۰ نفر
۱۷ آبان ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۷

جام جم نوشت:

چند سال پیش آمدند تا جایگزین پارکومترهای قدیمی شوند، آمدند تا معضل پارک حاشیه‌ای در خیابان‌های شهر را برای همیشه برطرف کنند، آمدند تا گرهی از گره‌های کور ترافیک کلانشهر تهران باز کنند و...

حالا 5 سال از حضورشان در خیابان‌های شهرمان می‌گذرد اما حرف و حدیث‌ها درباره آنها هر روز بیشتر می‌شود، آنها آمده بودند تا مشکل‌گشا شوند اما انگار حالا خودشان مشکل‌ساز شده‌اند.


نارضایتی‌ها از عملکرد برخی پارکبان‌ها در سطح شهر و مطالبه مبالغی که معلوم نیست واقعا بر چه مبنای قانونی انجام می‌شود درحالی همچنان ادامه دارد که از گوشه و کنار مشاهدات شهروندان از چشمه‌های جدید تخلفات برخی از پارکبان‌ها در سطح شهر حکایت می‌کند؛ موضوعی که آینده فعالیت پارکبان‌ها در شهر را با اما و اگرهای بسیاری مواجه کرده است.


گلایه‌های ناتمام شهروندان


گلایه‌های شهروندان از عملکرد پارکبان‌ها تمامی ندارد، آنها معتقدند سیستم پرداخت پول در ازای استفاده از محل پارک از قانون خاصی تبعیت نمی‌کند؛ به طور مثال هم‌اکنون چه شما بخواهید چند دقیقه برای انجام کار ضروری در یک محل توقف کنید و چه قصد داشته باشید چند ساعت خودرویتان را در آن محل پارک کنید، هیچ تفاوتی در پرداخت مبلغ بین این دو حالت وجود ندارد. چرا که در قبض پارکبان‌ها مدت زمان 30 دقیقه یا کمتر اصلا لحاظ نشده است و شما باید برای حتی چند دقیقه توقف مبلغی را بپردازید.


از سوی دیگر در بیشتر موارد پولی که پارکبان‌ها از شهروندان در ازای مدت زمان توقف می‌گیرند خیلی زیادتر از مبلغ واقعی آن است، پاسخ اکثر پارکبان‌ها در مقابل اعتراض شهروندان به این موضوع هم جالب است؛ آنها می‌گویند ممکن است مدت توقف بیشتر از آنچه شهروند اعلام کرده طول بکشد و اگر کمتر از این بود می‌توانند هنگام بازگشت مابقی مبلغ را از پارکبان دریافت کنند.


اما موضوع جالبی که شهروندان به آن اشاره می‌کنند این است که در اکثر موارد وقتی آنها زودتر از موعد مقرر یا سر موقع به محل پارک خودروی خود باز می‌گردند دیگر پارکبان مورد نظر را در آن محدوده پیدا نمی‌کنند تا بتوانند باقیمانده مبلغ پرداختی را از وی بگیرند!

مثل همیشه «غیرقانونی است»


گزارش تخلف جدید برخی پارکبان‌ها خیلی زود به گوش مسوولان راهنمایی و رانندگی می‌رسد و رئیس‌پلیس راهنمایی و رانندگی در اتمام‌حجتی با پارکبان‌های پایتخت می‌گوید: یکی از وظایف اصلی پارکبان‌ها جلوگیری از پارک دوبله و سد معبر است، پس آنها حق ندارند به بهانه راه انداختن کار شهروندان اجازه توقف دوبله به آنها بدهند و در صورتی که پلیس با این پارکبان‌ها مواجه شود قطعا با آنها برخورد کرده و حتی تا بستن شرکت‌هایی که این نیروهای غیرآموزش دیده را به کار گرفته‌اند هم پیش خواهد رفت.


سردار حسین رحیمی با تاکید بر این‌که پارکبان‌ها حق ندارند هیچ جای پارکی را به طور اختصاصی برای یک خودرو نگه دارند، این را هم می‌گوید که پاساژها و مغازه‌ها حق ندارند پارکبان شخصی استخدام کنند و پلیس در صورت مشاهده یا دریافت گزارش تخلف در خصوص به کارگیری پارکبان‌های غیرمجاز و دریافت وجوه اضافه یا سایر تخلفات پارکبان‌ها قطعا با آنها برخورد می‌کند.


نظارت در سایه


تا همین چندی پیش بدرستی مشخص نبود که پارکبان‌ها زیر نظر چه سازمان و دستگاهی فعالیت می‌کنند و وظیفه نظارت روی آنها برعهده کیست؟ همین مشخص نبودن متولی اصلی علاوه بر این‌که زمینه سوء‌استفاده برخی شرکت‌های پارکبان را فراهم آورده بود، شهروندان را نیز در گزارش تخلفات برخی از پارکبان‌ها با سرگردانی مواجه کرده بود.


این موضوع سوژه‌ای شد برای این‌که خبرنگاران از رئیس‌پلیس راهور تهران بپرسند که بالاخره متولی اصلی پارکبان‌ها کدام سازمان است؟ سردار رحیمی به صراحت اعلام کرد که 22 شرکت مجاز پارکبان در سطح شهر تهران جزو بخش خصوصی و زیرمجموعه شرکت شهربان شهرداری تهران فعالیت می‌کنند. به این ترتیب متولی مشخص شد اما گلایه‌های شهروندان از تخلفاتی که در گوشه و کنار توسط برخی از پارکبان‌ها انجام می‌شود بخصوص در بی‌سر و سامانی دریافت نرخ پارک حاشیه‌ای بیانگر این واقعیت است آنچنان که باید نظارت دقیقی بر فعالیت پارکبان‌ها صورت نمی‌گیرد.


اعلام خبر توقیف و ابطال مجوز فعالیت 70 شرکت پارکبان متخلف در اواخر سال گذشته که به گفته رئیس‌پلیس راهور تهران به طور غیر مجاز در سطح شهر فعالیت می‌کردند شاید مصداق بارزی از این عدم نظارت بر شرکت‌های پارکبان باشد.

30145

کد خبر 183816

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =