۰ نفر
۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۳
چه چیزهایی نمیتوان داخل کابین هواپیما برد؟

سفر با هواپیما مجموعه‌ای از مقررات خاص خود را دارد. برخی از این مقررات درباره وسایل ممنوعه در کابین هواپیما است و مسافران باید در مورد وسایلی که می‌توانند با خود به هواپیما بیاورند، از آنها پیروی کنند.

مقررات حمل بار هم مربوط به وسایلی می‌شود که با خود به کابین هواپیما می‌برید و هم وسایلی که در قسمت بار تحویل می‌دهید، البته با کمی تفاوت. با آشنایی با لیست اقلام ممنوعه برای پروازها می‌توانید سفری راحت‌تری داشته باشید. با ما همراه باشید.

چرا حمل برخی وسایل در پروازها ممنوع هستند؟

هنگامی که سفر هوایی را انتخاب می‌کنید و بلیط هواپیما رزرو می‌کنید، باید از محدودیت‌های اعمال شده در پرواز برای ایمنی بیشتر آگاه باشید. این محدودیت‌ها، بسیار ضروری هستند و عدم توجه به آنها گاهی اوقات می‌توانند باعث ناراحتی مسافران و تشدید بررسی‌های امنیتی در فرودگاه‌ها شوند. برای جلوگیری از چنین شرایطی، توصیه می‌شود وسایل چمدان‌ها و کیف‌های دستی خود را با رعایت مقررات خطوط هوایی و فرودگاهی در مورد موارد ممنوعه بسته‌بندی کنید.

وسایل ممنوعه در پروازهای خارجی

در پروازهای خارجی، اکثر مواردی که به‌عنوان وسایل ممنوعه فهرست شده‌اند، مربوط به همه کشورها می‌شود. با این حال، هر کشوری مجموعه‌ای از مقررات خاص خود را دارد و آگاهی از آنها می‌تواند به کاهش مشکلات احتمالی کمک کند.

دارو

درحالی‌که حمل دارو در هواپیما به‌طور کلی مجاز است، برخی از کشورها مقررات سختگیرانه‌ای دارند. به‌عنوان مثال، در امارات متحده عربی، داروهای خاصی مانند قرص‌های ضد بارداری و کدئین ممنوع هستند. ژاپن برای داروهایی مانند دگزامفتامین و سودوافدرین محدودیت‌هایی دارد. بهتر است نسخه پزشک را همراه داشته باشید و از قبل با قوانین دارویی هواپیمایی مقصد آشنا شوید.

سلاح گرم

حمل سلاح گرم در داخل کابین در پروازهای خارجی تحت هر شرایطی غیرقانونی است. کشورها قوانین متفاوتی در مورد سلاح گرم دارند، برخی از آنها انواع خاصی از اسلحه را تحت شرایط سخت‌گیرانه مانند خالی کردن باروت از اسلحه یا استفاده از باکس‌های مخصوص مجاز می‌دانند.

فراورده‌های گوشتی و میوه

حمل فرآورده‌های گوشتی مانند ژامبون و سالامی به بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا ممنوع است. برخی از کشورها، مانند ایالات متحده، به دلیل نگرانی‌های امنیتی سیستم کشاورزی، مقررات سخت‌گیرانه‌ای برای واردات میوه و سبزیجات دارند. عدم رعایت این قوانین می‌تواند جریمه‌های سنگینی را در پی داشته باشد.

تجهیزات ورزشی

حمل وسایل ورزشی در داخل هواپیما به طور کلی مجاز نیست. اقلامی مانند چوب‌های بیلیارد، چوب بیسبال و چوب گلف باید همراه با چمدان در قسمت بار تحویل داده شوند.

سایر موارد

برخی از محصولات چوبی، آلات موسیقی که در آن عاج حیوانات در حال انقراض به کار رفته باشد و کالاهای چرمی از پوست حیوانات کمیاب در بعضی از کشورها ممنوع است. برای جلوگیری از مشکلات گمرکی، لازم است قوانین کشور مقصد را در مورد اقلامی که قصد دارید بیاورید، چه برای استفاده شخصی و چه به عنوان سوغاتی، بررسی کنید.

اگر با قوانین هر کشور آشنا شوید، تجربه سفر بهتری خواهید داشت و دیگر لازم نیست نگران درگیری با دردسرهای نقض قوانین باشید.

چه چیزهایی نمیتوان داخل کابین هواپیما برد؟

وسایل ممنوعه در پروازهای داخلی

در پروازهای داخلی، حمل بسیاری از اقلام در قسمت بار مجاز است؛ اما ممکن است اجازه نداشته باشید برخی از آنها را با خود به کابین ببرید. علاوه بر این، درست مانند پروازهای خارجی، موارد خاصی وجود دارد که کاملاً در پرواز ممنوع است. با رعایت این مقررات، مسافران تجربه سفر ایمن‌تر و راحت‌تری خواهند داشت.

حمل سلاح

حمل سلاح گرم در پرواز اکیداً ممنوع است، به جز کسانی که دارای مجوز حمل سلاح ورزشی، شکاری و غیره هستند، با ارائه مدرک می‌توانند سلاح خود را به بخش بار تحویل دهند. حمل وسایل تدافعی مانند گاز اشک‌آور و تجهیزات هنرهای رزمی نیز در کابین ممنوع است.

اجسام تیز و دخانیات

آوردن اجسام تیز از جمله قیچی، چاقو، تیغ و ناخن‌گیر در کابین هواپیما اکیداً ممنوع است. حمل مواد دخانی مانند تنباکو، سیگار و فندک نیز در داخل کابین مجاز نیست اما می‌توان آن‌ها را در بخش بار همراه با چمدان تحویل داد.

لوازم غواصی

تجهیزات غواصی همانند کپسول اکسیژن را نمی‌توانید داخل کابین ببرید و باید آن را به بخش بار تحویل دهید. تنها در صورتی می‌توان آن را به داخل کابین کرد که اندازه کوچکی داشته باشد و هوای آن تخلیه شده باشد. باطری چراغ مشعل هم به دلیل وجود مواد اشتعال‌زا، هنگام تحویل به بار باید از چراغ جدا شده باشد.

لوازم آرایشی

حمل لوازم آرایشی در داخل کابین در صورتی مجاز است که حجم زیادی نداشته باشند. در غیر این صورت، آنها را باید در بخش بار تحویل دهید.

مایعات و سرنگ

حمل مایعاتی مانند ادکلن و عطر تنها در صورتی به داخل کابین مجاز است که در ظروف کمتر از 100 میلی لیتر ریخته شده باشند و در کیسه‌های شفاف و زیپ‌دار قرار گیرند. برای حمل سرنگ‌های پزشکی نیز به مجوز رسمی از شرکت هواپیمایی نیاز است و به‌عنوان اجسام تیز محسوب می‌شوند.

اقلام ممنوعه برای ورود به ایران

مقررات واردات به ایران سخت‌گیرانه‌تر است و اقلام بزرگ مانند تلویزیون و یخچال مشمول مالیات می‌شوند مگر اینکه برای استفاده شخصی باشند. زیورآلات مختلف، از جمله نقره و طلا، تا 150 گرم بدون مالیات مجاز است، در حالی که مقادیر اضافی مشمول مالیات است. واردات سگ و گربه ممنوع است و ورود پرنده به ایران مستلزم اخذ گواهینامه‌های مورد نیاز از کشور مبدا است. واردات دارو و مکمل‌های بهداشتی بدون مجوز از سازمان بهداشت امکان‌پذیر نیست.

اقلام ممنوعه برای خروج از ایران

هنگام خروج از ایران، به‌طورکلی قوانین سخت‌گیرانه‌ای در مورد حمل اقلام مختلف وجود ندارد، به طور معمول اندازه و قدمت اقلامی که حمل می‌کنید، مورد توجه قرار می‌گیرد. با این حال، برخی اقلام مانند کتاب‌های خطی قدیمی، آثار تاریخی و فرهنگی و فرش‌های دست‌بافت بیش از 20 متر دارای محدودیت هستند. علاوه بر این، حمل هر نوع وسیله‌ای که مغایر با قوانین اسلامی یا اعمال مذهبی باشد مجاز نیست. حمل لوازم نقره و زیورآلات تا 3 کیلوگرم مجاز است، در حالی که حمل فلزات گران‌بها مانند نقره، پلاتین و طلا تا حداکثر 150 گرم محدود می‌شوند. سکه طلا را نمی‌توان از ایران خارج کرد و حمل حیوانات زنده مانند سگ و پرندگان مستلزم رعایت شرایط خاصی است.

فهرست جامع اقلام ممنوعه

حمل برخی از اقلام و تجهیزات در هواپیما، به دلیل خطرناک بودن، به طور جهانی ممنوع شناخته می‌شوند. به‌عنوان مثال می‌توان به باتوم، کپسول گاز، سلاح، مواد محترقه و رادیواکتیو و همچنین ترقه و مواد اشتعال‌زا اشاره کرد. مواد خطرناک مختلف مانند کلر، کیسه هوای خودرو، مواد قابل اشتعال، وسایل عفونی، بمب، باروت و غیره در این دسته از اقلام ممنوعه قرار می‌گیرند.

چه چیزهایی نمیتوان داخل کابین هواپیما برد؟

کلام آخر

حمل برخی از کالاها در کابین هواپیما ممنوع است و مقررات خاصی برای حمل بار در هواپیما وجود دارد. قوانین مرتبط با حمل بار در هواپیما، در سطح بین‌المللی است و در اکثر کشورها اعمال می‌شود، با این حال خطوط هوایی هر کدام ممکن است مقررات خاصی داشته باشند. جمع‌آوری اطلاعات کافی در مورد قوانین خاص خطوط هوایی قبل از سفر ضروری است. اقلامی که خطرات قابل توجهی برای امنیت و اموال مسافران ایجاد می‌کنند، در سطح جهانی ممنوع هستند و هرگز نباید به داخل کابین هواپیما آورده شوند یا در بخش بار نگهداری شوند. رعایت این قوانین سفری امن و راحت را برای شما و هم‌سفرانتان تضمین می‌کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1900582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =