۳۵ نفر
۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۵
موتور ۶ سیلندر ۴۰۰۰ سی‌سی ایرانی رونمایی شد

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان در دانشگاه صنعتی شریف به دانش فنی ساخت موتورهای ۶ سیلندر خورجینی بنزینی از طریق مهندسی معکوس دست یافته‌اند. این موتور امروز طی مراسمی با حضور معاون علمی ریاست‌جمهوری رونمایی شد.

پژوهشکده سامانه‌های هوشمند شهید رضایی دانشگاه صنعتی شریف، امروز میزبان «روح‌الله دهقانی فیروزآبادی» معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری برای رونمایی از موتور ۶ سیلندر خورجینی بود. یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پژوهشکده شهید رضایی که با همکاری اعضای هیئت‌علمی و برخی از محققان ایرانی مقیم خارج شکل گرفته است، پس از ۴ سال تحقیق‌وتوسعه به دانش فنی ساخت موتور ۶ سیلندر با ظرفیت ۴۰۰۰ سی‌سی بنزینی خورجینی دست یافته است.

جزئیات پروژه

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از مهر، در این پروژه ضمن الگوبرداری از بیش از ۱۳۰ موتور بنزینی، دستاوردهای ۱۳ سازنده نامی موتور در سطح جهان موردمطالعه و بررسی قرار گرفت و درنهایت موتور مبنای ۴ هزار سی‌سی شش سیلندر، برای بومی‌سازی انتخاب و پس از چهارسال پژوهش و تحقیق، نخستین نمونه از این موتور با رویکرد اثبات توانمندی تولید داخل طراحی و ساخته شد.

متخصصان در این پروژه موفق شدند به ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور دست یابند و ۱۰ بخش اصلی موتور را با موفقیت کامل مهندسی‌معکوس کنند. از اقدامات صورت گرفته توسط تیم تحقیقاتی و فناورپروژه موتور شش سیلندر بنزینی خورجینی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طراحی و ساخت قطعات با دقت ۹ میکرومتر،
  • شبیه‌سازی، طراحی سیستم راهگاهی و قالب‌های بلوک چدنی،
  • طراحی ساخت محور بلوک موتور،
  • ساخت بلوک آلومینیومی موتور خورجینی برای اولین بار در کشور،
  • ساخت میل‌لنگ موتور خورجینی با استحکام تسلیم ۸۰۰ مگاپاسکال،
  • ساخت میل‌بادامک موتور خورجینی
  • ساخت شاتون موتور خورجینی با یکی از بهترین انواع مواد اولیه و مبتنی بر دانش روزآمد متالورژی

سخنان معاون رئیس‌جمهور

موتور ۶ سیلندر ۴۰۰۰ سی‌سی ایرانی رونمایی شد

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از ایسنا، دهقانی فیروزآبادی در آیین رونمایی از موتور ۶ سیلندر بنزینی خورجینی در جمع خبرنگاران گفت: «قوای محرکه با حجم و توان بالای بنزینی، انواعی از قوای محرکه هستند که در بسیاری از خودروهای استراتژیک و راهبردی و تاکتیکی کاربرد دارند».

وی با بیان اینکه این نوع موتورها همچنین کاربردهایی تفریحی مانند خودروهای آف‌رود نیز دارند، اظهار کرد: «این نوع موتورها یک نیاز کاملاً راهبردی است و کشور نیز در طی چند سال گذشته به آن موضوع رسید که نیازمند دستیابی به دانش فنی این نوع موتورها است».

دهقانی اضافه کرد: بر این اساس یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان که با حضور چندین نفر از اعضای هیئت‌علمی و نزدیک به ۴۰ نفر از بهترین دانشجویان و فارغ‌التحصیلان و محققان کشور تشکیل شده بود و در طی ۳ تا ۴ سال گذشته با ترسیم برنامه مطالعاتی عمیق، اقدام به کسب فناوری‌های موتورهای ۶ سیلندر خورجینی ۴ لیتری دنیا کرد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: این شرکت دانش‌بنیان امروز توانست نمونه مهندسی‌معکوس‌شده این موتور را با استانداردهای بالا تولید و رونمایی کند.

وی با تأکید بر اینکه رونمایی از این دستاورد، اثبات فناوری‌های موتور خورجینی ۶ سیلندر حجم بالا است، اظهار کرد: دانش فنی این محصول توسط پژوهشکده شهید رضایی دانشگاه شریف و محققان این شرکت دانش‌بنیان به دست آمده و امیدواریم این جریان علمی قوی که از سوی محققان این شرکت ایجاد شده است، توسعه یابد و به‌زودی شاهد تولید این موتورها برای کاربردهای خاص در کشور باشیم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، فناوری‌های موتور را از فناوری‌های اصلی و کلیدی در هر سامانه‌ای توصیف کرد و یادآور شد: دانش فنی که در این شرکت و با حجم و کیفیت به‌دست‌آمده بسیار ارزشمندتر از خود محصول است چون این دانش فنی قابل تسری به سایر حوزه‌ها است. به‌طور میانگین نیاز بخش دفاعی کشور به این قوای محرکه حدود ۱۰ هزار خودرو است و با در نظر گرفتن نیاز سایر حوزه‌ها این ظرفیت به ۳۰ هزار عدد نیز می‌رسد.

دهقانی با اشاره به حمایت‌های معاونت علمی از این طرح گفت: ما به‌عنوان پشتوانه اصلی حمایتی شرکت‌ها، بخشی از سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه را بر عهده گرفتیم. ولی یکی از خوشحالی‌های ما این است که این شرکت در همکاری با چندین نفر از محققان ایرانی که در شرکت‌های بزرگ دنیا فعال بودند شکل گرفته و اجرای این تحقیقات سبب شد تا این افراد به کشور بازگردند تا دانش اصولی در کشور شکل بگیرد.

نگاهی به پژوهشکده شهید رضایی

شایان ذکر است انجام پژوهش‌های کاربردی ـ توسعه‌ای، تجاری‌سازی ایده‌های نو و پژوهش‌های فناورانه در حوزه دانش‌های نوین و سطح بالا، انجام فعالیت‌های ترویجی به‌منظور اعتلای نهضت نرم‌افزاری و توسعه صنایع کشور در بستر مناسب ارتباطی صنعت و دانشگاه و با بهره‌گیری از ساختارهای چابک و پویا از مأموریت‌های این پژوهشکده است. ازاین‌رو این مرکز تحقیقاتی چشم‌انداز خود را «تبدیل شدن به یکی از اصلی‌ترین مراکز پیشرو در تجاری‌سازی ایده‌های فناورانه در حوزه دانش‌های نوین و سطح بالای کشور» تعریف کرده است.

«گیربکس مغناطیسی»، «طراحی و ساخت موتورسیکلت برقی اسکوتر آویتا» با سرعت ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت، «آب‌شیرین‌کن خورشیدی» و «رونمایی از محصول فناورانه نرم‌افزار ابرسازه» از دیگر دستاوردهای این پژوهشکده به شمار می‌رود.

۵۴۵۴

کد خبر 1899597

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 46
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 8
  • IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۶
    63 24
    دانش بومی با مهندسی معکوس؟ این که می‌شه دانش چینی
    • NO ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۶
      35 50
      بسه دیگه هرچی میشه یم غر میزنید. چی بگیم تا شما راضی بشی. با مهندسی معکوس بومی سازی شده خود چینیها هم از غربیها نسخه برداری کردند.
    • محند IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
      0 0
      پدرجان قرص نشسته نخور
  • ایرانی IR ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
    59 9
    یه چند سالی دیر شده
  • IR ۰۶:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
    72 14
    وقتی چرخ دوباره اختراع میشه . مگه فنلاند ، اتریش یا آلمان فرش تولید میکنه ؟الان حتی سوییس حاضر نیست خودرو درست کنه چون تو یک صنعت مثل ساعت هست و اون رو گسترش میده اما متاسفانه ایران فکر میکنه باید تو همه جا ورود پیدا کنه مثل اینترنت ملی ، سیستم عامل ملی و کلا هرچی ملی میشه ...مثل خودرو ملی و .... . یک مشت ...اختلاس گر هم دنبال ورود ایران به این جزایر ناشناخته هستند تا پول مردم را به جیب بزنند . دزدی بیت المال به همین راحتی انجام میشه ورود به حوزه هایی که ایران تخصصی نداره .
    • خان بالا IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
      35 56
      ایران به اندازه ۲۸ کشور اروپایی وسعت داره یعنی حداقل باید ۲۸ صنعت های تک داشته باشه بسه خود تحقیری خود کوچک بینی مطالبه فساد هم از قوه قضایی بکن ...
    • سارین IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
      34 10
      عقل هم چیز خوبیه اگر اینجوری بود کانادا و روسیه باید تو 280 صنعت های تک پیشرو باشن . جهت دزدی و اختلاس خیلی خوب بلد هستید سفسطه کنید . ...همه میشناسن چقدر قدرتمند با دزدان و اختلاس گران کانادایی رفتار کرد . چمدونت رو ببند .
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
    23 13
    قبل از ساخت ، میبایست به کاربردش فکر میکردن . کاربری این موتور برای سوپرماشینهاست و کاربری دیگری ندارد . میبایست موتوری طراحی میکردن که در ماشینهای هیبرید و پلاگین هیبرید استفاده میشود .
    • Deathcry IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
      8 6
      بالا هم گفته بیشتر ماشین های استراتژیک.فک کنم ماشین های نظامی بکار ببرن.هرچی باشه دمتون گرم.بخدا کوچکترین چیزی که ساخته میشه کیف میکنم.انشاالله محلسمون هم اینجوری پرقدرت ساخته بشه و ما ملت هم ول نکنیم و پیگیری کنیم همه چیو.بخدا کارساز هستش رسیدگی و نظارت ملت چون فشار میاد و طرف حداقل یکم درست کار می‌کنه.ما مجلس پرقدرت می‌خوایم.از ناله و خود تحقیری بیزارم چون کار ضعیف هاست.من خودم پیکم نگین حقوق بگیره که طرف نظام هستش .ولی تصمیم گرفتم از راهش نظارت کنم به مجلس و حکم خوشبختی ملتم و من تو مجلس هستش نه چیز دیگه.دست تو دست هم بدیم از کوچکترین چیزی که ساخته میشه حمایت کنیم.و فشار و نظارت به مجلس.شاید درست شد ولی با ناله و کنایه اصلا درست نمیشه
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
    33 9
    همش دروغه ... حالا مونتاژ قطعات میگه تولید از اول هم همین بوده ایسوزو ژاپن میگفت ساخت ایران سمند قالب اتاق انگلیسی باموتور پژو میگفت تولید ملی حالا جالب اینجاست توتحریم قطعات شرکتی این محصول هندی بود ...
  • به تو چه IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
    25 8
    میگم خبر آنلاین، توی دانشگاههای آمریکا، نیروهای پلیس دارن به دانشجوها که در حمایت از غزه تظاهرات می‌کنند، دانشجو ها رو بازداشت یا به سمتش ن شلیک میکنه، آقای خبر آنلاین، مگر دانشجو جاش توی دانشگاه نبود، دانشجوی جاش توی زندان نیست، چرا از آمریکا خبر نمیگذاری؟ ...
    • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
      20 1
      اینجاست که میگن شقیقه رو به ی چیزی ربط دادی
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
    40 7
    این ۴۰۰۰سی سی چقدر مصرف سوخت داره شما هنوز در ساخت با حجم کم ۱۴۰۰سی با ۱۶سوپاپ و مصرف پایین مشکل دارید. آنوقت ۴۰۰۰سی سی می‌سازید.حتما بدرد تراکتور میخوره
  • امید IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
    20 4
    دنیا سمت موتورالکتریکی رفته.شرکت دانش بنیان موتور درون سوز کپی کرده.. شاید برای مسابقات اتوموبیل رانی باشه..
  • ایرانی IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
    16 6
    مهندسی معکوس یعنی چه ؛ یعنی نوعی تقلب ؛ چنانچه به نقشه های قطعات همراه با مواد تشکیل دهنده ی قطعات و ..... دسترسی پیدا نشود نمی توان موتوری رو ساخت تازه موتور فوق مربوط به سالها پیش است امروز موتورها با آب و یا برق کار می کنند شما کجای کارید.
  • مهدی IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
    24 3
    آخه این که موتو ر ۶ سیلندر خورجینی ۴۰۰۰سی سی واسه تویوتا لندکروز تایلندی هست ،،،دقیقا کجاشو طراحی کردند!!!!🤥🤥
    • احمد IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
      11 27
      اگر عنوان می‌زد آلمان کیف می‌کردی و میگفتی چه پیشرفتی کردن و... اما چون نام ایران خورده می‌گردی ببینی کدوم موتور شبیهش هست که بگی اینم کپی همونه
    • IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
      6 3
      اونجاست که از اون باز کردن و بستن روی یه ماشین دیگه
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
    3 4
    دست شما درد نکنه
  • مصطفی IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
    7 7
    میشه بگید مهندسی معکوس یعنی چی ......چراتقلب وکپی رامهندسی ومعکوس اسم دهن پر کن باافتخارمیگید خجالت ندارن واقعا ایران زمانی خود پیشرو بود تمام کارآفرینان ومخترعین درخارج ودرکارخانجات وشرکتهایی مثل بنز وبی ام دبلیو وناسا کارمی‌کنند شماهم از کپی معکوس میگی هنر کردید آف 22ساختن.؟
  • سید محمد حسینی NL ۰۳:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
    10 2
    ۶ اردیبهشت ١۴٠٣ خبر مهندسی معکوس موتور خورجینی شش سیلندر را در خبر آنلاین می خوانیم. چیزی که مهم است این می باشد که متن خبر حقیقت را بیان می کند نه این کار خیلی ایراد داشته است. چین و هند تجربه کردند نخست تلاش کردند تا چرخ را از اول اختراع کنند بعد رو به مهندسی معکوس آوردند و نهایت فهمیدند که باید با جهان ارتباط داشته باشند نخست چین رابطه اش با غرب را بر اساس منافع گسترش، داد و پس از آن هند و امروز این شدند. در چو سال پیش نخست وزیر هند گفت وقتی از جدال با جهان دست برداشتیم و با غرب هم دوستی کردیم و با دست یابی به بازار دانش و فناوری و سرمایه و بازار مصرف جهانی و در راس آن غرب توانستیم از چاله فقر بیرون بیاییم. همانگونه که نهضت ترجمه دست آوردهای فنی و مهندسی و محاسبات ریاضی و هندسه و معماری و پزشکی و جراحی پزشکی ایران، یونان و روم و نیز دست آوردهای کلام و فلسفه و یونان را گرد آورد و یک دوره شکوفایی با مرکزیت ایران برای تمدن اسلامی رقم زد امروزه هم باید با جهان ارتباط داشت فن آوری موتور خورجینی را شرکت رولز رویسله کمال رسانید چرا پس از ۴سال تکرار مکررات شده؟ چرا وقت صرف نوآوری نمی شود؟
  • ابوحلیم US ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
    12 2
    بالاخره چند سال پیش هم فرمودند موتور ملی ساختیم که شد موتور آلمانی روی سمند..حالا هم میگویند موتور شش سیلندر خورجینی. یعنی الآن که در جهان موتورهای شانزده سیلندر خورجینی ساخته شده که هیچ مردم کشورهای عربی حتی دارند استفاده میکنند..ما تازه از خواب بیدار شدیم و شش سیلندر ساختیم.. آنهم کجاست تا تولید انبوه بشه و بدنه اش طراحی که نه کپی برداری بشه از چین.انهم به قیمت میلیون دلار شاید افرادی خرپول و اختلاسگر بتوانند خرید کنند درحالیکه آمریکا شصت سال قبل هشت سیلندر بهترین ساخته برای ایران که جنازه همونا الآن در ایران به قیمت میلیارد ها فروخته میشود
  • بهروز IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
    2 0
    باز جای تشکر داره و نشان دهنده ضغف ماست که چقدر عقب هستیم بجای استفاده از نقاط ضعف و قوت موتورهای که قبلا تولیذثد شده اند و با استفاده از تکنولوژی خودمون ی موتوری رو طراحی میکردیم هرچند نا کار آمد ولی خودمون رو محک میزدیم و تجربه میکردیم، بنطرم کپی و تولید وقتی همون اولی بهتره معنی نداره ، همون رو بخریم بصرفه تره، ما باید در جهت پیشرفت و آموخته هامون قدم برداریم و ببینیم چند چندیم
  • Mm IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
    3 1
    ... آخه مرد حساب یه موتور صفر تیم فایو که چند ساله تولید میکنید هر تیکه یه مشکل داره چرا موتور صفر باید دیاگ بشه ...
  • ak25789 IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
    4 0
    سلام، نمیخوام منفی بافی کنیم یا بعاره بگم منفی بافی کنم،ولی الان دیگه بیشتر کشورها به فکر خودروهایی هستنن که برقی باشه یا یه سوخت دیگه فقط بنزین ومشتقات بنزین نباشه، ما تازه دست پیدا کردیم به ساخت نمونه اولیه این موتورتازه اونم با مهندسی معکوس که خدایی دیگه شنیدن این حرف حال من یکی رو بد کرده، اخه تا کی مهندسی معکوس،والا بخدا این موتور باید 10سال قبل مبساختیم اونم 0تا100 رو نه الان اونم با مهندسی معکوس، که تازه همینم هنوز زیر بار یا بهتره بگم سوار نشده روی یک شاسی و بعدش روشن کنی اونوقت ببری زیر بار، اونم با کلی تست سبک تا سنگین ببینیم طاقت میاره یا نه، تازه بگیم موفق میشه که انشاله بشه، خب این موتور رو روی خودروهای داهلی مثل شاسی بلندها سوار میکنید تا مردم بخرن و آزاد باهاش همه جا بزن، خب معلومه نخیر به هیچ وجه،خیلی دلشون بسوزه میگن فقط جمعه ها اونم یک ساعت و اونم ساعت و مکانشم با ما، این آیندشه، بالتخره نزدیک 40سالمونه و40سالم هست داریم تو کشورمون زندگی میکنیم ... خدا مارو عاقبت بخیرکن فقط همین نه
    • سید IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
      0 0
      نمی‌دونم سنت قد میده یا نه.ولی من یک زمانی ماشینی سوار می‌شدم که ۶ سیلندر بود،موتورش خطی بود و ۱۲۸ اسب بخار قدرت داشت.۱۰۰۰ کیلومتر راه رو در ۸ ساعت میرفت.تو همین ایران هم ساخته شده بود.الان اگر جنازه همون رو به من بدن با صد تا ماشین چینی هم عوضش نمی‌کنم.منظور اینکه ما ۶سیلندر خطی ساختیم،ولی دانشش رو سالها پیش دور انداختند.عزیزم،ماشین برقی محکوم به شکسته چون بیشتر برق مصرفی جهان از منابع تجدید ناپذیر تولید میشه.ماشین برقی بدرد بازی بچه‌ها می‌خوره.مثل همون ماشینهای اسباب بازی که کنترل سیمی داشتن.
  • Mega08 CH ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
    2 1
    همه دنیا میره سمت حجم پایین با بازدهی بالا و الایندگی پایین ، اینا تازه ی شش سیلند ساختن که وسیله ای ندارن که بخوان روش بذارن ، 🤦🏻‍♂️
  • ابراهیم فیروزه IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
    2 3
    آن شا الله بزودی هواپیمای تولید داخل رو ببینیم.
  • رحیم حقیق IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
    2 0
    این همه کارشناسان مکانیک تحصیل و تربیت شدند ، نهایتش میشه مهندسي معکوس
  • پرهام IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
    2 1
    مگر این مدل تا حالا در دنیا ساخته نشده؟ که این همه این کار بیهوده را ممیخواهید بولد و برجسته کنید، اگه اساتید در زمینه خودرو چیز قابل به عرضی در این 45 سال برای عرضه می داشتن ( مثل الان که یهفته هست برای این موضوع همه اخبار شما به این موضوع اختصاص داده شده) گوش ملت رو کر میکرد، داداش برید شما هم مثل ایرانخودرو بیلبورد محصولات چین بشید. کوتاه بیا اخوی ... از این موتور 6 سیلندر
  • IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
    1 1
    همین موتور باهمین افراد چند ماه دیگه تو یه کشور دیگه میبینید پس صبرکنید تا چند ماه دیگه ..
  • Mehdi IR ۰۵:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
    2 0
    اینکه تو هر رشته ای و صنعتی ملی بشیم خیلی خوبه خیلی این رونق اقتصادی رو میاره ولی یه اما داره تا زمانی که به دانش کافی نرسیدیم نباید شتاب زده عمل کنیم ک خوب متاسفانه دولت مردان ایران کلا همشون همینطورین ترکیه بعد از چند دهه گذاشت که خودروسازای آلمانی تو کشورشون تولید کنه بعد از اینکه تجربه کسب کرد حالا خودش داره تو کار تولید خودرو ملی می‌ره
    • IR ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
      3 1
      از کی تا حالا تولید هرچیزی با هر قیمتی و با هر قیمت تمام شده ای صرفه اقتصادی داره !!!! اینهمه که دولت میگه ما از نظر اقتصادی جهش کردیم اختراع کردیم تولید کردیم چرا تو زندگی مردم دیده نمیشه !!! دلیلش یک چیزه این تولید نیست اختلاس هست . تمام .
  • IR ۰۶:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
    3 0
    چهار سیلندر تون ودیدیم ۶سیلندر تون وهم می‌بینیم دنیا داره ماشین های برقی پیشرفته می‌سازه شما تازه چنددرصد از موتور تراکتورتون ساختین بعداز اینهمه تصادف مردم توجاده ها فقط به فکر ... بازی دادن مردم
  • Sardar IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
    2 1
    بخدا این حرفا خنده داره،از این پروژه کاربرد لطیفه رو داره الان تراشکار و مکانیک و ریخته‌گر و استادهای تو این کشور داریم که اگه ابزار بهشون بدن تو یک هفته موتور هشت سیلندر و دوازده تولید میکنن ایران الان باید ماشین در حد ژاپن و آلمان تولید میکرد اما ما حسرت ماشین کره‌ای میخوریم
  • سیدعلی IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
    1 1
    سلام فقط خداکندبرای همیشه وباقوت تمام حمایت وتولیدشودفقط یک کارتحقیقاتی وصرف وقت وهزینه بیت المال نباشد
  • بهروز خمسه IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
    2 0
    سلام بهر حال خبر خوبی هست من خودم هم مهندس مکانیک هستم و خیلی طرحها دارم اگر دانشگاه منو دعوت کنه برای ارائه طرحام میتونم همکاری کنم من یک موتور دارم چهارسیلند ۹۰۰ سی‌سی با شتاب بالا و گیر بکس شش دنده بااین موتور میشه کل ایرانو فقط با ۵۰ لیتر بنزین طی کرد تماس بگیرید همکاری میکنم قابل استفاده توهمه نو خودرو ماشینای کشاورزی حتی پهباد و هواپیما
    • جدی میفرمایید؟ IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
      1 1
      عه جدی میفرمایید؟واقعا؟ پس چرا شماره تونو نذاشتید اقای مهندس مکانیک در ضمن ۵۰ لیتر بنزین از مشهد تا تهران بخوای بری باید ده بار فقط بنزین بزنی چجوری با ۵۰ لیتر بنزین میخوای کل ایرانو بری؟لابد بقیشو با گاز طبیعی میری
  • مجید IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
    0 0
    اگر ۰تا ۱۰۰ ایرانی باشه حتی‌مهندسی معکوس بعد چند دهه بازم خوبه
  • M4580 IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    0 0
    دانش بومی یا مهندسی معکوس..... وقتی تمام شرکت های خودرو سازی ، اصلی ترین برنامه رو کم کردن حجم موتور از ۸ به ۶ سیلندر یا کمتر میدونن........،،، تازه یادمون اومد که میخوایم موتور ۶ سیلندر خورجینی تولید کنیم..... اونم چی ؟؟؟؟ موتور تویوتا...... چند ساله که دنیا روی ماشینهای برقی مانور داده و اتفاقا فروش خودرو های برقی در حال افزایشه.... شما میخواین برعکس جهان تازه ۶ سیلندر هم بزنین؟؟؟؟ اصلا کدوم دانش بنیان؟؟؟ بعد از ۴ سال بررسی این موتور...... یعنی اگه بخواین سیستم الکتریکی تسلا رو بررسی کنین فکر کنم ۱۰ سال دیگه هم به نتیجه نمیرسین..... شما که ادعا میکنین صدر تکنولوژی و علم هستین.......
  • عرفان IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    0 0
    چرا حس میکنم دقیقا موتور vvti تویوتا هست ؟ اها راستی مهندسی معکوس کردن مونتاژ کردن گفتن بومی شده
  • علی IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    0 0
    در عجبم ، دهه هفتاد شمسی همین موتور با مشارکت علمی و فنی دانشگاه علم و صنعت ایران و جهاد خودکفایی سپاه ساخته و تست شد ولی متأسفانه با وجود ایجاد دانش فنی ارزنده، به دلیل هزینه بر بودن و مباحث دیگه از الویت خارج و پروژه تولید انبوه، متوقف شد
  • نیما IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
    0 0
    موتور ۴۰۰۰ هزار برای جایی که تابستان آب و برق نیست و بنزین سهمیه بندی هست و کلا همه چیز نیست واقعا جای تأسف داره همون موتور ابسوز رو ادامه میدادن بهتر بود ... شرایط فعلی هست به هر دلیل که مهمترین دلیل خواست خداست.
  • نقی IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
    1 0
    باز هم یه چیزی ساختیم، جماعت ماهواره زده ی اینستاگرام زده ی خودتحقیری شروع کردن.
  • IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
    0 0
    من عاشق این افراد باهوش و عزیز هستم که دو تا بلوک لگو رو نمی‌تونن روی هم سوار کنن ولی در مورد تمام پروژه‌های صنعتی کشور صاحب‌نظرند و در مورد لبه فناوری جهان هم لیترچر ریویو ارائه میدن!
  • بیژن IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
    0 0
    موتور 1gr خود تویوتا هست کجا اختراع شده