علت حادثه، نه بارگیری بیش از ظرفیت بوده و نه طوفانی بودن خلیج فارس.

آذرجزایری : شاید بتوان علت اصلی حادثه کشتی غرق شده در خلیج فارس و در نزدیکی عسلویه را تنها در یک جمله خلاصه کرد"کیفیت فدای سرعت در پارس جنوبی"
براساس پیگیری های خبرنگار خبرآنلاین دلیل اصلی این حادثه نه بارگیری بیش از ظرفیت بوده و نه طوفانی بودن دریای نیلگون خلیج فارس اگرچه همه این موارد بی تاثیر نبوده اما علت اصلی را باید در عدم رعایت ایمنی جستجوکرد.
علت اصلی این حادثه درست بسته نشدن دریچه و نشت آب به داخل موتورخانه بوده است. باز ماندن دریچه آن هم به دلیل عجله برای بازگشتن به ساحل که البته گفته می شود به دلیل اطلاع از طوفانی شدن دریا صورت گرفته ،امروز باعث شده تا 13 تن از خدمه این کشتی همچنان مفقود باقی بمانند و مسوولان بر سر کلمه کشته شدگان و یا مفقودشدگان با رسانه ها به مشاجره بپردازند.
در همان یکساعت اول که 60 تن از خدمه این کشتی نجات یافتند، خبر رسید که 6 تن از خدمه در اتاق فشار شناور گیر افتاده اند و درب چنان قفل شده که به نظر می رسد از داخل قفل شده و نیاز است تا با برش درب حادثه دیدگان را نجات داد.
بعدازظهر روز پنجشنبه این اتفاق به وقوع پیوست و براساس نظرات مسوولان این 6 تن در حالت خوشبینانه تا 24 ساعت اکسیژن برای تنفس خواهند داشت.
امروز 48 ساعت از وقوع این حادثه می گذرد و خبرها همان است اما با کمی تغییر اینبار براساس همین تحلیل ها برخی از خبرگزاری ها اسامی مفقودین را کشته شدگان اعلام می کنند و در این بین مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس تاکید می کند آنها مفقود هستند و تا جنازه این جان باختگان پیدا نشود آنها فوت شده به حساب نمی آیند.
موسوی در حالی بر این خبر اصرار دارد که در عین حال می گوید:هوا طوفانی است و احتمال کشف اجساد بسیار کم است.
دراین بین گفته می شود دیگر علائم حیات از اتاق فشار شناور گرفته نمی شود و این خود خبری خوشایند نیست.بنابراین این بار نیز علی رغم تاکید بر رعایت اصول ایمنی در مناطق نفتی اما باز هم شاهد جان باختن بسیاری از کارکنان نفتی هستیم.
امروز باید ما خود را مواخذه کنیم که چرا از دولت انتظار داریم که بر تعهد 36 ماهه خود برای به بهره برداری رساندن فازهای باقیمانده پارس جنوبی پایبند باشد و همین امر دلیل فدا شدن کیفیت در منطقه پارس جنوبی شده ، یا باید مسوولان نفتی را مواخذه کنیم که به جای مطالعات دقیق و استفاده از تجربیات مدت زمان احداث دیگر فازها (60 ماه )، زمان اجرای این فازها را 36 ماه اعلام کرد و امروز نیز به همین دلیل سعی می شود کیفیت فدای سرعت شود.

البته این هشدار ما امروز نمود بیرونی نخواهد داشت. چرا که طی ماه های آینده بحران این سرعت بدون وجود کیفیت بیشتر در منطقه پارس جنوبی جلوه گر خواهدشد.مگر آنکه هر چه زودتر مسوولان نفتی به فکر بها دادن به قوانین HSE در مناطق عملیاتی باشند.ارسال توضیحات به رسانه ها برای نشان دادن عملکرد مثبت مسوولان راهکاری تازه نیست اما این بار ارسال جوابیه به رسانه ها هم نمی تواند جان 13 تن از خدمه شناور کوشا 1 را به آنان باز گرداند.

 

/31221

کد خبر 179683

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حخع IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۱
    1 3
    نبستن دريچه چه ربطي به كار دولت دارد
  • بدون نام IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۱
    2 0
    اخیرا شرکت نفت وگاز .... کارفرمای پروزه قرارداد احداث واحد بهره برداری و نمک زدائی منطقه غرب کارون به مدت 12 ماه !!! برای تولید 55000 بشکه نفت و در 8 ماه بعدی به میزان 165000 بشکه (در کل 20 ماه احداث واحد 165000 بشکه ای !!!!) را به پیمانکار واگذار کرده است ! خدا عاقبت بخیر کند.
  • بدون نام IR ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۲
    2 0
    فكر كنم از نظر ايشون اين بندگان خدا ( اين ١٣ نفر) حوصلشون سر رفته فعلا رفتن كوسه سواري!!!! شايدم موج سواري در هواي طوفاني!!!! يعني افراد مسئول اينگونه شانه خالي ميكنند يعني اگه جسد يك نفر پيدا نشه فوت شده به حساب نمياد !!! مثلا هيتلر كي گفته مرده؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۲
    5 0
    به دلیل اینکه این افراد برای تاسیسات نفتی ایران کار می کردند شایسته است وزارت نفت مسوولیت این اتفاق را بر عهده گیرد