به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در نشست خبری امروز در خصوص حاشیههای سفر رئیسی به سقز و افتتاح فرودگاه این شهر بیان کرد: بله در گذشته یک افتتاح ویدئو کنفرانسی صورت گرفت اما از مردم بپرسید آیا پروازی با این فرودگاه داشتند؟ از این افتتاحیهها در گذشته زیاد صورت گرفت. اما طی این ۲ سال منابع تامین و تکمیل شد و به صورت رسمی افتتاح شد. رسانهها میتوانند بروند ببینند افتتاح واقعی بوده است یا کیک.
حمله سخنگوی دولت به نمایندگان مجلس بر سر رتبه بندی معلمان
این ادعای سخنگوی دولت سیزدهم البته پیشتر از سوی دولت روحانی پاسخ داده شده بود. سایت حسن روحانی ۱۳ آبان ماه در مطلبی نوشت؛
صبح دیروز (جمعه ۱۲ آبان ۱۴۰۲)، فرودگاه شهدای سقز با فرود هواپیمای رئیسجمهور افتتاح شد. فاز نخست فرودگاه سقز روز ۳۰ تیر ۱۴۰۰ به بهرهبرداری رسیده و اولین پرواز آزمایشی فلایتچک شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در این فرودگاه با موفقیت به زمین نشسته بود.
فرودگاهی که طرح ساخت آن از سال ۱۳۷۵ کلید خورده و پروژه احداث از سال ۱۳۸۴ آغاز و پس از تملک زمین، از سال ۱۳۸۶ عملیاتی شد و وعده دادند ظرف مدت دو سال به بهرهبرداری کامل برسد. عملیات اجرایی این پروژه به دلیل کمبود اعتبار عملاً از سال ۱۳۸۸ و پس از اخذ مجوز کمیسیون ماده ۳۲ و قرار گرفتن در ردیف اعتبارات ملی شروع شد و تنها ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت.
در سال ۱۳۹۷ با همت و تلاش مسئولان استانی دولت تدبیر و امید، عملیات ساخت آن احیا شد که با تامین اعتبارات لازم در سال ۱۳۹۹ ساخت و اتمام آن تسریع شد و در نهایت در تیرماه ۱۴۰۰ فاز اول آن به بهرهبرداری رسید. این پروژه تا پایان دولت دوازدهم با ۶۳ درصد پیشرفت فیزیکی به دولت بعد تحویل داده شد. از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۹ برای اجرای طرح احداث فرودگاه سقز ۵۳۶ میلیارد ریال اعتبار هزینه شد که ۸۶ درصد آن شامل ۴۶۸ میلیارد ریال آن پس از روی کارآمدن دولت تدبیر و امید تامین شد.
آنچه در دولت دوازدهم افتتاح شد
خبرگزاری دولت ادعا کرده که در روزهای آخر دولت قبل، افتتاح این فرودگاه به صورت نمایشی انجام شد ولی چون زیرساختهای آن ناقص بود، قابل بهرهبرداری نبود و «این بار واقعی افتتاح شد.»
مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی هم در مراسم افتتاح فرودگاه سقز مدعی شده «برخی میگویند دولت قبل این فرودگاه را با ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی تحویل این دولت داد. فرودگاه را در حالی که زیرساختهایش آماده نبود، ویدئوکنفرانسی افتتاح کردند. حتی هنوز برج مراقبت نداشت و ساختمان فرودگاه تکمیل نشده بود. دولت قبل در روزهای پایانی، پروژههایی را با ۶۰، ۷۰ درصد پیشرفت افتتاح کرد.»
اما آیا دولت دوازدهم ادعا داشت فرودگاه سقز را به طور کامل بهرهبرداری کرده است؟ جواب منفی است. این ادعای مسئولان دولتی هم در ادامه همان پروژه تحریف و تخریب است که در افتتاح هر پروژهای تلاش دارند تا تاخیر در تکمیل پروژههای ملی و استانی تحویلدادهشده را توجیه کنند. وزیر راه و شهرسازی میتوانست در این باره از خلف خود که امروز همکارش در هیات دولت سیزدهم و رئیس سازمان انرژی اتمی است بپرسد تا تفاوت افتتاح فاز اول و افتتاح کامل را به او میگفت. گرچه «افتتاح نمایشی» را میتوان طعنهای از یک عضو دولت سیزدهم به عضو دیگری که در آن مقطع مسئول پروژه بوده دانست.
دولت دوازدهم رسما اعلام کرد که فاز اول این پروژه را افتتاح کرده و نه کل فرودگاه را و پرواز انجامشده هم «آزمایشی» بوده است.
افتتاح انجامشده در روز ۳۰ تیر ۱۴۰۰ شامل سطوح پروازی، باند پرواز به طول ۲ هزار و ۹۳۰ متر، تاکسیوی به طول ۴۵۰ متر، اپرون به مساحت ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع و مسیر دسترسی به فرودگاه به طول ۴۵۰ متر بود. همچنین ساختمان ترمینال فرودگاه به مساحت ۲ هزار و ۲۹۸ مترمربع شامل سالن انتظار و ترانزیت و ساختمان جانبی به مساحت ۳۳۰ مترمربع احداث شد.
معاون اجرایی رئیس دولت سیزدهم گفته که در ۷ ماه اخیر اقداماتی مانند تجهیز برج مراقبت، محصور کردن فرودگاه، جداسازی باند پرواز و محوطه، تجهیز سالن ترمینال، بخشی از محوطهسازی، تکمیل ساختمان پلیس، تکمیل نگهبانی، انتقال سوله اصلی به منطقه و تامین ماشین آتشنشانی انجام شده است.
البته برخلاف ادعای وزیر راه فاز اول فرودگاه توسط ویدئوکنفرانس با رئیسجمهور دولت دوازدهم افتتاح نشد بلکه فاز اول فرودگاه سقز با حضور معاون عملیات فرودگاهی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، نماینده ولی فقیه در کردستان و استاندار وقت کردستان افتتاح شد و در این مراسم حجتالاسلام عبدالرضا پورذهبی، نماینده ولی فقیه در کردستان گفت بهرهبرداری از فرودگاه سقز در شرایط کنونی کار ارزشمندی است.
چرا فاز اول پروژه فرودگاه سقز در دولت دوازدهم افتتاح شد؟
بهمن مرادنیا، استاندار کردستان در دولت دوازدهم در مراسم بهرهبرداری از فاز اول فرودگاه سقز به حواشی و شایعاتی که مطرح شده بود، پاسخ داد: «در صورتی که این افتتاح امروز اتفاق نمیافتاد، ممکن بود ۱۰ سال دیگر طول بکشد ولی با عزم جهادی مسئولان و پیمانکاران این اقدام میسّر شد.»
با واکنش مسئولان و رسانههای دولتی که آن را «افتتاح نمایشی» میخوانند مشخص میشود که اگر فاز اول آن افتتاح نشده بود، دولت سیزدهم با دو سال تاخیر هم نمیتوانست آن را تکمیل کند و به بهرهبرداری برساند. چنانکه فرماندار ویژه سقز پس از افتتاح فاز اول آن گفته بود تا چهار ماه آینده تمام بخشهای دیگر فرودگاه به اتمام میرسد که میشد آبان ۱۴۰۰ و نه ۱۴۰۲.
۲۷۲۱۸
نظر شما