حمیدرضا فولادگر با تبیین ویژگی های نظام ریاستی و پارلمانی اظهار داشت: لازمه اصلی نظام پارلمانی وجود و حضور نمایندگان کارآمد و کاردان در مجلس است؛ زیرا این نمایندگان هستند که در این نظام دولت را تشکیل میدهند و رئیس دولت را تعیین مینمایند؛ بنابراین بایستی نمایندگان مجلس بسیار خبره و کاردان باشند و به نظر میرسد که اگر از مجموعه احزاب یک نظام پارلمانی بیرون بیاید میتوان شاهد کارآمدی بیشتری در مجلس بود؛ چراکه در احزاب بحث و تبادل نظر بیشتری صورت میگیرد و افراد با برنامه در مجلس وارد میشوند و مردم نیز به برنامه احزاب رای خواهند داد.
نماینده اصفهان تصریح کرد: یکی از ویژگیهای چنین نظامی این است که هماهنگی میان مجلس و دولت در این نظام سبب میشود که کاملاً مسائل اجرایی با ملاحظات قانونی دیده بشود و قانونگذاری هم کاملاً با ملاحظات اجرای قانونگذاری کند. امروز یکی از مسائل و مشکلاتی که میان مجلس و دولت داریم این است که دولت میگوید مجلس طرح و یا اصلاحیهای در لوایح میدهد که ملاحظات اجرایی در آن دیده نشده است که مقام معظم رهبری هم این موضوع را به مجلس تذکر دادهاند که طرحها را با ملاحظات اجرایی در نظر بگیرند که با این نظام این عیوب رفع خواهد شد و البته این نظام در صورت موفق خواهد بود که یک نظارت قوی در پشتوانه آن وجود داشته باشد.
کاظم جلالی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم اظهار داشت: همواره در کشورمان میان پارلمان و دولت یک تزاحم و مزاحمت متقابل وجود داشته باشد. در این نظام هم مجلس برای محدود کردن قدرت رئیسجمهور عمل میکند و هم به طور متقابل دولت برای کاهش قدرت مجلس تلاش میکند، البته این مسئله و مشکل به طور کلی به تمامی دولتهای بعد از انقلاب باز میگردد. به طور مثال شاید مجلس چهارم و پنجم را با دولت سازندگی هماهنگ ببینیم ولی در بسیاری از مواقع مجلس و دولت در این دوران با هم رقابت داشتند و در مورد مجلس ششم و دولت آقای خاتمی هم این کشمکش وجود داشته و در دولت آقای احمدینژاد و مجلس هفتم و هشتم که به لحاظ تفکری با هم هماهنگ هستند نیز این مسئله دیده میشود. این موضوع به دلیل آن است که هر دو قوه دارای اختیارات وسیعی هستند که میخواهند نسبت به یکدیگر اعمال قدرت کنند و این اعمال قدرت کشمکش و تضاد میان دو قوه ایجاد کرده است.
/29214
نظر شما