خروج سرمایه از بورس شدت گرفت/ صمدی: رییس‌جمهور می‌گفت اولویت دولت بورس است؛ الان این اولویت کجاست؟ چرا درباره آن صحبت هم نمی‌کند؟

یک کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: رییس‌جمهور اخیرا یک گفت‌وگوی تلویزیونی داشت که درباره همه موضوعات صحبت کرد، جز بازار سرمایه؛ در حالی که آقای رییسی در روزی که تنفیذ می‌شد، گفت بورس یکی از اولویت‌های اول دولت است. این اولویت اول الان کجاست؟ پس چرا در مورد آن صحبت هم نمی‌کند.

مریم فکری: در هفته اخیر و همزمان با تداوم ریزش شاخص کل بورس تهران، روند خروج سرمایه از بورس تهران نیز ادامه دارد. آن‌طور که گزارش‌ها نشان می‌دهد، در اولین روز هفته ۸۴ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. روز دوشنبه نیز ۲۹۶ میلیارد تومان، روز سه‌شنبه ۱۴۸ میلیارد تومان و در آخرین روز معاملاتی ۵۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. در مجموع کل هفته این عدد ۵۷۸ میلیارد تومان بود و میانگین روزانه خروج پول حقیقی ۱۴۴ میلیارد تومان برآورد می‌شد که نسبت به هفته پیشین ۱۱ درصد افزایش داشته است.

در همین رابطه بهنام صمدی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره وضعیت بازار سرمایه می‌گوید: بازار سرمایه در حال حاضر با یکی دو چالش جدی مواجه است. یکی از جدی‌ترین چالش‌ها، بحث گواهی سپرده ۳۰ درصدی بود که نه فقط برای بازار سرمایه که برای خود دولت هم دارد چالش ایجاد می‌کند.

وی می‌افزاید: هفته گذشته دولت ۳۵ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی می‌خواست بفروشد که حتی یک ریال هم فروش نرفت. سود این اوراق حدودا ۲۷، ۲۸ درصد بود، اما استقبالی از اوراق نشد و دلیل آن هم سیاست بانک مرکزی بود که نرخ بدون ریسک را به حدود ۳۰ درصد رسانده و ما شاهد بودیم که گواهش سپرده ۳۰ درصدی توسط بانک‌ها به فروش رسید.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح می‌کند: مساله بعدی، بحث نرخ نیمایی ارز است. در حال حاضر فاصله نرخ نیمایی با بازار آزاد به ۵۰، ۵۵ درصد رسیده است.

صمدی عنوان می‌کند: گزارش‌های مختلفی داشتیم یک رانت خیلی شیرینی بین واردکنندگان توزیع می‌شود. برای مثال، واردکننده موبایل با دلار ۴۲ هزار تومان ارز می‌گیرد، اما موبایل را با دلار ۶۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رساند.

وی متذکر می‌شود: این یکی از موضوعاتی است که در بازار خیلی موثر است و امیدواریم خیلی آرام این نرخ بالا بیاید که قطعا روی بازار اثر مثبت می‌گذارد.

خروج سرمایه از بورس شدت گرفت/ صمدی: رییس‌جمهور می‌گفت اولویت اول دولت بورس است؛ الان این اولویت الان کجاست؟ چرا درباره آن صحبت هم نمی‌کند؟

چرا بازار شل است؟

این کارشناس بازار سرمایه با بیان این‌که فصل مجامع را در پیش داریم و احتمالا صنایع، سود خیلی خوبی در مجامع تقسیم خواهند کرد، ولی دلیل این‌که بازار یک مقدار شل و ول است، به سیاست‌های بانک مرکزی برمی‌گردد و دولت نیز سکوت کرده و اصلا صحبتی نمی‌کند.

صمدی ادامه می‌دهد: رییس‌جمهور اخیرا یک گفت‌وگوی تلویزیونی داشت که درباره همه موضوعات صحبت کرد، جز بازار سرمایه؛ در حالی که آقای رییسی در روزی که تنفیذ می‌شد، گفت بورس یکی از اولویت‌های اول دولت است. این اولویت اول الان کجاست؟ پس چرا در مورد آن صحبت هم نمی‌کند.

وی عنوان می‌کند: من فکر می‌کنم بازار برای این‌که یک مقدار وضعیت پایداری پیدا کند، دولت اول باید تکلیف خود را با بورس روشن کند. حالا نه به آن افراط‌شان که می‌گفتند شعار اول‌مان بورس است و نه به این تفریط‌شان که اصلا کلا بازار سرمایه را رها کرده‌اند.

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: ما امیدواریم که یک‌سری اقدامات از سمت دولت انجام شود و نیز امیدواریم بانک مرکزی سیاست‌های خود را تعدیل کند. از سوی دیگر، هر چقدر به سمت کاهش تنش در خاورمیانه برویم، قطعا بازار سرمایه هم قطعا روند مثبت صعودی در پیش خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید:

وراث سهام‌عدالت بخوانند/ با این روش سود سهام عدالت متوفیان را یک‌جا دریافت کنید

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره رقم و زمان واریز مرحله سوم سهام‌عدالت اعلام شد

نقدینگی با بازار سرمایه قهر کرده است؟

صمدی در ادامه با بیان این‌که نقدینگی با بازار سرمایه قهر کرده و دلیل آن هم سیاست‌های دولت و البته بانک مرکزی بوده است، می‌افزاید: سرمایه‌گذاران دیگر اعتماد ندارند و دولت به یک‌باره یک بخشنامه‌ای می‌دهد. این‌ها اتفاقاتی نیست که سهامدار بتواند هضم کند و به یک‌باره اعتماد سرمایه‌دار بازگردد.

وی تاکید می‌کند: تا زمانی که اتفاقات بنیادین مهمی در بازار نیفتد، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که بازار رشدی داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان می‌کند: اگر همین سیاست‌های بانک مرکزی ادامه داشته باشد، من فکر می‌کنم که بورس در نهایت در همین محدوده نوسان می‌کند؛ مگر این‌که در زمینه کاهش نرخ سود یا کاهش فاصله نرخ نیمایی با بازار آزاد اتفاقاتی بیفتد که بتواند بورس رشد کند؛ وگرنه با این شرایط، پتانسیلی نمی‌بینم.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1904976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =