۵ نفر
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۵
سوپرآلیاژ انقلابی ناسا رایگان شد

ناسا مجوز سوپرآلیاژ خود را که در هر شرایطی دوام می‌آورد و ۲۵۰۰ برابر آلیاژهای پایه‌نیکل مقاومت دارد، برای شرکت آمریکایی صادر کرده است. این اختراع ناسا برای دماهای شدید و شرایط سخت هوا و پروازهای فضایی ساخته‌شده است.

تینا مزدکی: ناسا مجوز اختراع «GRX-810» را برای چهار شرکت آمریکایی صادر می‌کند. «GRX-810»، ماده خام پرینت سه‌بعدی با دمای بالا است و به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود در ساخت قطعات هواپیما و فضاپیما قوی‌تر و بادوام‌تر استفاده خواهد شد. قطعاتی که با این آلیاژ ساخته شده‌اند، می‌توانند فشار بسیار زیادتری را تا پیش از رسیدن به نقطه تسلیم، تحمل کند.

قراردادهای مجوز مشترک انحصاری به این چهار شرکت آمریکایی اجازه می‌دهد تا «GRX-810» را برای تولیدکنندگان تجهیزات هواپیما و موشک و همچنین کل زنجیره تامین تولید و عرضه کنند. شرکت‌های Carpenter Technology Corporation of Reading, از پنسیلوانیا، Elementum 3D, Inc از اری ایالت کلرادو، Linde Advanced Material Technologies, Inc از ایندیاناپولیس و Powder Alloy Corporation of Loveland از اوهایو، شرکت‌هایی هستند که مجوز انحصاری این سوپرآلیاژ را دریافت کرده‌اند.

«GRX-810» یکی از نمونه‌های فناوری‌های جدید است که مدیران برنامه انتقال فناوری ناسا برای حفاظت از حق ثبت اختراع، آن را بررسی کرده و تشکیل پرونده داده‌اند. این تیم برای جذب افراد علاقه‌مند و تجاری‌سازی طرح‌ها، با مخترعین نیز همکاری می‌کند. همچنین گفته شده است که ناسا در تحقیقاتی که برای ایالات متحده سود مستقیم دارد، سرمایه‌گذاری می‌کند و فناوری‌های آن را با صدور مجوز ثبت اختراع به صنعت انتقال می‌دهد.

سوپرآلیاژ انقلابی ناسا، ۲۵۰۰برابر مقاوم‌تر، برای شرکت‌های امریکایی!

سوپرآلیاژ جدید چیست؟

مهندسان ناسا «GRX-810» را برای کاربردهای هوافضا، از جمله انژکتورهای موتور موشک، محفظه‌های احتراق، توربین‌ها و اجزایی که به قابلیت تحمل دمای بیش از ۱۱۰۰ درجه سلسیوس نیاز دارند، طراحی کرده‌اند. به گفته یکی از محققان مواد ناسا، «GRX-810» فضای طراحی آلیاژ جدید را فراهم می‌کند و بهره‌گیری صنعتی از آن دسته تکنیک‌های جدید را که تا چند سال پیش غیرممکن بود، امکان‌پذیر می‌سازد.

محققان با مدل‌سازی کامپیوتری و برای صرفه‌جویی در زمان و فرآیند پرینت سه‌بعدی لیزری که فلزات را لایه‌به‌لایه ذوب می‌کند، این آلیاژ را اختراع کرده‌اند. ذرات ریز حاوی اتم‌های اکسیژن که در سرتاسر آلیاژ پخش شده‌اند، استحکام آن را افزایش می‌دهند. در مقایسه با سایر آلیاژهای پایه‌نیکل، «GRX-810» می‌تواند دما و فشار بالاتری را تحمل کند و تقریبا ۲۵۰۰ برابر استحکام بیشتری داشته باشد. همچنین در خمیدگی این آلیاژ تقریباً چهار برابر بهتر از آلیاژهای پایه نیکل است. همچنین گفته شده است که مقاومت آن هم در برابر آسیب اکسیداسیون (زنگ زدن)، ۲ برابر بیشتر از آلیاژهای پایه نیکل است.

سوپرآلیاژ انقلابی ناسا، ۲۵۰۰برابر مقاوم‌تر، برای شرکت‌های امریکایی!

معاون مدیر پروژه پروژه ابزارها و فناوری‌های تحول ناسا می‌گوید:« پذیرش این آلیاژ منجر به اکتشافات فضایی و هوانوردی پایدارتر خواهد شد. چراکه موتور جت و اجزای موشکی ساخته‌شده با GRX-810 شاهد دوام بیشتر، بهبود بهره‌وری کلی سوخت و کاهش هزینه‌های عملیاتی خواهند بود.» تیم‌های تحقیق و توسعه ناسا در دره سیلیکون کالیفرنیا، دانشگاه ایالتی اوهایو، و مرکز پرواز فضایی مارشال ناسا در آلاباما در حال انجام آخرین آزمایش‌های خود هستند که آزمایش ساخت قطعات موتور موشک با چاپ سه‌بعدی را در برمی‌گیرد.

همچنین به گفته ناسا، این آژانس فناوری‌های بسیاری را برای حل چالش‌های اکتشاف فضا، پیشبرد درک سیاره ما و بهبود حمل‌ونقل هوایی توسعه می‌دهد. ناسا از طریق مجوزهای ثبت اختراع و مکانیسم‌های دیگر، بیش از ۲۰۰۰ فناوری را برای شرکت‌ها توسعه داده است.

منبع: nasa

۵۴۳۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1905306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • کورش احمدی IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    7 0
    تا اینگونه فن آوری ها و آلیاژهای مقاوم نباشد نمی‌شود موشک هوا کرد و ماهواره به فضا فرستاد
  • IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    10 2
    قربونت برم آمریکا فدات بشم ناسا
  • علی IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    3 7
    استفاده از این آلیاژ در موشکهای حرم است و باعث ایجاد تفرقه در میان مسلمانان خواهد شد بهتر است بجای این مخارج خرج مستضعفین میشد تا همه برابر باشند مثل ایران عزیز که همه برابر هستن و مخارج بجای خرج این سبک تکنولوژی ها خرج مستمندان میشود
  • فری IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    3 0
    داداش ی مقدار فلزشو بده ما بمالیم به سر سیلندر پژو ۴۰۵ م اینقد واشر زرده خسته کرد مارو
    • محمدحسین IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
      1 0
      عالی بود🤣😂
  • موسی IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
    2 6
    امریکا رو به زوال است و با ظهور حضرت مهدی ایران پیروز اصلی خواهد بود فقط کافیه دعا کنیم🥲
    • IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
      2 0
      شما همینطور دعا کن