در ایام دهه عاشوراء و اربعین حسینی و شام غریبان شهادت بانوی دو جهان حضرت زهرا سلام الله علیها و نیز شام غریبان شهادت مولا أمیر المومنین علیه السلام برگزار می گردد. 

حضور در دسته ( شاه حسین ) گویان آذری های تهران 
بر خود ضروری می دانم که از برادر ارجمند و فاضل گرامی ، سخنور توانا جناب آقای دکتر محمد قلی ها که موجب حضور حقیر در این مراسم شدند کمال سپاسگزاری را داشته باشم. همچنانکه توفیقات گسترده و افزون را برای سرورم خادم الحسین جناب آقای حاج حمید چمنی از درگاه باری تعالی و معصومین علیهم السلام را آرزو نمایم. 

حضور در دسته ( شاه حسین ) گویان آذری های تهران 

توفیقاتشان در بر گزاری چنین مراسمی افزون باد.

خادم افتخاری اعتاب مقدسه عراق
عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران

تهران  پنجم مرداد ماه ١٤٠٣

کد خبر 1935624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =