کادیلاک سویل که زمانی در ایران مونتاژ میشد، قبل از انقلاب ۵۷ نماد تجمل در کشور بود. جنرال موتورز برای ساخت این سدان با یک شرکت ایرانی همکاری میکرد. جنرال موتورز این مدل را ۲.۵ برابر قیمت آن در آمریکا به مشتریان ایرانی میفروخت.
در نگاه اول، شاید سویل با بدنهای جعبهای و فضای داخلی چوبی یک خودروی کلاسیک جذاب بهنظر نرسد. بااینحال، در زمانی که خریداران آمریکایی بهدنبال خودروهای لوکس کوچکتر اروپایی بودند، این مدل برای کادیلاک یک تغییر بزرگ محسوب میشد. کادیلاک بیشتر بهخاطر خودروهای بزرگ و گرانقیمت خود در گذشته شناخته میشد. مصرف سوخت پایین و هندلینگ سویل توجه مشتریان را به خود جلب کرده بود.
کادیلاک سویل از موتور V۸ انژکتوری قدرتمند، کابین راحت، صندلیهای برقی و قفل درها و پنجرههای اتوماتیک بهره میبرد. مدل پایه سویل در زمان عرضه اولیه در سال ۱۹۷۵ با قیمت ۱۲,۴۷۹ دلار به فروش میرسید که امروزه معادل بیش از ۷۰ هزار دلار است. جنرال موتورز فقط در سال ۱۹۷۸ نزدیک به ۵۷,۰۰۰ دستگاه سویل تولید کرد.
در آن زمان، ایران تنها کارخانه تولید کادیلاک در خارج از ایالاتمتحده را داشت. این برند شرکت جنرال موتورز ایران را تأسیس کرد که سویل و سایر وسایل نقلیه را از کیتهای ارسالی از دیترویت تولید میکرد. کادیلاک سویل لوکسترین خودروی جادهای مونتاژشده در ایران، تحت نظارت مهندسان آمریکایی بود.
سویل در زمان معرفی حدود ۳۵ هزار دلار قیمت داشت که بیشتر از مبلغ پرداختی مشتریان آمریکایی بود و بخشی از آن نیز بهدلیل عوارض واردات بالاتر بود.
براساس گزارش نیویورک تایمز در سال ۱۹۷۷، یکی از مقامات جنرال موتورز درباره ایرانیها گفته است: «بهمحض اینکه آنها پول داشته باشند، یک شلوار لوی و یک خودرو میخرند.»
در گزارش «گزارش آسوشیتد پرس از بازسازی کادیلاکهای کلاسیک در ایران» بیشتر درباره این ماشین در ایران بخوانید.
جهت مشاهده لیست قیمت روز خودرو های داخلی و خارجی می توانید به صفحه لیست قیمت روز خودرو در خبرآنلاین مراجعه کنید.
۵۸۵۸
نظر شما