یادگیری زبان به صورت خودآموز بهتر است یا با معلم؟

با مزایا و معایب یادگیری خودآموز زبان و یادگیری با معلم آشنا شوید تا بتوانید بهترین شیوه آموختن زبان را انتخاب کنید.

همین که تصمیم می‌گیریم سطح زبان خود را ارتقا دهیم، راهکارهای مختلفی به ذهنمان می‌رسد. برخی از این راهکارها بدون نیاز به استاد و در خانه قابل اجرا است اما برخی دیگر برای اجرا نیازمند یک استاد صبور و باتجربه می‌باشد. همین باعث می‌شود تا این سوال در ذهن فرد شکل بگیرد که یادگیری زبان به صورت خودآموز بهتر است یا با معلم؟ اگر شما نیز با این سوال روبه‌رو هستید اما تاکنون نتوانسته‌اید پاسخ درستی برای آن بیابید، مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

مزایای یادگیری زبان به صورت خودآموز 

منظور از یادگیری زبان به صورت خودآموز این است که فرد با استفاده از منابع آموزشی بدون اینکه از معلم کمک بگیرد، مسیر آموزش را پیش ببرد. از مهم‌ترین مزایای یادگیری زبان به صورت خودآموز می‌توان به‌ موارد زیر اشاره کرد: 

کاهش هزینه‌ها 

اولین و مهم‌ترین مزیت یادگیری زبان به صورت خودآموز کاهش هزینه‌های آموزشی است. در چنین شرایطی دیگر شما نیازی به پرداخت هزینه بابت آموزش به معلم ندارید و بدون آموزش دیدن می‌توانید سطح زبان خود را ارتقا دهید. 

انعطاف‌پذیری 

یادگیری زبان به صورت خودآموز به شما این امکان را خواهد داد تا طبق برنامه خود پیش روید و در هر ساعت از شبانه روز که بخواهید مطالعه کنید. در واقع می‌توان گفت این روش یادگیری زبان دست شما را در ساعت مطالعه و زمان پیش‌برد برنامه‌ها کاملا باز می‌گذارد. 

معایب یادگیری زبان به صورت خودآموز 

یادگیری زبان به صورت خودآموز علاوه بر مزایای ذکر شده، معایبی نیز دارد که نباید از آن غافل شد. از مهم‌ترین معایب یادگیری زبان به صورت خودآموز می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم: 

دشواری در حفظ انگیزه‌

مسیر یادگیری زبان یک مسیر سخت است که با زبان‌آموز را با چالش‌های فراوانی روبه‌رو می‌کند. در طی این مسیر حفظ انگیزه برای زبان‌آموزانی که به صورت خودخوان مطالعه دارند، سخت‌تر خواهد بود. 

طولانی شدن زمان یادگیری 

یکی از مهم‌ترین معایب یادگیری زبان خودخوان طولانی شدن زمانی یادگیری است. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که افراد با کمک معلم زبان می‌توانند مسیر یادگیری را بهتر طی کنند. 

دشواری در رفع اشکال 

زبان‌آموزانی که یادگیری زبان را به صورت خودخوان پیش می‌برند در صورت مواجه شدن با مشکلات باید خود به دنبال راه چاره باشند. در چنین شرایطی فردی وجود ندارد که برای درک بهتر دروس از او کمک گرفته شود. همین موضوع باعث می‌شود تا گاهی فرد ناامید شود و مسیر یادگیری را ادامه ندهد. 

مدیریت سخت‌تر برنامه‌های مطالعه‌ای 

پایبند بودن به برنامه مطالعه زبان برای افرادی که خودخوان یادگیری را پیش می‌برند، بسیار سخت‌تر است. این افراد به همین دلیل نیز برای تسلط به مباحث درسی به زمان طولانی‌تری نیاز دارند. علاوه بر این در مطالعه خودخوان زبان به دلیل عدم دریافت بازخورد گاهی فرد به اشتباه تصور می‌کند که مسیر آموزش را درست پیش نمی‌برد و از اجرای برنامه‌های خود سر باز می‌کند. 

مزایای یادگیری زبان با معلم 

برای بررسی بهتر این سوال که یادگیری زبان به صورت خودآموز بهتر است یا با معلم؛ تصمیم داریم در این بخش به معرفی مزایای یادگیری زبان با معلم بپردازیم. از مهم‌ترین مزایای یادگیری به این روش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

یادگیری زبان به صورت خودآموز بهتر است یا با معلم؟

سرعت بخشیدن به فرایند یادگیری 

یک معلم خوب و باتجربه می‌تواند فرایند یادگیری زبان را بسیار سرعت بخشد و شرایطی را فراهم کند که فرد بتواند به اهداف خود از آموزش زبان دست یابد و حتی به کسب درآمد بپردازد. 

یادگیری بهتر 

هنگامی که زبان‌آموز در مسیر آموزش از معلم کمک بگیرید، می‌تواند نکات درسی را بهتر درک کند و در صورت مواجه شدن با مشکلات از استاد خود برای حل هر چه سریع‌تر کمک بگیرد. او فرصتی طلایی برای شناخت نقاط ضعف و قوت و همچنین پایبندی به برنامه آموزشی خواهد داشت. به همین دلیل نیز در مسیر یادگیری زبان شانس بیشتری برای موفقیت دارد. 

کمتر شدن چالش‌ها در مسیر یادگیری 

یادگیری زبان با معلم همچنین باعث می‌شود تا فرد با چالش‌های کمتری روبه‌رو شود و مسیر یادگیری را هموارتر کند. در واقع می‌توان گفت در صورت بروز مشکلات در فرایند یادگیری زبان‌آموز امکان استفاده از تجربه مدرس و دریافت مشاوره برای گذر ازسختی پیش آمده را خواهد داشت. به همین دلیل نیز می‌تواند بهتر از پس مشکلات برآید. 

معایب یادگیری زبان با معلم 

اگر بخواهیم معایب یادگیری زبان با معلم را بیان کنیم، باید بگوییم که تنها معایب این روش بالا بودن هزینه‌های آموزش است. برخلاف روش خودآموز زبان که شما نیازی به صرف هزینه ندارید، در این روش برای دریافت خدمات آموزشی باید هزینه کنید. البته به یاد داشته باشید که بالاترین سرمایه شما زمان شما است و می‌توانید با کمک یک معلم خوب در حفظ این سرمایه کوشا باشید. اگر تصمیمتان برای یادگیری زبان جدی است، پیشنهاد می‌شود تا حد امکان سعی کنید از اساتید با تجربه زبان کمک بگیرید تا در مسیر یادگیری با چالش‌های کمتری روبه‌رو شوید. 

وبسایت آموزش زبان نیمکت

وب سایت آموزش زبان نیمکت (nimkat.org) یکی از پلتفرم‌های ایرانی آموزش زبان است که بیش از ۱۰ زبان بین‌المللی را پشتیبانی می‌کند. این پلتفرم با برگزاری کلاس‌ها به صورت آنلاین امکان دسترسی به بهترین اساتید را به راحتی فراهم می‌کند تا افراد بدون در نظر گرفتن محدودیت‌های مکانی خود بتوانند به راحتی آموزش ببینند و سطح زبان خود را ارتقا دهند.

از مهم‌ترین مزایا نیمکت عبارت‌اند از:

  • بهره‌مندی از طیف وسیعی از استادان زبان باتجربه
  • پوشش آموزش تعدادی زیادی از زبان‌های زنده دنیا
  • یک جلسه آزمایشی رایگان
  • پشتیبانی ۲۴ ساعته

نتیجه‌گیری 

در این مطلب مزایا و معایب یادگیری زبان به صورت خودآموز و با معلم را بررسی کردیم. حالا شما می‌توانید با در نظر گرفتن شرایط، اهداف و همچنین بودجه خود یکی از این دو روش را برای یادگیری زبان انتخاب کنید. بدون صرف نظر از روش منتخب برای یادگیری زبان به یاد داشته باشید که بدون ثابت قدم ماندن در مسیر آموزش و تکرار و تمرین نمی‌توانید به نتیجه دلخواهی دست یابید. 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1923619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =