یکی از جنگنده‌های پیشرو جهان را بشناسید!/ فیلم

جنگنده F15 EX یک جنگنده چند منظوره آمریکایی است که از نسخه McDonnell Douglas F-15E Strike Eagle الهام گرفته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به گزارش پارسینه، جنگنده‌های F15Eagle آمریکا بیش از ۵۰ سال است که استفاده می‌شوند اما به لطف نوسازی‌های متعدد هنوز در میان هواپیماهای پیشرو جهان هستند. آخرین نسخه آن‌ها، F15EX به عنوان جایگزینی برای F15c و مکملی برای جنگنده‌های نسل پنجم F22 و F35 خواهد بود.

جنگندهF15 EX یک نسخه به روز شده از F15 eagle است و با آخرین سیستم‌های آویونیک و هدف گیری پیشرفته پرواز می‌کند. اگر چه هواپیماهای F15 C/D هنوز در حال سرویس هستند؛ آخرین F15A در سال ۲۰۰۹ بازنشسته شد. جنگندهF15EX مجهز به سیستم کنترل پرواز دیجیتال است. سرعت آن به بیش از ۲۶۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد و ‌می‌تواند در ارتفاع ۱۸ کیلومتری پرواز کند.

اگرچه از بیرون شبیه نسخه‌های قبلی به نظر می‌رسد اما از نظر سیستم‌های ایونیک، کابین خلبان، موتورها کاملا تغییر کرده و متناسب با جنگ مدرن طراحی شده است؛ نمونه آن رادار AESA است که علاوه بر شناسایی اهداف و موشک‌ها، همچنین تهاجمی عمل کرده و حتی عملکرد رادارهای دشمن را نیز مختل کند.

به طور خاص، F-15EX قادر است تا ۲۲ موشک هوا به هوا را حمل کند و ساختار بازبینی شده با عمر خدمت ۲۰۰۰۰ ساعت است. وظیفه این جنگنده در درجه اول حفاظت از حریم هوایی است و در عملیات های تهاجمی از تسلیحات دوربرد استفاده می‌کنند و اهداف شناسایی شده را از بین می‌برند. جنگنده F-15EX علاوه بر حمل ۲۲ موشک هوا به هوا، توانایی حمل انواع دیگر سلاح ها را نیز دارد. این سلاح ها عبارتند از:

  • توپ شش لول ۱۲۰ میلیمتری M61A1 با ۵۰۰ گلوله
  • ترکیبی از ۱۲ موشک AIM-9 Sidewinders یا AIM-120 AMRAAM1
  • ترکیبی از ۲۴ موشک هوا به زمین
  • سلاح های هایپرسونیکی تا ۲۲ فوت طول و وزن بیش از ۳ تن

227323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1872646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =