ایران هر روز از جانب ده​ها رسانه فارسی زبان از خارج از کشور رصد می​شود.

در ادامه خلاصه برخی از آخرین اخبار رسانه​های خارجی فارسی زبان می​آید:
* رادیو فرانسه *
لبنان نمایش یک فیلم مخالف دولت ایران را ممنوع کرد
مدیر جشنوارۀ بین‌المللی فیلم بیروت اعلام کرد که به دستور مقامات دولت لبنان، فیلم مستند ایرانی "سرخ، سفید و سبز" از برنامۀ فستیوال حذف شده است. این فیلم به وقایع بعد از آخرین انتخابات ریاست جمهوری ایران می‌پردازد. حدود چهار ماه قبل، نمایش فیلم ایرانی "روزهای سبز"، اثر حنا مخملباف نیز در لبنان ممنوع شده بود.
* صدای آمریکا *
تاثیر بزرگترین اختلاس تاریخ ایران بر مشروعیت دولت محمود احمدی نژاد
شاید روزی که طرفداران محمود احمدی نژاد، آرای خود را به اسم او و با اعتما به ساده زیستی و شعار هایی با مضمون مبارزه با فساد و باند های قدرت در صندوق ها می ریختند، هیچگاه گمان نمی کردند که بزرگترین اختلاس تاریخ ایران در ساختار همین دولت روی دهد. و شاید همان طرفداران دیروز، امروز این پرسش را از خود می پرسند که چگونه چنین اختلاس کلانی در ساختارحکومت امکان پذیر است؟  
جمشید اسدی اقتصاد دان ساکن پاریس معتقد است که اختلاس انجام شده، ناشی از ضعف ساختار اقتصادی نیست. بلکه اقتصاد مبنتی بر خودی و غیر خودی و همچنین در اختیار گرفتن امکانات و رانت ها توسط جریانی خاص، زمینه را برای این گونه فساد های اقتصادی فراهم میکند.
* دویچه وله *
انتخابات مجلس و مشکل اصلاح‌طلبان
ستاد انتخابات استان تهران در جمع مجریان نهمین دوره انتخابات مجلس، آغاز به کار کرد. با نزدیک شدن به زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی، محمد خاتمی، شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات دوره نهم مجلس را به «برگزاری انتخابات سالم، آزادی زندانیان، ایجاد فضای باز، سالم و امن سیاسی» مشروط کرد.محمد خاتمی در دیدار با جمعی از جوانان اصلاح‌طلب کرمان گفته است: «کسی نباید حق مسلم مردم را برای رأی و انتخاب محدود کند و کشور متعلق به همه است و انقلاب در انحصار یک گروه و جریان نیست.»
الکس وطنخواه، تحلیل‌گر موسسه خاورمیانه در واشنگتن به دویچه وله می‌گوید: «بیش از دو سال از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ می‌گذرد و همچنان سران اصلاح‌‌طلب ایران زندانی هستند. اصلاح‌طلبانی که در زندان نیستند همچون محمد خاتمی شفاف صحبت نمی‌کنند. طرفداران جنبش سبز خواستار اصلاح کل نظام هستند اما اصلاح‌طلبانی که در زندان نیستند این خواسته‌ها را مطرح نمی‌کنند.»
* رادیو فردا *
واکنش سید محمد خاتمی به اختلاس 3000 میلیارد تومانی
محمد خاتمی با بیان اینکه در یک نظام مردم‌سالار، مجلس «بالاترین» جایگاه را دارد، گفت: مجلس کنونی «اگر جایگاه خود را داشت و می‌توانست محکم عمل کند و نمایندگان شجاع در اکثریت بودند، این فساد نگران کننده به اینجاها نمی‌رسید». به نظر می رسد که اشاره محمد خاتمی به پرونده «بزرگترین اختلاس تاریخ ایران» باشد که در هفته های اخیر جنجال زیادی در کشور به پا کرده است.
پرونده «اختلاس سه هزار میلیارد تومانی» به طور مشخص مربوط به اتهامات فردی به نام «مه آفرید امیر خسروی» است، اما قوه قضاییه تایید کرده است که عوامل دولتی نیز در آن دست داشته‌اند. رییس قوه قضاییه پیشتر تأکید کرده بود که عنوان «اختلاس از ناحیه کارمندان دولتی» برای این پرونده صدق می‌کند.
/29219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 177256

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۸
    20 2
    حالا ببینید... گنه میکند در بلخ آهنگری به شوشتر میزنند گردن مسگری
  • مجيد IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۸
    64 4
    زندباشي سيد عزيز
    • بدون نام IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۸
      31 2
      آقای خاتمی عزیز اندکی صبر سحر نزدیک است
  • عباس IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۸
    3 67
    رهبری فرمودند از دامن زدن به امنیت و تشویش اذهان پرهیز کنید بعد شما نقل قول خبرگزاری خارجی را در سایت می گذارید؟؟؟؟!!!!! متأسفم برای سایت شما.............. اصلا گفته خارجی ها مهم نیست
  • ح توسی IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۸
    72 2
    افرین بر سید محبوب و روشنفکر اصلاح طلب
    • بدون نام IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۸
      35 0
      سید عزیز مثل همیشه شجاع
    • آيدا CA ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۹
      14 1
      سيد عزيز هست دوست داشتني هست و خيلي هم دوستش دارم
  • جوماجو IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۸
    75 1
    محمد خاتمی یعنی چی؟آقای سید محمد خاتمی، بهتر است خودمان احترام بگذاریم تا ببینیم.
  • بدون نام IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۸
    21 0
    درود و سلام خدا بر اداره کنندگان این سایت و همه کسانی که موافق دمکراسی و چند صدایی در دنیا و در قرن 21 هستند. افرین بر شما که نظرهای مخلافان دیروز و موافقاق امروز و سبز و سرخ و سفید و غیره را با هم اعلام میکنید. این سایت نشان داده است که واقعا ارزش دیدن و نظر دادن را دارد و تنها نظرات خاص و مشخص شده را پخش نمیکند. این نشان دهند فرق ما با کشورهای همسایه و اطراف در جهت گسترش دمکراسی و چند صدایی شدن است. همیشه در کار خیر خود موفق باشید و سانسور کردن حقایق را دستور کار خود قرار ندهید هر چند که انها بر خلاف میل شما باشند. درود بر رسانه ازاد و آگاه و بی طرف اگر همینطور ادامه دهد. این جامعه با دمکراسی و اتحاد ملی جلو هر زورگویی در جهان ایستاده است.تا ابد
  • صداقت CA ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    1 5
    آقای خاتمی 8 سال فرصت داشتند که سیستم اداری فاسد کشور را اصلاح کنند که کاری نکردند. هنگامیکه با اعتراض دانشجویان و مردم مواجه شدند فرمودند که ایشان قول داده بودند که در چارچوب جمهوری اسلامی کار کنند. حالا نمایندگان مجلس و آقای احمدی نژاد هم همین را میتوانند بعنوان دفاعیه بگویند. من طرفدار آقای احمدی نژاد نیستم، اما واقعا همه تقصیر های این فساد متوجه ایشان است؟ آیا آقایان رفسنجانی و خاتمی یک سیستم منسجمی ایجاد کرده بودند که الان مدعی شود آقای احمدی نژاد فاسدش کرده.؟ آنچه که در مورد سیستم بانکی گزارش شده فقط سر کوه یخی است. چون هیچ، تکرار میکنم که هیچ سیستم کنترلی در هیچیک از بانکهای دولتی و جود ندارد که از دزدی بیت المال پیش گیری کند. البته شک دارم که نظر بنده را منتشر کنید.
  • بدون نام IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۷
    0 3
    اگرچه این اختلاس لکه ننگی بر دامن دولت و نظام است ولی جناب آقای خاتمی بدانند با دامن زدن به این مسایل خود را تبرئه نکنند.