علی افتخاری: از حدود یک ماه پیش و آغاز فصل جوایز سینمایی گمانهزنیها درمورد نامزدها و برندگان هشتاد و چهارمین دوره جوایز اسکار که 26 فوریه در کداک تیهتر لس آنجلس برگزار خواهد شد، شدت گرفته است.
تا اینجای کار چارچوب کلی نامزدهای احتمالی تعدادی از 24 بخش جوایز اسکار 2012 شکل گرفته و تا حدودی میتوان حدس زد چه فیلمهایی در این دوره جوایز آکادمی علوم و هنرهای سینمایی پیشتاز خواهند بود.
امسال در بخش فیلم خارجیزبان 63 کشور نمایندگان خود را معرفی کردهاند. انتخاب نامزدهای این بخش در دو مرحله صورت میگیرد. در مرحله اول چند روز پیش از اعلام نامزدهای نهایی اسامی 9 فیلم اعلام خواهد شد.
کمیته فیلم خارجیزبان در مرحله دوم از میان این 9 فیلم پنج نامزد نهایی را انتخاب میکند که اسامی آنها 24 ژانویه همراه نامزدهای دیگر بخشها اعلام میشود.
نکتهای که جوایز اسکار امسال را برای بسیاری ایرانیها پراهمیت کرده حضور «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی به عنوان نماینده ایران است؛ فیلمی که از زمان پیروزی در جشنواره فیلم برلین پارسال در سطح بینالمللی بسیار مورد توجه بوده است.
«جدایی نادر از سیمین» از آغاز فصل جوایز سینمایی هم درخشش بسیاری داشته و در بخش فیلم خارجیزبان انتخاب بسیاری از گروههای منتقدان سینما بوده است.
با توجه به اینکه هیچ یک از دیگر فیلمهایی که امسال به نمایندگی از کشورشان به آکادمی معرفی شدهاند، به اندازه «جدایی نادر از سیمین» مورد توجه جشنوارهها و جوایز سینمایی نبودهاند، به نظر میرسد فیلم فرهادی پس از «بچههای آسمان» مجید مجیدی - که سال 1998 و در هفتاد و یکمین دوره جوایز اسکار به نمایندگی از ایران نامزد جایزه بخش فیلم خارجیزبان شد – دومین نامزدی اسکار را برای سینمای ایران به ارمغان خواهد آورد.
در این بین، این سئوال مطرح است که «جدایی نادر از سیمین» جدا از بخش فیلم خارجیزبان در دیگر بخشهای اسکار نیز فرصت رقابت خواهد داشت یا خیر.
فیلم فرهادی اخیرا جایزه بهترین فیلمنامه را از انجمن منتقدان فیلم لس آنجلس دریافت کرد. دریافت این جایزه از سوی یکی از مهمترین و بانفوذترین گروه منتقدان سینمای در آمریکا نشان میدهد «جدایی نادر از سیمین» در جوایز اسکار امسال بجز بخش فیلم خارجیزبان در دیگر بخشها هم میتواند فرصت رقابت داشته باشد.
برابر با قوانین آکادمی هر فیلم خارجیزبان در صورت داشتن شرایط لازم میتواند در دیگر بخشها هم رقابت کند. منظور از فیلم خارجیزبان فیلمی است که خارج از ایالات متحده آمریکا تولید شده باشد و بخش زیادی از دیالوگهای آن به زبان غیرانگلیسی باشد.
فیلمهای خارجیزبان که در ایالات متحده تولید شدهاند نمیتوانند در بخش فیلم خارجیزبان شرکت کنند، اما اجازه رقابت در دیگر بخشها را دارند.
فیلم سوئدی «فانی و الکساندر» به کارگردانی اینگمار برگمان و فیلم تایوانی «ببر غران، اژدهای پنهان» ساخته آنگ لی هر یک با دریافت چهار جایزه اسکار شامل اسکار فیلم خارجیزبان رکورددار فیلمهای خارجیزبان به لحاظ دریافت جایزه هستند. «ببر غران، اژدهای پنهان» با 10 نامزدی اسکار در این زمینه رکورددار است.
در تاریخ برگزاری جوایز اسکار تاکنون هشت فیلم خارجیزبان نامزد اسکار بهترین فیلم شدهاند، اما هیچیک جایزه را به خانه نبردهاند. در بخش کارگردانی هم 27 کارگردان فیلم خارجیزبان بخت دریافت جایزه را داشتهاند، اما هیچیک موفق نشدهاند.
جدول زیر شامل فیلمهای خارجیزبان است که در دیگر بخشها برنده اسکار شدهاند. تعدادی از این فیلمها نماینده کشورشان در بخش فیلم خارجیزبان نبودند و تعدادی هم فیلمهای آمریکایی، اما خارجیزبان هستند. در این جدول فیلمهایی که بجز دیگر بخشها در بخش فیلم خارجیزبان هم برنده شدهاند، با ستاره مشخص شدهاند.
5858
تا اینجای کار چارچوب کلی نامزدهای احتمالی تعدادی از 24 بخش جوایز اسکار 2012 شکل گرفته و تا حدودی میتوان حدس زد چه فیلمهایی در این دوره جوایز آکادمی علوم و هنرهای سینمایی پیشتاز خواهند بود.
امسال در بخش فیلم خارجیزبان 63 کشور نمایندگان خود را معرفی کردهاند. انتخاب نامزدهای این بخش در دو مرحله صورت میگیرد. در مرحله اول چند روز پیش از اعلام نامزدهای نهایی اسامی 9 فیلم اعلام خواهد شد.
کمیته فیلم خارجیزبان در مرحله دوم از میان این 9 فیلم پنج نامزد نهایی را انتخاب میکند که اسامی آنها 24 ژانویه همراه نامزدهای دیگر بخشها اعلام میشود.
نکتهای که جوایز اسکار امسال را برای بسیاری ایرانیها پراهمیت کرده حضور «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی به عنوان نماینده ایران است؛ فیلمی که از زمان پیروزی در جشنواره فیلم برلین پارسال در سطح بینالمللی بسیار مورد توجه بوده است.
«جدایی نادر از سیمین» از آغاز فصل جوایز سینمایی هم درخشش بسیاری داشته و در بخش فیلم خارجیزبان انتخاب بسیاری از گروههای منتقدان سینما بوده است.
با توجه به اینکه هیچ یک از دیگر فیلمهایی که امسال به نمایندگی از کشورشان به آکادمی معرفی شدهاند، به اندازه «جدایی نادر از سیمین» مورد توجه جشنوارهها و جوایز سینمایی نبودهاند، به نظر میرسد فیلم فرهادی پس از «بچههای آسمان» مجید مجیدی - که سال 1998 و در هفتاد و یکمین دوره جوایز اسکار به نمایندگی از ایران نامزد جایزه بخش فیلم خارجیزبان شد – دومین نامزدی اسکار را برای سینمای ایران به ارمغان خواهد آورد.
در این بین، این سئوال مطرح است که «جدایی نادر از سیمین» جدا از بخش فیلم خارجیزبان در دیگر بخشهای اسکار نیز فرصت رقابت خواهد داشت یا خیر.
فیلم فرهادی اخیرا جایزه بهترین فیلمنامه را از انجمن منتقدان فیلم لس آنجلس دریافت کرد. دریافت این جایزه از سوی یکی از مهمترین و بانفوذترین گروه منتقدان سینمای در آمریکا نشان میدهد «جدایی نادر از سیمین» در جوایز اسکار امسال بجز بخش فیلم خارجیزبان در دیگر بخشها هم میتواند فرصت رقابت داشته باشد.
برابر با قوانین آکادمی هر فیلم خارجیزبان در صورت داشتن شرایط لازم میتواند در دیگر بخشها هم رقابت کند. منظور از فیلم خارجیزبان فیلمی است که خارج از ایالات متحده آمریکا تولید شده باشد و بخش زیادی از دیالوگهای آن به زبان غیرانگلیسی باشد.
فیلمهای خارجیزبان که در ایالات متحده تولید شدهاند نمیتوانند در بخش فیلم خارجیزبان شرکت کنند، اما اجازه رقابت در دیگر بخشها را دارند.
فیلم سوئدی «فانی و الکساندر» به کارگردانی اینگمار برگمان و فیلم تایوانی «ببر غران، اژدهای پنهان» ساخته آنگ لی هر یک با دریافت چهار جایزه اسکار شامل اسکار فیلم خارجیزبان رکورددار فیلمهای خارجیزبان به لحاظ دریافت جایزه هستند. «ببر غران، اژدهای پنهان» با 10 نامزدی اسکار در این زمینه رکورددار است.
در تاریخ برگزاری جوایز اسکار تاکنون هشت فیلم خارجیزبان نامزد اسکار بهترین فیلم شدهاند، اما هیچیک جایزه را به خانه نبردهاند. در بخش کارگردانی هم 27 کارگردان فیلم خارجیزبان بخت دریافت جایزه را داشتهاند، اما هیچیک موفق نشدهاند.
جدول زیر شامل فیلمهای خارجیزبان است که در دیگر بخشها برنده اسکار شدهاند. تعدادی از این فیلمها نماینده کشورشان در بخش فیلم خارجیزبان نبودند و تعدادی هم فیلمهای آمریکایی، اما خارجیزبان هستند. در این جدول فیلمهایی که بجز دیگر بخشها در بخش فیلم خارجیزبان هم برنده شدهاند، با ستاره مشخص شدهاند.
سال (دوره) | نام فیلم | نام کارگردان | بخش | نام برنده | کشور | زبان |
1945 (هجدهمین دوره) | «مری - لوییس» | لئوپولد لیندبرگ | فیلمنامه غیراقتباسی | ریچارد شوایزر | سوییس | آلمانی |
1954 (بیست و هفتمین دوره) | «دروازه جهنم» * | تینوسوکه کینوگاسا | طراحی لباس | سانزو وادا | ژاپن | ژاپنی |
1956 (بیست و نهمین دوره) | «بادکنک قرمز» | آلبر لاموریس | فیلمنامه غیراقتباسی | آلبر لاموریس | فرانسه | فرانسوی |
1961 (سی و چهارمین دوره) | «زندگی شیرین» | فدریکو فلینی | طراحی لباس | پییرو جراردی | ایتالیا | ایتالیایی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی |
1961 (سی و چهارمین دوره) | «دو زن» | ویتوریو دسیکا | بازیگر زن | سوفیا لورن | ایتالیا، فرانسه | ایتالیایی، آلمانی |
1962 (سی و پنجمن دوره) | «طلاق به سبک ایتالیایی» | پیترو جرمی | فیلمنامه غیراقتباسی | انیو دی کونچینی، آلفردو جانتی، پییترو جرمی | ایتالیا | ایتالیایی |
1963 (سی و ششمین دوره) | «هشت و نیم» * | فدریکو فلینی | طراحی لباس | پییرو جراردی | ایتالیا | ایتالیایی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی |
1966 (سی و نهمین دوره) | «یک مرد و یک زن» * | کلود للوش | فیلمنامه غیراقتباسی | کلود للوش و پییر اویترهوون | فرانسه | فرانسوی |
1969 (چهل و یکمین دوره) | «زد» * | کوستا گاوراس | تدوین | فرانسواز بونو | فرانسه، الجزایر | فرانسوی |
1973 (چهل و ششمین دوره) | «فریادها و نجواها» | اینگمار برگمان | فیلمبرداری | سون نیکویست | سوئد | سوئدی |
1976 (چهل و نهمین دوره) | «کازانووا فلینی» | فدریکو فلینی | طراحی لباس | دانیلو دوناتی | ایتالیا، ایالات متحده | ایتالیایی |
1982 (پنجاه و پنجمین دوره) | «در جستجوی آتش» | ژان-ژاک آنو | چهرهپردازی | میشل بورک، سارا مونزانی | فرانسه، کانادا | |
1983 (پنجاه و ششمین دوره) | «فانی و الکساندر» * | اینگمار برگمان | طراحی هنری، فیلمبرداری، طراحی لباس | آنا آسپ (طراحی هنری)، سون نیکویست (فیلمبرداری)، ماریک ووس (طراحی لباس) | سوئد، فرانسه، آلمان غربی | سوئدی، آلمانی، ییدیش، انگلیسی |
1985 (پنجاه و هشتمین دوره) | «آشوب» | آکیرا کوروساوا | طراحی لباس | امی وادا | ژاپن | ژاپنی |
1990 (شصت و سومین دوره) | «سیرانو دو برژراک» | ژان-پل راپنو | طراحی لباس | فرانکا اسکوارکاپینو | فرانسه | فرانسوی |
1995 (شصت و هشتمین دوره) | «پستچی» | مایکل رادفورد | موسیقی | لوییس انریکه باکالو | ایتالیا | ایتالیایی، اسپانیایی |
1998 (هفتاد و یکمین دوره) | «زندگی زیباست» * | روبرتو بنینی | بازیگر مرد، موسیقی | روبرتو بنینی (بازیگر مرد)، نیکولا پیووانی (موسیقی) | ایتالیا | ایتالیایی، آلمانی، انگلیسی |
1999 (هفتاد و دومین دوره) | «ویولن قرمز» | فرانسوا ژیرار | موسیقی | جان کوریلیانو | کانادا، ایتالیا | انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی، ماندارین |
2000 (هفتاد و سومین دوره) | «ببر غران، اژدهای پنهان» * | آنگ لی | طراحی هنری، فیلمبرداری، موسیقی | تیم ییپ (طراحی هنری)، پیتر پو (فیلمبرداری)، تان دان (موسیقی) | تایوان | ماندارین |
2002 (هفتاد و پنجمین دوره) | «با او حرف بزن» | پدرو آلمودوار | فیلمنامه غیراقتباسی | پدرو آلمودوار | اسپانیا | اسپانیایی |
2002 (هفتاد و پنجمین دوره) | «شهر اشباح» | هایائو میازاکی | فیلم بلند انیمیشن | هایائو میازاکی | ژاپن | ژاپنی (نسخه انگلیسیزبان فیلم نامزد دریافت جایزه بود) |
2004 (هفتاد و هفتمین دوره) | «خاطرات موتورسیکلت» | والتر سالس | ترانه | خورخه درکسلر | آرژانتین، شیلی، فرانسه، آلمان، پرو، بریتانیا، آمریکا | اسپانیایی |
2006 (هفتاد و نهمین دوره) | «نامههایی از ایوو جیما» | کلینت ایستوود | تدوین صدا | باب آسمن، آلن رابرت موری | ایالات متحده | ژاپنی، انگلیسی |
2006 (هفتاد و نهمین دوره) | «هزارتوی پن» | گییرمو دل تورو | طراحی هنری، فیلمبرداری، چهرهپردازی | یوجنیو کابایرو (طراحی هنری)، پیلار روولتا (طراح دکور)، گییرمو ناوارو (فیلمبرداری)، دیوید مارتی، مونتسه ریبه (چهرهپردازی) | مکزیک، اسپانیا | اسپانیایی |
2007 (هشتادمین دوره) | «زندگی به رنگ صورتی» | اولیویه داهان | بازیگر زن، چهرهپردازی | ماریون کوتیار (بازیگر زن)، ژان آرشیبال، دیدیه لاورنی (چهرهپردازی) | ایالات متحده، فرانسه، بریتانیا، جمهوری چک | |
2008 (هشتاد و یکمین دوره) | «میلیونر زاغهنشین» | دنی بویل | ترانه | ای. آر. رحمان و گلزار برای «Jai Ho» | بریتانیا | هندی |
5858
نظر شما