سیامک قاسمی با حضور در کافه خبر خبرانلاین درباره مشکلات اقتصاد ایران سخن گفت. بحران‌هایی که به حدی پیچیده و کهنه شده است که بخش مهمی از وعده‌های کاندیداها در انتخابات ریاست جمهوری و سایر انتخابات‌های ایران بر آن استوار شده است. وی درباره مهمترین بحران اقتصاد ایران سخن گفت؛ تورم. به عقیده‌ی وی تورم مزمن و طولانی‌مدت سبب شده است خلق و خوی مردمان دستخوش تغییراتی محسوس شود. منبع: خبرآنلاین

مریم فکری- زهرا علی اکبری- سیامک قاسمی با حضور در کافه خبر خبرانلاین درباره مشکلات اقتصاد ایران سخن گفت. بحران‌هایی که به حدی پیچیده و کهنه شده است که بخش مهمی از وعده‌های کاندیداها در انتخابات ریاست جمهوری و سایر انتخابات‌های ایران بر آن استوار شده است. وی درباره مهمترین بحران اقتصاد ایران سخن گفت؛ تورم. به عقیده‌ی وی تورم مزمن و طولانی‌مدت سبب شده است خلق و خوی مردمان دستخوش تغییراتی محسوس شود.
او سیاست‌های دولتی را به چالش کشید و تاکید کرد هر چند همه‌ی سخنان اقتصادی است اما اولویت سیاستگذار در ایران اصلا اقتصادی نیست و در این حوزه سیاستگذار هنوز در مرحله‌ی انکار است. این سخن وی اشاره به آمارهایی دارد که مقامات دولتی برای نشان دادن بهبود وضعیت اقتصادی ایران بدان استناد می‌کنند.

مرثیه‌ای برای طبقه متوسط
قاسمی درباره‌ی ماهیت طبقه‌ای به نام طبقه متوسط در ایران نیز در بخشی از سخنانش گفت: واقعیت این است که ما الان طبقه متوسط شهری به آن معنا و تعریفی نداریم که میلتون فریدمن در کتاب آزادی و دموکراسی داشت. یعنی طبقه متوسطی که سالانه بتواند دو سفر جدی برود و نیازهای آموزشی و زیستی را تامین کند. در حال حاضر جامعه ایران دوقطبی شده است. یک گروهی توانستند روی موج تورم سوار شوند و بالا روند و بخشی قابل توجهی از هرم جمعیتی هم عملا از تورم جا مانده‌اند. ما دور و بر خودمان می‌بینیم که الگوی مصرف مردم خیلی تغییر کرده است و نسبت به ۳، ۴ سال گذشته جور دیگری زندگی می‌کنند.
وی همچنین درباره‌ی آینده بازارهای مسکن، دلار، بورس و طلا و سکه نیز مبسوط سخن گفت. سیامک قاسمی وقتی با این سئوال روبرو شد که آیا ایران در آستانه‌ی ابرتورم است؟ گفت: ابرتورم به تورم‌های چند هزار درصدی می‌گویند؛ ما با این فضا هنوز فاصله داریم، ولی به تورم‌های بسیار بالا و تورم سه‌رقمی از همیشه نزدیک‌تر هستیم.
به گفته وی دلالان سهم چندانی در ایجاد تورم در ایران ندارند و این هزینه جایگزینی کالاست که سبب می‌شود در عین رکود حاکم بر بازار، قیمت‌ها دستخوش افزایش شوند.

۲۵۶ ۳۳

کد خبر 1779126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =