رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: رابطه با امریکا قطعا جزو خطوط قرمز واضح جمهوری اسلامی است است.

 علاء الدین بروجردی که در کافه خبر حضور یافته بود در پاسخ به پرسشی درباره تمایل به رابطه با آمریکا در همه دولتهای بعد از انقلاب ، افزود: اصلا تصور اینکه خارج از سیاست های نظام -که توسط رهبری مشخص می شود- تصمیمی دیگری درنظام گرفته شود، به این معنی است که فرد مورد نظر شناخت لازم را از نظام جمهوری اسلامی و ساختارش ندارد. حالا می خواهد این فرد یک کارشناس ساده وزارت خارجه باشد یا رئیس جمهور
 وی ادامه داد:خارج از چارچوب سیاست های تدوین شده نظام- که در آن رابطه با امریکا قطعا جزو خطوط قرمز واضح است- هر استثنایی بخورد، آن موضوع تصمیم گیری شده است. مثلا در عرصه عراق ما سه دور با آمریکایی ها مذاکره کردیم. وآنها مجبور شدند از آن بالا پائین بیایند و به سوی ما دست نیاز دراز کنند،ولی ما نپذیرفتیم.گفتیم رسما اعلام کنید.
بروجردی با اشاره به درخواست رسمی آمریکا از طریق سفارت سوئیس، خاطر نشان کرد: در ان مقطع ،سفارت سوئیس به عنوان حافط منافع امریکا به ایران یادداشت رسمی داد که« بدین وسیله دولت آمریکا از دولت ایران درخواست می نماید برای حل بحران عراق مذاکره صورت بگیرد.»
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه هر بارکه آنها درخواست مذاکره کردند، ما شتاب زدگی به خرج ندادیم و اعلام کردیم موضوع   رابررسی می کنیم، گفت: برای مذاکره با آمریکا، مسئولین عراقی درخواست کردند که به خاطرما مذاکره کنید.آقای طالبانی رئیس جمهور مالکی نخست وزیر و  زیباری وزیر امور خارجه این کشور به مسئولان عالی رتبه ما زنگ زدند.
نماینده مردم بروجرد بابیان اینکه مذاکره با آمریکا در اوج عزت  ایران اتفاق افتاد، گفت:در این عرصه عزت مداری نظام مطمئنا بیست است. این از هوشمندی تصمیم گیری های یک جایگاه والا چون رهبری است. خود آمریکایی ها هم به خوبی می دانند که حرف آخر را در ایران رهبری می زنند.بنابراین انها هم نسبت به هر سخنی درباره ارتباط با آمریکا به نسبت ارتباطش با مقام معظم رهبری ارزش قائلند.
عضو فراکسیون اصولگرایان با اشاره به اینکه در همه دولتها  پیغام و پسغام ها بین دو طرف رد و بدل شده است، تصریح کرد: اینکه برخی ازاین پیغام ها سازمان یافته و برنامه ریزی شده باشد، خیلی طبیعی است، ولی خارج از این مدار، سخن از مذاکره کار عبثی است که خاصیتی هم ندارد و طرف مقابل نیز ارزشی برای این گونه پیغام ها قائل نیست و می داند که بدون نظر رهبری  انقلاب برقراری رابطه ببین ایران و آمریکا ممکن نیست.
 متن کامل این گفت وگو را اینجا بخوانید.

/212 212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 184082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =