خبری تازه از هواپیمای مسافربری ۷۲ نفره ساخت ایران

مهر نوشت: محقق حوزه هوافضای دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اعلام اینکه تست های آشکارسازی هواپیماجت ۷۲ نفره ایرانی تمام شده است،گفت:مرحله بعد تست نیرو است که طراحی هواپیما و نیروی وارد بر آن بررسی می شود.

نسترن رودکی عضو پروژه طراحی هواپیمای مسافربری جت ۷۲ نفره درباره آخرین وضعیت طراحی این هوایپما که به دانشگاه صنعتی امیرکبیر واگذار شده است، گفت: در حال حاضر تست های آشکارسازی هواپیما تمام شده و در حال شروع تست های نیرویی هستیم. این تست ها همگی در آزمایشگاه دانای دانشکده هوافضای دانشگاه صنعتی امیرکبیر انجام شده است.

انجام آزمایش های آیرودینامیک بر روی هواپیمای ۷۲ نفره

عضو پروژه طراحی هواپیمای مسافربری جت ۷۲ نفره درباره تست های آشکاسازی بیشتر توضیح داد و گفت: در تست های آشکارسازی با استفاده از روش های نوین در تونل باد به آشکارسازی خطوط جریان هوا حول هواپیمای جت ۷۲ نفره پرداخته می شود. آشکارسازی جریان با به کارگیری مواد خاص و شرایط مشخصی انجام می شود و تست های آن از حساس ترین آزمایش‌های حوزه مهندسی هوافضا و آیرودینامیک است. بنابرین، مدل آشکارسازی باید کاملا یکپارچه و سطحی صیقل داشته باشد.

آغاز تست های نیرویی/ بررسی طراحی هواپیما و شبیه سازی شرایط پروازی مختلف

وی با اشاره به آغاز تست های نیرویی بر روی هواپیمای مسافربری جت ۷۲ نفره گفت: در تست های نیرویی با استفاده از دقیق ترین ابزارآلاتِ اندازه گیری، نیروهای وارد بر هواپیمای جت ۷۲ نفره در سرعت ها و شرایط پروازی مختلف اندازه گیری شده و مورد مطالعه قرار می گیرد تا طراحی هواپیما بررسی شده و اصلاحات لازم پیش از پرواز صورت گیرد.

بیشتر بخوانید:

دانشجوی ارشد هوافضا دانشگاه صنعتی امیرکبیر ضمن بیان این مطلب که «تست های تونل باد» کاملا منطبق بر شرایط پروازی هواپیما بوده و جریان هوا را دقیقا شبیه سازی می کند، خاطرنشان کرد: در تست های نیرویی تمام قطعات از هواپیما جدا شده و تاثیر هر کدام بر پرواز بررسی می شود.

رودکی در ادامه تاکید کرد که اگر تست های نیرویی هواپیما به خوبی انجام شود، این هواپیما وارد مرحله ساخت می شود و به مجموعه های دفاعی واگذار می شود.

تونل باد دانا؛ مجهزترین تونل باد کشور در دانشگاه امیرکبیر

این محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به اینکه تونل باد مادون باز دانا، به عنوان یکی از کامل ترین و مجهزترین تونل بادهای کشور از سال ۱۳۹۱ در خدمت جامعه صنعتی و علمی کشور بوده و در پروژه های بزرگ همکاری داشته است، گفت: این تونل باد در دانشکده مهندسی هوافضا دانشگاه صنعتی امیرکبیر دایر بوده و دارای کلیه ابزار آلات مورد نیاز تست های آیرودینامیکی مانند سنسورهای فشار، بالانس نیرو، انواع سرعت سنج های هات وایر، روش های آشکارسازی و انوع ستاپ های تست است.

کیفیت آیرودینامیکی و اعتبار سنجی طراحی هواپیما بررسی شد

عضو پروژه طراحی هواپیمای مسافربری جت ۷۲ نفره، هدف از تست های تونل باد را بررسی کیفیت آیرودینامیکی و اعتبار سنجی طراحی هواپیمای مسافربری در مقایسه با سایر محصولات هوانوردی عنوان کرد و گفت: این تونل باد دارای توانایی سرعت جریان هوا تا ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت را با شدت اغتشاشات کمتر از ۰/۱ درصد دارا است.

به گزارش مهر، توسعه فناوری‌های کلیدی طراحی هواپیمای مسافربری جت، به عنوان بزرگترین طرح کلان ملی مصوب شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۹۱ به تصویب رسید. این طرح با همکاری دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت، دانشگاه صنعتی اصفهان و صنعتی شریف با حمایت معاونت علمی و فناوری و مشارکت وزارت دفاع، از سال ۹۱ آغاز به کار کرد.

۵۸۵۸

کد خبر 1861377

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 12
  • حسین IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    32 62
    هنوز کل دنیا درساخت هواپیما بجز آمریکاو ایرباس مشکل دارند تنها راحل خرید دانشمندان است
    • افشین IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
      86 34
      شماها چرا اینقدر خود تحقیر هستید؟؟ اولا اینطوری نیست و الان برزیل و هلند و چین و روسیه هم تولید کننده هواپیمای مسافربری هستند و دوما خیلی موارد دیگر در انحصار ختی فقط آمریکا بود که دانشمندان ما آن انحصار را شکستند و محصولی بهتر از نمونه آمریکایی تحویل دادن . نمونش ربات جراح.
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    30 97
    حتمن تو ایران ب هم وصل کردن یا صندلی هاش ساخت ایران هست
    • وحید IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
      49 18
      انشاءالله کشور ما با دانشمندان داخلی میتواند شاید تکنولوژی ساخت تایر و موتور و سیستم موقعیت یابی ساخت مانیتور جک هیدرولیکی صدها سنسور پیشرفته نداشته باشیم ولی به دانشمندان خود باور داریم
    • افشین IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
      50 16
      واقعا مستحق توجه و دلسوزی هستید. توصیه میکنم همه را با خودتان مقایسه نکنید. و توصیه بعدی که دارم اینه که کمی مطالعه و پژوهش در مورد فناوریهای جدید در کشور انجام بدید و ببینید که در همین دو دهه اخیر چه پیشرفتهایی در کشور توسط دانش بنیانها انجام شده. البته به موارد نظامی هم اصلا کاری نداشته باشید. بعدش احتمالا خودتون هم از حرفهای امروزتون خجالت می‌کشید و شرمنده میشید و هم ممکنه در آخر خالتون بهتر بشه و دست از خودتحقیری بکشید‌
    • امید IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
      58 9
      آرزوی من موفقیت دانشمندان عزیز است.
  • انسان IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    48 45
    خدابخیر بگذرونه واولین پرواز ومسافران
  • IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    59 13
    پیروزی و موفقیت شما و همه دانشمندان ایرانی در هر موضوعی که به بشریت کمک می‌کند را از خداوند متعال خواستارم، شما و امثال شما که در این تحریم‌ها و امکانات ناچیز، با هزاران مشکل دست و پنجه نرم میکنید وبی ادعا شبانه روز تلاش میکنید شایسته بهترینها هستید نه آن دانشمندی که همه چیز در اختیار دارد، ایکاش بجای تمسخر نیشخند زدن، کمی این عزیزان را درک کنیم و تشویقشان کنیم، من الله توفیق.
  • IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    26 17
    زحماتشون ارزشمند ولی موتور هواپیما چی؟ ساخت و بقیه قطعات چی،؟ اصلا مقرون به صرفه هست تولید برا مصرف داخل. ضمنا اگر واقعا توان تولید داریم همون ایران ۱۴۰ رو تولید کنیم بعد بریم سراغ لقمه بزرگتر آخه.
  • IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    37 33
    یا خدا خودت رحم کن چی بشه 😐