رنگ‌بندی معدل دانش‌آموزان در وضعیت قرمز؛ همه بی‌انگیزه هستند/ محتوای کتاب‌های درسی ربطی به زندگی روزمره دانش‌آموزان ندارند

یک کارشناس به خبرآنلاین گفت: «این سوال در ذهن دانش‌آموز ایجاد می‌شود که آیا تحصیل کردن واقعاً او را به موفقیت می‌رساند؟ نتایج کنکور را بررسی کنید معلوم می‌شود دانش‌آموزان از کدام مدارس وارد دانشگاه‌ها می‌شوند، لذا تحصیل برای کسب موفقیت در آینده برای یک قشر خاص شده که شاید از نظر مالی هم چندان به آن نیازی نداشته باشند و فقط برای کسب وجهه اجتماعی به دنبال تحصیل هستند، لذا انگیزه دانش‌آموز برای درس خواندن کم شده است.»

مظاهر گودرزی: «اگر معدل دانش‌آموزان در پایان سال نشان دهنده افت تحصیل نباشد نشان دهنده معدل‌سازی‌ است.» این جمله برای فروردین ۱۴۰۲ است، جمله‌ای که یک معلم در کافه‌خبر خبرآنلاین با موضوع افت تحصیلی دانش‌آموزان بیان کرد، حالا که نتایج آزمون نهایی خرداد ۱۴۰۲ اعلام شده صراحت جمله بالا کاملاً مشخص شده است، فقط کافی‌ست به میانگین معدل دانش‌آموزان در امتحانات نهایی توجه کرد. آن‌طورکه در گزارش‌ها آمده میانگین کشوری نمرات دانش‌آموزان در امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۲ بدین شرح است: رشته تجربی(۱۱.۲۳)، رشته ریاضی (۱۰.۷۹)، رشته انسانی (۸.۷۵)، رشته معارف (۱۰.۵۶)، معدل‌هایی که براساس آمارها نسبت‌ به سال‌های گذشت افت کرده‌اند، جدول زیر نشان دهنده سیر نزولی معدل دانش‌آموزان در چند سال گذشته است.

رنگ‌بندی معدل دانش‌آموزان در وضعیت قرمز؛ همه بی‌انگیزه هستند/ محتوای کتاب‌های درسی ربطی به زندگی روزمره دانش‌آموزان ندارند

رنگ‌بندی معدل دانش‌آموزان در وضعیت قرمز

همان‌طورکه از جدول مشخص است میانگین معدل دانش‌آموزان سال ۱۳۹۸ در رشته علوم تجربی، ۱۳.۷۷ بود که در سال ۱۴۰۲ به ۱۱.۲۳ رسیده است. در رشته علوم ریاضی، میانگین معدل دانش‌آموزان سال ۱۳۹۸، ۱۳.۲۸ و در سال ۱۴۰۲، ۱۰.۷۹ است. در رشته علوم انسانی، میانگین معدل دانش‌آموزان سال ۱۳۹۸، ۱۰.۷۶ بود که در سال ۱۴۰۲ به ۸.۷۵ رسید. در رشته علوم و معارف اسلامی، میانگین معدل دانش‌آموزان سال ۱۳۹۸، ۱۲.۸۸ بود که در سال ۱۴۰۲ به ۱۰.۵۶ رسیده است. تصویر زیر وضعیت معدل در استان‌های مختلف را نشان می‌دهد، همان‌طورکه از رنگ‌بندی‌ها معلوم است جز چند استان وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان در سایر استان‌ها قرمز و نارنجی است، یعنی میانگین معدل دانش‌آموزان 10 و کمتر از 10 است، رنگ‌بندی‌ای که معنای دیگری هم دارد، مثلاً رضا امیدی، جامعه‌شناس، در کانال تلگرامی خود درباره آن نوشت: «نقشه وضعیت معدل استان‌ها تا حد زیادی منطبق با نقشه فقر کشور است.»

قبل‌تر هم محمدرضا نیک‌نژاد، کارشناس آموزش درباره افت تحصیلی دانش‌آموزان به خبرآنلاین گفته بود: «مسائل اقتصادی آسیب جدی به آموزش زده است. ما به عنوان شهروند عادی این فشار اقتصادی را حس می‌کنیم. به زبان ساده وقتی شکم بچه‌ی آدم گرسنه است دیگر آدم به‌فکر آموزش و تحصیل نیست.»

رنگ‌بندی معدل دانش‌آموزان در وضعیت قرمز؛ همه بی‌انگیزه هستند/ محتوای کتاب‌های درسی ربطی به زندگی روزمره دانش‌آموزان ندارند

قیاس مع الفارق آزمون نهایی ۱۴۰۲ با سال‌های قبل!

علی‌رغم این‌که مقایسه میانگین معدل دانش‌آموزان در خرداد ۱۴۰۲ با زمان مشابه سال‌های گذشته نشان دهنده افت تحصیلی آن‌ها است، وزارت آموزش‌وپرورش مدعی شده که مقایسه معدل خرداد ۱۴۰۲ با سال‌های قبل یک قیاس مع الفارق و اشتباه است. بعد از این‌که این تغییر کاهشی در معدل دانش‌آموزان مورد توجه قرار گرفت محسن زارعی، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش گفت: «آزمون نهایی خرداد ۱۴۰۲ با رویکردی متفاوت در شیوه اجرا و طراحی سوال برگزار شد چراکه آموزش و پرورش بنا داشت کاملا وضعیت موجود را به نمایش بگذارد. قیاس آزمون خرداد ۱۴۰۲ با آزمون‌های سال‌های قبل قیاس مع الفارق است چراکه این آزمون‌ها با یکدیگر هم‌وزن نبودند و در آزمون خرداد ۱۴۰۲ هدف اصلی آموزش و پرورش تغییر رویکرد بود. در سال‌های قبل حافظه محوری یک اصل برای دانش آموزوان شده بود، درحالی‌که از آزمون نهایی ۱۴۰۲ به بعد تمام سوالات امتحان نهایی تحلیل شده‌اند.

محتوای کتاب‌های درسی ربطی به زندگی دانش‌آموزان ندارد

اما واکنش‌ها به کاهش معدل دانش‌اموزان با نظر وزارت آموزش و پرورش متفاوت است، مثلاً عباس عبدی، کنشگر سیاسی و اجتماعی در یادداشتی درباره آن نوشته که: «امسال نسبت به سال ۱۳۹۸ حدود ۲۰ درصد از معدل نمرات ۴ گروه درسی کاسته شده است. این رقم خیلی خیلی زیاد است. ولی کاهش اصلی در یکی دو سال اخیر رخ داده. به عبارت دیگر در بخش اصلی این افت تحصیلی در دو سال و یک‌سال اخیر بوده است و معلوم نیست کاهش بیش از این مقدار چه معنایی خواهد داشت. نکته بسیار مهم برای سیاستگذاران حکومتی این است که بیشترین کاهش نمرات در هر چهار رشته در درس تعلیمات دینی و قرآن و عربی است که میان ۱۸ تا۲۴ درصد کاهش معدل دیده می‌شود. البته در دو رشته ادبیات و علوم انسانی و نیز علوم و معارف اسلامی بیشترین کاهش ابتدا مربوط به ریاضی و آمار است و سپس دو درس تعلیمات دینی و قرآن و عربی هستند. با توجه به اینکه یادگیری این دروس چندان سخت و پیچیده نیست، این امر به منزله بی‌توجهی یا بی‌رغبتی آنان (دانش‌آموزان) در خواندن یا حتی پاسخ صحیح دادن به پرسش‌های این دو درس است. در موارد زیادی دانش‌آموزان پاسخ‌های خود را به پرسش‌های امتحانی می‌دهند که لزوما مطابق با نظر کتاب نیست و غلط شناخته می‌شود.»

درهمین‌باره قبل‌تر محمدتقی فلاحی، معلم به خبرآنلاین گفته بود: «محتوای کتاب‌های درسی ربطی به زندگی روزمره دانش‌آموزان ندارند، لذا صرف نظر از این‌که دانش‌آموز از نظر جهان ذهنی خودش کجا سیر می‌کند آموزش و پرورش نمونه دانش‌آموز ایده‌آل مدنظر خودش را در کتاب‌ها جست‌وجو می‌کند، بنابراین دنبال القا ذهنیات به دانش‌آموزان است، از این منظر یک تناقض میان زیست فردی دانش‌آموز با آن‌چه در کتاب‌های درسی هست وجود دارد، برای همین شاید دانش‌آموزان دنبال کسب معدل نیستند.»

همچنین سیدحسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی کشور به خبرآنلاین گفته بود: «بازنگری در شیوه آموزش و محتوا متناسب با نیاز امروز انجام نشده است، دانش‌آموز امروز، دانش‌آموز چهارسال قبل نیست اما محتوا و اطلاعات آموزش ما برای چهار سال قبل است، نظام آموزش و پرورش باید متناسب با نیاز روز بازنگری شود، در این بازنگری تحمیل یک ایدئولوژی خاص بدون شک محکوم به شکست است، جنس پرورش از جنس فرهنگی و اجتماعی است، موضوعات فرهنگی و اجتماعی با تحمیل نهادینه نمی‌شوند، نتیجه تحمیل این می‌شود که دانش‌آموزان به آموزش‌های مدرسه باور ندارند، چراکه متناسب با خواست و نیازشان نیست.»

رنگ‌بندی معدل دانش‌آموزان در وضعیت قرمز؛ همه بی‌انگیزه هستند/ محتوای کتاب‌های درسی ربطی به زندگی روزمره دانش‌آموزان ندارند

وقتی همه بی‌انگیزه هستند

عباس عبدی درادامه یادداشت خود به نکته دیگری اشاره کرده بود، او نوشته بود که: «این کاهش شدید معدل ناشی از سخت‌تر شدن سوال‌ها نیست، زیرا همین مطالعه نشان می‌دهد که فقط ۱۱درصد سوال‌ها سخت بوده‌اند و ۲۵ درصد آسان و بقیه متوسط بوده‌اند، پس حتما ناشی از کاهش سطح آموزشی آنان است. در مجموع می‌توان کارنامه دولت کنونی را در مساله آموزش و پرورش نیز از این طریق که نتیجه نهایی هر نوع سیاست و اجرایی است مشاهده کرد، خیلی است که از این پایین‌تر هم بتوان رفت.»

درهمین‌باره محمدتقی فلاحی به خبرآنلاین گفته بود که: «افت تحصیلی دانش‌آموزان اتفاق جدیدی نیست و سال‌ها در آموزش‌وپرورش وجود داشته است، این مسئله دلایل زیادی دارد، اما بخش زیادی از آن در خود مدرسه است، مثل این‌که دانش‌آموزان ما بی‌انگیزه هستند، علاوه بر این معلم‌ها هم بی‌انگیزه هستند، وقتی یک معلم نارضایتی داشته باشد تسلط کامل خود را موقع آموزش به دانش‌آموزان از دست می‌دهد. با نگاهی که جامعه به موفقیت دارد، این سوال در ذهن دانش‌آموز ایجاد می‌شود که آیا تحصیل کردن واقعاً او را به موفقیت می‌رساند؟ نتایج کنکور را بررسی کنید معلوم می‌شود دانش‌آموزان از کدام مدارس وارد دانشگاه‌ها می‌شوند، لذا تحصیل برای کسب موفقیت در آینده برای یک قشر خاص شده که شاید از نظر مالی هم چندان به آن نیازی نداشته باشند و فقط برای کسب وجهه اجتماعی به دنبال تحصیل هستند، لذا انگیزه دانش‌آموز برای درس خواندن کم شده است.»

موسوی چلک هم دراین‌باره به خبرآنلاین گفته که: «امروز درس و تحصیل اولویت دانش‌آموزان نیست، میان دانش‌آموزان دیگر انگیزه‌ای وجود ندارد، از خودشان سوال می‌پرسند چرا درس بخوانیم، مادر و پدر ما که درس خواندند آخرش چه شد؟ بنابراین فکر می‌کنند اگر فقط ناخن بکارند درآمد بیشتری دارند.»

با این وجود دلیل افت تحصیلی دانش‌آموزان باید بیشتر مورد توجه و بررسی قرار بگیرد، در کنار عواملی مانند بی‌انگیزه بودن معلم‌ها و دانش‌آموزان، تفاوت محتوای کتاب‌های درسی و جنس آموزش با روحیات دانش‌آموزان، نباید از پدیده شیوع ویروس کرونا و آموزش مجازی طی یکی دو سال گذشته به سادگی عبور کرد.

بیشتر بخوانید:

سقوط نمره دانش‌آموزان ایرانی در یک آزمون جهانی/ «تعطیلات مداوم و گسترده، آموزش و پرورشی که منفعل است»

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1857252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 68
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    کار از کار گذشت
    • IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
      19 11
      این طرف هم پای هر خبر این کامنت رو میذاره. خبرآنلاین هم منتشرش میکنه
    • معلم ناامید IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
      64 6
      من معلم هم بی انگیزه شدم چون در رتبه به حقم نرسیدم
    • سوگل IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
      36 11
      دوست عزیز همه ی اینا درست اما به خدا خودت و جای معلم ها بذا درسته این بیچاره ها پنج شنبه و جمعه تعطیل هستن امت با این وجود باید جواب ۴۰ تا بچه رو بدن . بعدم خودت ببین میتونی بایه کلاس ۴۰ نقره که ۳۰ نفرشون بی نظم ان و اصلا درس گوش نمیدن و شلوغ میکنن درس بدی و خوب بچپونی تو مغزشون ؟ درسته که معلم ها عیدم تعطیلن اما تو این مدت قطعا بچه ها ازشون سوال میکنن و باید امتحان طرح کنن دیگه ریاضی و نگو که باید سرش وقت بذاری البته شما در قبال معلم هایی که بی مسئولیتی میکنن کاملا حق داری اما بعضی معلم ها هم هستن بی نهایت مهربون و دلسوز هستن و خودم هم تا الان یکی ار این معلم ها داشتم.
    • IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
      71 21
      بنده دنبال‌ بهانه سیاسی نیستم.. ولی واقع بین باشیم : حجم مطالب کتاب های درسی خیلی بالاست. 2 - تدریس بیخود بیرخی کتاب ها مثل تدریس بی دلیل کتاب های شیمی و ریاضی در رشته تجربی که هیچ کاربردی هم ندارد 3 - مجازی را هم که برداشتن واقعاً آدم حالش از مدرسه بهم می‌خوره. همون تدریس مجازی خیلی بهتر بود که 4 - سوالات امتحانات هم که عمدی خیلی سخت انتخاب می‌شود
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    درس خوندن چه کار مسخره ای شده وقتی کس که زحمت میکشه شبانه روز درس میخونه جای تو این مملکت نداره ویه عده بیسواد بیسواد کارهای مملکتو دردست گرفتن
  • ناشناس IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    وضعیت اقتصادی از یک طرف،ولی دو سالی هم که آموزشها آنلاین بود در وضعیت تحصیلی دانش آموزان تاثیر بدی گذاشت و دیگر اینکه هر روز قانون جدیدی برای کنکور در می آورند نه تنها باعث کاهش استرس نشده بلکه بیشتر هم شده، این موضوع رو چاره ای کنید متن کتابهای درسی مشکلی ندارد مگر قوانین فیزیک و شیمی و ریاضی رو می شود تغییر داد ؟؟!! نیاز بچه ها فقط آموزش خوب در مدارس هست همین و بس.
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    چقدر بگیم بهشون چقدر بگن.زیرساخت داغونه.یه عده بیسواد دورهم جمعن اینهمه درس بدردنخور و هین کاه میریزن تو مخ اینا
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    بی انگیزه شدن چون فکر می کنن با تلاش به جایی نمی رسن یا باید پولدار باشی وتو مدارس دست بالا درس بخونی ویا باید یه پارتی قوی داشته باشی مثلا آشنای مدیر ومعاون یه مدرسه که از یه جایی یه کمکی بهت برسه در عیر این صورت چه تلاش گنی چه نکنی حقت و خورده می شه
  • GB ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    درس خوندن فایده نداره جایی نمیرسی
  • سید تبریزی IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    141 6
    وقتی با نظرات غیر کارشناسی، ما حصل 50 سال کارشناسی را یک شبه حذف میکنند همین میشود..مثلا در ابتدایی درس حسنک کجایی که به دانش آموزان نظم و ترتیب را یاد میدهد را حذف می کنند....بپرسید چرا...تمام امور مملکتی (آموزشی ، اقتصادی، اجتماعی و حتی محیط زیست و ..)همینظور هست..همه نا امید میشوند.
  • راضیه IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    وقتی همه چیز کشور معلقه درهوا ، انگیزه ی برای تحصیل وجود نداره، ازدواج ، مسایل اقتصادی!مسکن.در امد، تورم روزانه ، دروغگویی صدا وسیما ومسئولین ، وحشت از پاندمی ها ، استفاده از ماسک ، تزریق واکسن کرونا وعوارض انهابویژه در مغز و قلب وکبد وکلیه بطور پنهان وعکس العمل هوشمند بدن و اضطراب در بدن به محتوی واکسن های تزریقی و بی اعتنادی به پزشکان ،‌ناتوانی مالی مردم در استفاده از طب اسلامی ، محتوی سنگین وبی ربط وتعداد زیاد کتابها، اجبار همه بچه ها به گرفتن مدرک تحصیلی به امید ، استخدام و شغل ،به حاشیه راندن علم ودانش،
    • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
      93 6
      وهزاران مشکل دیگر. یعنی به هر طرف و هر خبر رو میبینی مشکل وجود دارد
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    22 2
    عجب
  • ناشناس IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    169 7
    وقتی فرق بین مدارس دولتی و غیر دولتی از زمین تا آسمونه دیگه چه انتظاری دارید. ضمن کلاس دیگه چه صیغه ای نبود آخه. چرا باید در حالی که هفت ساعت توی مدرسه داریم درس های تخصصی رو می‌خونیم باید در کنارش استرس امتحان نوبت دوم رو هم داشته باشیم. نمی‌فهمم چرا باید توی مدرسه ای که ظرفیت افزایش کلاس هارو داره ولی پنجاه تا دانش آموز دبیرستانی رو توی یک کلاس جا بده. اگه شلوغی توی کلاس اجازه درس خودت بده، بازم معلم ها خسته میشن. بیشتر معلم هامون میانسال و بازنشسته هستن. به طوری که بنده‌ی خدا ها حوصله خودشون رو هم ندارن چه برسه پنجاه تا دانش آموز. در کنار اون کارکنان دیگه‌ی مدرسه مثل مدیر و معاون و ناظم هم دیگه نه ما براشون قابل تحملیم و نه اونا. چرا باید مدیر در حضور آقایون اداره با برخورد خوب باشه ولی وقت های دیگه مثل حیوون باهامون رفتار کنن؟اگه اینقدر به آموزش و پرورش اهمیت می‌دین باید سلامت روان دانش آموزان هم اهمیت لازم داده بشه.چرا ما نباید اصلا مشاور مدرسمون رو نشناسیم؟چرا باید سالی یه بار هم ایشون رو نبینیم؟اصلا مشاور براشون اهمیتی ندارد چون خودشونم بازنشسته هستن و حقوقی نمیگیرن و حق هم دارن
  • رویا IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    بخدااااا راس میگن دیگه نمیکشیمممممم دارم دیوونه میشم چرا منه دانش آموز رشته تجربی باید فارسی و تفکر و دینی و.... بخونممممم ربطی نداره ب رشته من چرا نمیفهمید اینا رو
    • ناشناس IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
      88 45
      حالا گفتند که متن کتابها به روز نیست نگفتن که ادبیات و .... حذف بشه از آب گل آلود ماهی نگیر
    • ده انسانی ام IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
      88 7
      باور کن منی که دارم انسانی میخونم و فارسیمون هم مثله شماست هیچی ازش نمی‌فهمم پارسال معدلم 19/98 بود انگلیسی میان نوبت رو 19 بشی فارسی که زبان مادری مونه رو 17/25؟؟؟؟ من عاشق شعر و ادبیاتم ولی وقتی توی کتاب یه سری چرت وپرت تحویلمون میدم و معلم هم سوالای مسخره و چرت درمیاره و به بهانه ی اینکه رشته م انسانیه مطالب اضافه تر بارم می‌کنه و ازاونا سوال در سخت ترین حالت ممکن طرح می‌کنه چرا باید از فارسی خوشم بیاد؟؟؟؟؟؟؟؟ دستمون هم به هیچ جایی بند نیس
  • سعید IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    115 3
    متاسفانه افرادی که الان در تالیف کتاب های درسی نقش دارند ، نه سواد تخصصی تالیف کتاب رو دارند ونه تجربه لازم و نه هماهنگی لازم بین کتابهای در حال تالیف واز طرفی نیاز های اجتماعی با محتوی کتابها در تضاد است ،دو مطلب عمده فقر و تکنولوژی در تالیف کتابها گم شده ونادیده گرفته می شود.
  • ... IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    74 3
    حاجی والا منکه خودم دانش آموزم و الان در تيمارستان تشریف دارم. خلاصه که ما فقط به امید یه شعل درس می‌ خونیم که اگر جنگ شد بتونیم از پس خودمون بر بیایم .
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    124 5
    تعداد دانش آموزهای هر کلاس ب شدت زیاده معلمها نه اخلاق دارن نه حوصله همشون سنشون زیاده معلومه کسی ک همسن مادربزرگ ما هست نمیتونه مارو درک کنه و طوری درس بده ک ما انگیزه بگیریم روح و روان دانش آموز هیچ اهمیتی براشون ندارن و تنها چیزی ک اهمیت داره خوشحال نبودنه ک مبینن ی دانش آموز ی لحظه خوشحالم داره می‌خنده فورا باهاش دعوا میکنن چ انتظاری دارین؟؟؟؟ انگیزه هم داشته باشیم؟
  • . IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    58 14
    علت آن استخدام معلم خارج از مراکز تربیت معلم
    • ناشناس IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
      26 6
      اتفاقا معلم های مراکز تربیت معلم فقط به درد ابتدایی می خورند به نظر من کسی که رشته ریاضی در دانشگاه شریف خونده بهتر از پس درس دادن برمیاد تا کسی که در دانشگاه فرهنگیان خونده. اتفاقا توی این چند سال که همش از دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم نیرو گرفته شده که وضعیت بچه ها این هست
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    109 7
    مدیر و معلم ها جلو بچه ها هرچی از دهنشون بیرون میاد میگن تخریب شخصیتی میکنند اما وقتی خانوادشون یا از اداره میان قربون صدقه هم میرن یه خانواده توانایی پرداخت شهریه مدرسه ب حسابن دولتی ندارع ولی اسم اون بچه رو جلو همه همکلاسیاش میارن وقتی هم ک میگی پول نداربم جلو همه داد و هوار ک ب ما ربطی ندارع
  • محمدرضا IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    41 52
    اخه منی که تجربی می رم چرا باید فارسی بخوانم
    • ایدا IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
      47 31
      فارسی از همه درس های دیگه مهم تره. از اول دبستان تا آخر دکتری بهترین و برجسته ترین معلم ها باید برای تدریس ادبیات به کار گرفته بشن. این طرز تفکر سطحی مایه خجالته. در کشورهای پیشرفته در مدارس بیشترین توجه به ادبیات، نوشتن و کتاب خوانیه
    • ناشناس IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
      54 28
      فارسی زبون مادری و رسمی کشور هست.
  • ارسلان IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    90 15
    بااین معلمای بدرد نخور مدارس اشغال معلومه درس یادنمیگیریم راهرو مدارس المان و باش مدارس ایران و باشه کلاس نهم هستیم مثل بچه باهامون رفتار میکنن عکسای بچه گونه کارتونی رو درو دیوار مدرسه هست معلما بداخلاق تفریح خوب نداریم مدرسه دخترونه پسرونه مختل نیست محتوا کتاب به شرت چرت و پرت سخت گیری بی خود امتحانات اشغال بس کنید تا کی باید اینجوری باشیم یه سر به یوتیوب بزنید مدارس المان ببینید می‌فهمید مدرسه چیه نصف وقت ما تو مدارس بدردنخور شما گذشت
    • .. IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
      28 39
      نه بابا دیگه چی؟مدارس مختلط نیست و وضعیت تحصیل اینطوریه دیگه اگه مختلط باشه که کلا همه چی میره روی هوا
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    74 4
    معلم هادرمدرسه خوب تدریس نمی‌کنند تا دانش آموز مجبور بشه کلاس خصوصی بگیره.ومدام در مدرسه توی گوش بچه ها میخونند که ایران جای مناسبی برای زندگی نیست مهاجرت کنید.وبچه ها رو نا امید می‌کنند.که هر کس سهمیه نداره منتظر نباشه که قبول بشه.معلم ها مثل قبلوجدان کاری ندارند .خصوصا معلم هایی که بچه های خودشون درس خوان نبودند بیشتر کوتاهی می‌کنند.این بزرگترین علت بی انگیزه شدن دانش آموز هست.معلمی که خودش هزارویک مشکل دارهنمیتونه کلاس رو اداره کنه .لطفا معلم ها رو از فیلتر رد کنید.وهر کسی مدرک داره لایق تدریس کردن نیست.البته معلم های خوب ودلسوز هم هستند اما اندک
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    84 4
    واقعا این چیزایی ک آموزش پرورش دارن یاد میدن مسخرس هیچ کدومشون ت زندگی روز مره به درد نمیخوره. وضعیت معلمام که دیگه از کار گذشته...
    • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
      68 19
      درد دقیقا همین هاست ، آخه این چرندیاتی که تو کتابها چاپ میکنید همون اوایل دهه ۶۰ جواب داد، این سیستم آموزشی و مواد درسی را بزارید کنار، برید یک ساعت تحقیق کنید ببینید تو مدارس کل دنیا چی آموزش میدن و اینجا چی آموزش میدیم به این بچه ها!!! آخه اینکه اسامی و ترتیب امامان و خانواده هاشون و اسامی جنگها را حفظ کنیم دقیقا کجای زندگی امروز به درد میخوره؟!!!
  • علی اسداللهی IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    63 7
    بله درسته بچه‌ها انگیزه و شور اشتیاق برای درس خوندن ندارن چون محیط آموزشی های ما خیلی قدیمی شدند معلم ها هم که از حقوق ناراضی هستن کاش یه کم وزارت آموزش و پرورش به بفکر آینده مملکت باشه واین همه فاصله طبقاتی رو کم کنه
  • دهم انسانی IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    58 3
    چه توقعی از ما دارین خبب؟ ما چه گناهی کردیم که باید دو سال مجازی درس بخونیم سال بعد هم هیچی یاد نگیریم چون پایه و اساس مربوط به سال های قبله.. الانم که وارد دبیرستان شدیم اوایل سال با کمبود کتاب مواجه شدیم.. بعدش امتحان مضحرف پایش که اصلا با سطح مدارس دولتی همخونی نداشت و معلم ها اونو به عنوان مستمر گزاشتن بعد از اونم امتحان های ضمن کلاس. و خبر های دلبخواهی مسئولین گرامی که یه بار نهایی میکنن یه بار کنکور بر میدارن یه بار شرط معدل میزارن. شما با چه عقلی این قوانین رو میزارین؟
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    47 4
    شب میخوابی صبح بلند میشی شدی دکتر . مدرکها همه الکی امتحانها همه الکی .
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    39 40
    معلمان سه ماه تابستون تعطیل. یک ماه بخاطر عید تعطیل. پنج شنبه و جمعه هم تعطیل بقیه ایام هفته هم یک در میان تعطیل آخرش هم توقع دارن حقوقشون اندازه بقیه باشه.
  • منطق IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    27 13
    نتیجه تحصیل به زبان اجباری.
  • M.. IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    58 2
    سالن مدرسه ها از صدتا فیلم ترسناک.. ترسناک‌تره.. ادم معلومه که انگیزه شو از دست میده..
  • Jah IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    39 3
    یازده سال مدرسه رفتم اما اندازه شش ماهی که تصمیم گرفتم مدرسه نرم و توی خونه بخونم یاد نگرفتم. یازده سال عمرم بر باد رفت فقط بخاطر بی اعتنایی و اشغال بودن وضعیت آموزش پرورش و مدارس بیخیال مدرسه بشید. هرکس که بخواد ادامه تحصیل بده بیخیال مدرسه شه چون هیچ چیزی توی مدرسه یاد نمیگیره جز فوش و شوخی های مزخرف و چرتو پرت از طرفی کنکور که یه چیز کاملا غیرمنطقی و مزخرفه توی یک دقیقه یک مسئله شیمی رو حل کنی چه دردی رو دوا میکنه؟ مگه هدف یادگیری مفاهیم نیست؟
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    28 2
    به نظر من که مشکل از ریشه اس هم اختلاف طبقاتی میان مدرسه های دولتی و غیر دولتی زیاده و هم اختلاف آموزشی وجود داره مدارس امکانات کافی برای آموزش های خوب به همراه تکنولوژی های پیشرفته رو ندارن من خودم به عنوان دانش آموز پایه تجربی درس زیست شناسی و با تصویر سازی بهتر میفهمم تا تدریس دبیر که فقط رو خونی می‌کنه و دوم اینکه دروس عمومی ما کلا از ریشه داغونن خب ما نمی‌گویم دروس عمومی رو حذف کنم از سطح مدارس حداقل حجمشو کم کنم یا اینکه خواندن یا نخواندن اون دروس و به عهده علاقه دانش آموز بزارن الان درس ادبیات 18درس با دانش زبانی فکری حجمش زیاده و مطالب بی اساس اصلا وقت نمیشه که درس ادبیات رو دبیر با انگیزه و با زیبایی تدریس کنه که دانش آموزم موجاب بشه که این درست بخونه فقط تند تند درسی میدنو میرن که فقط بودجه تدریسشون تموم بشه خب یکم حجمشو کم کنم مطالبشو مفید چه وضعشه آخه دیگه خسته شدیم آنقدر اعتراض کردیم گفتیم سیستم آموزشی مشکل داره بابا درد از این بد تر نیس که من دانش آموز هنوز رو همون میز و صندلی های چوبی می‌شینم که پدرم که متولد ده پنجاهه می‌نشسته تو چنین کلاس بی روحی شما دنبال انگیزه نگر
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    39 3
    کاش به جای یه سری مطالب و کتاب های مضحک که فقط باعث هدر دادن کاغذه، میشد درست زندگی کردن رو به دانش آموزان درس داد...
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    22 11
    من با این حرف های شما کاملا موافق هستم واقعا یک سری مطالب بدرد نخور و بی فایده رو وارد کتاب ها کردن که فقط ذهن بچه هارو خسته میکنه کلا تکراری هست با پیچیدگی های اضافه هیچ نوع تنوعی برای تدریس نیست حتی خود معلم ها هم از تدریس خسته میشن چون خودشون هم میدونن مطالبی که دارن میگن واقعا بدرد نخور و بیخود هست ذوق و شوق بچه ها از بین رفته معلما عصبی هستن بیچاره بچه ها حیف این جوون ها و بچه ها
  • نرجس IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    28 3
    من هم متاسفم برا طراحان کتاب درسی هیچ محتوایی نداره به جای یاد دادن اداب اجتماعی و فن بیان و کتاب اجتماعی جهارم درباره تمدن ایلام و تمدن زهر مار حرف زده چه به درد بچه کلاس چهارمی می خوره کتاب ریاضی با هر روز تدریس معلم بازم وقت کم مییاره بچه ها هر روز بیزارتر از درس و ریاضی می شن حجم بالای کتاب ریاضی انگار می خوان تو ابتدایی اینارو نخبه ریاضی کنن صد روش و تو کتاب توضیح میده لعنت به طراحان کتاب که یه مشت بچه عصبی رو دست پدر و مادر می زاره حالا اگر یه مدل تقسیم بچه ها یاد بگیرن دیگه اسمون به زمین مییاد
  • نرجس IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    31 1
    بچه هار و میکنن تو کلاس چهل نفره فقط میگن بخون و بنویس از جات جم نخور انگار بجه های الان با این سیستم میتونن درس بخونن مدرسه نیست زندانه
  • رویا IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    55 5
    چرا به دانش آموزان حقوق نمی دهند شاید انگیزه دانش آموز ها هم بیشتر شد 🤷 همین جور که خودشون گفتن زندگی کردن هر روز داره با این اوضاع اقتصادی بدتر میشه این به نظرم بهترین راه هر کسیم در ماه هر چقدر نمره گرفته همون قدرم حقوق بگیره
  • fati IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    102 3
    چرا باید واسه درس خوندن انگیزه داشته باشیم وقتی که ۹۰ درصد کسایی که کنکور قبول میشن یه عده آدم بیسوادن که با سهمیه هاشون قبول شدن؟!
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    63 1
    محتوای کتابهای درسی روخواهشاراحت کنید.ایتقدرمحتوای کتابهارویخت کردن که بچه هرچی میخونه وتمرین میکنه یادنمیکیره این واقعافاجعه است
    • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
      17 1
      وقتی یک میز و صندلی درستی توی مدرسه نیست احساس خوبی توی کلاس ندارند چطور انگیزه داشته باشند
    • دهم انسانی IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
      36 1
      هر چی می‌خونیم بیشتر نمی‌فهمیم😂
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    35 1
    منکه خودم دانش اموزم تنها انگیزه ی تحصیلم اینه که یه شغل بهم بدن وقتی خانوادم ولم کردن بتونم خرج نون شب خودمو بدم. دیگه از اموزش پرورش نا امید شدم. هر روز مدیر و معاون مث حیوون باهامون رفتار میکنن وقتی هم مامان و بابامونو بیاریم میشن پری مهربون سیندرلا پولشم نداریم بریم غیر دولتی درس بخونیم. خیرسرمون یه مشاور مدرسه داریم هیچکی اسمشم نمیدونه. خاک بر سرشون با این سیستمشون. حتی نمیتونم بگم امیدوارم مدیر اموزش پرورش اینا رو ببینه. یه برنامه اموزشی ساختن برامون به نام شاد، به خاطر سیستم اشغالش نصف سالو غیبت میخوریم افتخارم میکنن. حتی دیگه امید ندارم مهاجرت کنم. همشم تو اخبار چشم باباهامونو کور میکنین که واقعا دارین تلاش میکنین و ما نباید مهاجرت کنیم. بابام یه جوری حرف شماهارو باور کرده حتی نمیبینه هر بار یه کیلو میوه میخره خدادتومن. تازه هر ماهم تو مدرسه تجدیدمون میکنن. وضع به جایی رسیده که اگه دیپلم داشته باشی بی سواد به حساب میای. کاش واقعا میشد این اوضاع درست شه
  • سرویس IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    26 0
    در کشور همه به بن بست رسیده اند. مردم دیگر واقعا خسته و کلافه شده اند. فاصله بین نظام و مردم سبب لطمه به اخلاق و دین شده است.
  • یع دانش اموز بدبخت IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    23 0
    من خودم یه دانش آموزم، از سال هفتم همیشه دوست داشتم برم رشته گرافیک و واقعا عاشق نقاشی و کارای هنری بودم.امسال که رفتم دهم و رشته گرافیک اصلن جوری نبود که من فکر میکردم.. و جوری شدم که از هرچی نقاشیه متنفر شدم و چون روح و روانم کشش ش رو نداشت مجبور شدم امسال رو نرم مدرسه تا ببینم سال دیگه چه رشته ای برم.. من نمیدونم چرااا باید توی هنرستان هم ما خوندنی داشته باشیم، حالا بعضیا میگن هنرستان که آسونه و این حرفا.. ولی واقعا این طوری نبود. ما در کنار اون همه کار عملی سخت که وقت زیادی میبرد هم بازم باید درسای تئوری رو می‌خوندیم و درسایی مثل فیزیک و ریاضی که هیچ ربطی به ما نداشت؛درسای تخصصی هم که باید فقط عملی باشه رو باز باید امتحان تئوریش رو میدادیم ونمیفهمم چرا.البته هنرستان ما اینطوری بود و بقیه هنرستان هارو نمیدونم ولی اینو خوب میدونم که آموزش و پرورش هیچکدوم از برنامه هاش و کتاباش درست نیست و بدردی نمیخورن واقعا. ببخشید طولانی شد..
  • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    31 17
    چرت ترین درس تاریخ آخه ما چیکار به گذشته داریم که در گذشته کی بوده و چه کرده اگه راست میگین یکم به فکر آیندمون باشین. گذشته ها ک دیگه گذشته حالا ما بفهمیمم چیشده کجای زندگیمون بدرد میخوره مثلن ما بریم برای مصاحبه کاری که ازمون نمی‌پرسن اسکندر اول که بود و چه کرد
  • .. IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    21 1
    برای نظام آموزشی که کتابای عمومی میزاره بچه ها متن کتابو حفظ کنن متاسفم پایه دهم حدود ۱۵ تا کتاب داریم کلا پنج تاش تخصصیه اصلا ربطی به این که متن کتابارو حذف کنن نداره اینا اگه بیان کتابای به درد نخورو حذف کنن در این معدل دانش آموز بدبخت که از صبح تا شب پای کتابایی مثل جغرافیاس واسه رشته تجربی یا ریاضی شاهکار کردن متاسفم واستون
  • بانو IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    26 3
    خدا میدونه ک چقدر بی محتوا شدن کتابها.هیییچ اینده ایی نیست
  • ناشناس IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    7 1
    کاملا با حرف های ایشان موافق هستم.👏👏👏👏
  • روژان لطفی IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    0 13
    من که اینطور نیستم
  • م IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    12 1
    با اون شور وثوقی که ماها و چند سال پیش بچه ها درس میخوندند. دانش آموزان امروزه این حال رو ندارند. چونکه محتویات دورس ها یا خیلی سطح بالایی داره یا مسخره انتشار شده فقط یه نمره قبولی اکثر دانش آموزان و اولیا میخوان
  • ییافی IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    35 0
    وقتی معلم فناوری رو معلم ریاضی میکنن و معلم عربی رو میارن معلم علوم میکنن که از علوم هیچی سرش نمیشه چه انتظاری دارین ها واقعا
  • IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    25 0
    واقعا آموزش و پرورش داغون دانش آموزان فقط برای سرگرمی و مسخره بازی می آیند مدرسه
  • IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    26 1
    چرا نمیگید که محتوای کتابها خیلی سخت و دیرفهم شدن. کتابها باید برای هوش متوسط نوشته بشن نه برای بچه های باهوش. نمیدونم چه دستی تو کاره که اینقدر محتوای دروس سخت تکراری غیر لازم و حتی بی ارزش شدن.
  • IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    19 0
    حجم درس ها خیلی زیاد هست همچنین ما وقت برای درس های تخصصی هم نمیکنیم تا ساعت دپ مدرسه هستیم یک ساعت خواب بقیش همش درس . هر روز امتحان کنکورم که هروز تغییر میکنه
  • IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    22 1
    وقتی دانش‌آموز نگاهی به درآمد و زندگی فلاکت‌بار معلمان و اساتید دانشگاه می افتد لز علم منصرف می شود
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    20 1
    وقتی دانش‌آموز نگاهی به درآمد و زندگی فلاکت‌بار معلمان و اساتید دانشگاه می اندازد از علم منصرف می شود
  • مهتاب IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    32 2
    نهایت درس خوندن کجاست؟ رشته های تاپ، مهندسی ها که سالهاست نابود شده و هرکی هیره به امید فراره پزشکی هم که ادم 7 سال درس بخونه که بره با حقوق 8 میلیون رزیدنت بشه با انواع فشار های روانی معلومه درس نمیخونه پسر ها میرن بازار کار و دخترا ناخن کار و ارایشگر میشه ماهایی که سمپادی بودیم و سالها نمراتمون زیر 19 نیومد دوازدهم واقعا امیدمون بریده بود اخرشم موندیم موندیم پشت کنکور که چی بیاریم؟ پزشکی وپرستاری داروسازی که همین الانم وضعیتش به فناست چه برسه به 7 سال دیگه که فارغ شیم چه برسه به بقیه
  • دوست IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    6 0
    معوقات پاداش بازنشستگان فرهنگی هزاروچهارصد رو بدید به ادارات آموزش پرورش دیکته کردید که معوقات رتبه بندی به ما که از سی ویک شهرریوربازنشسته شدیم تعلق نمیگیره معوقات پاداش که حق ماست بدید
  • ناشناس IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    28 1
    واقعاً کتاب هیچ محتوای بدرد بخوری نداره و فقط برای تحمیل عذابه نه حتی آدم رو به موفقیت و پول می‌رسونه
  • محمدی IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    39 2
    یه دانش اموز در کلاس ابتدایی باید روش بیدار شدن چمع کردن وتا کردن پتو وملحفه جا مسواک زدن حمام کردن روش غذا خوردن حرف زدن مودب بودن در حامعه دست نزدن به وسایل دیکران هنر خوب فکر کردن هنر پوشیدن کفش دست شستن از کلمه های درست استفاده کردن هنر نه گفتن هنر دفاع از کوچکتر از خود داشتن منطم بودن برنامه سازی وحتی هنر گرم کردن غذا را بلد باشد اگر بچه ندونه بانک چیه واقسام پس انداز زا بلد نباشه چطور میخواد در جامعه زندگی کنه این ها در تمام کشورها اموزش داده میشه حتب زمانی که یکی از والدبن دچار مشکلی میشه راه کمک را باید بیاموزه اینها نمونه مهارتهایی است که بچه ها باید یاد بگیرند پنجاه تا دیگه است کدامشون در مدارس اهواز انجام شده