ایران هر روز از جانب ده​ها رسانه فارسی زبان از خارج از کشور رصد می​شود.

 در ادامه خلاصه برخی از آخرین اخبار رسانه​های خارجی فارسی زبان می​آید:
* دویچه وله *
اشتون می‌خواهد گفت‌وگو با ایران را ادامه دهد
کاترین اشتون، دیپلمات ارشد اتحادیه‌ی اروپا، قصد دارد گفت‌وگو بر سر برنامه‌ی مناقشه‌برانگیز اتمی ایران را ادامه دهد.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی ارسال نامه‌ای به دولت ایران، مقام‌های جمهوری اسلامی را فراخوانده است در یک گفت‌وگوی جدی شرکت کنند.خانم اشتون در نامه‌ی خود به سعید جلیلی، مذاکره‌‌کننده ارشد جمهوری اسلامی در امور اتمی، می‌نویسد که هدف از ادامه‌ی گفت‌وگوها باید «رسیدن به نتایج مشخص باشد».
سعید جلیلی در ماه‌های گذشته پیشنهاد داده بود مذاکرات ازسرگرفته شوند. گفت‌وگوهایی که در ماه ژانویه‌ی سال جاری میان نماینده‌ی ایران و نماینده‌ی گروه شش‌گانه صورت گرفت، بدون رسیدن به نتیجه‌ی مشخصی در عمل به شکست انجامید.
* بی بی سی *
گزارش‌های متفاوت از مرگ چند سرنشین کشتی غرق شده ایرانی
رسانه های ایران اخبار ضد و نقیضی از شمار قربانیان غرق شدن یک کشتی نفتی در آبهای خلیج فارس مخابره کرده اند.
خبرگزاری مهر گزارش داد که دست کم هفت نفر از سیزده سرنشین ناپدید شده کشتی "کوشا یک" جان داده اند. این کشتی که در عملیات توسعه میدان گازی پارس جنوبی شرکت داشت، ساعت 17 روز پنجشنبه با هفتاد و سه سرنشین در چهارده مایلی سواحل خلیج نایبند، در مجاورت بندر عسلویه غرق شد.در حالی که بنا به گزارشها، امدادگران توانسته اند شصت سرنشین را نجات دهند، از سرنوشت سیزده نفر دیگر اخبار متفاوتی مخابره شده است.
* صدای آمریکا *
کیفرخواست دو ایرانی متهم به توطئه ترور سفیر عربستان صادر شد
یک هیات عالی منصفه در نیویورک کیفرخواست دو مرد ایرانی متهم به توطئه چینی برای کشتن سفیر عربستان سعودی در آمریکا را صادر کرد.تنظیم این کیفرخواست به این معنا است که هیات منصفه معتقد است که شواهد کافی علیه منصور ارباب سیر و غلام شکوری برای رسیدگی پرونده در دادگاه وجود دارد.
قرار است ارباب سیر، شهروند آمریکا، روز دوشنبه بیگناهی یا مجرمیت خود را به دادگاه اعلام کند. شکوری که به ادعای آمریکا عضو نیروهای ویژه قدس است، هنوز دستگیر نشده است.
وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد ارباب سیر به نقش خود در در توطئه برای ترور سفیر عربستان سعودی، احتمالا با انفجار در یک رستوران، اعتراف کرده است.
ایران داشتن هرگونه نقش در این توطئه را رد کرده است و محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران آمریکا را به جعل اسناد به منظور ایجاد شکاف بین تهران و عربستان سعودی متهم کرده است.
* رادیو فردا *
ابراز تردید ترکیه درباره دخالت ایران در «توطئه ترور» سفیر عربستان در آمریکا
احمد داوود اوغلو، وزیرامور خارجه ترکیه روز جمعه نسبت اتهامات علیه ایران در خصوص دست داشتن در «توطئه ترور» سفیر عربستان سعودی در آمریکا ابراز تردید کرده و گفته است، باور ندارد که جمهوری اسلامی در چنین اقدامی دخالت داشته باشد.
وی در آنکار گفت: «ما باور نداریم که ایران در چنین اقدامی دست داشته باشد، اما آمریکایی‌ها می‌گویند که اسنادی در این زمینه در اختیار دارند.»
 وزیر امور خارجه ترکیه اضافه کرده است: «دولت‌ها می‌بایست در چنین مسایلی شفاف باشند آنهایی که چنین ادعاهایی را مطرح می‌کنند باید درخصوص این ادعاها واضح و روشن باشند و ایران به آنها پاسخ بدهد.»
 
* رادیو فرانسه *
استرالیا: سقوط قذافی ، سقوط محمدرضا پهلوی را به یاد می آورد
در پی اعلام مرگ معمر قذافی رهبر لیبی، شب گذشته، پس از 43 سال حکومت، در زادگاهش سرت، گفته شدبا مرگ وی فصل جدیدی در لیبی آغاز می شود.در این راستا، وزیر امور خارجه استرالیا امروز از شورای ملی انتقالی در لیبی خواست تا از یکپارچگی و دمکراسی در این کشور پاسداری کند تا لیبی به یک ایران تازه تبدیل نگردد!
وزیر امور خارجه استرالیا همچنین گفت: قیام مردم لیبی که به واژگونی رژیم معمر قذافی منجر گردید، واژگونی رژیم محمد رضا شاه پهلوی را در پی انقلاب اسلامی سال 1979 به یاد می آورد.
او گفت: به یاد می آورد که چگونه سقوط شاه ایران در جهان دمکراتیک با استقبال رویرو شد اما چندی نگذشت که اولین سرکوب های سیاسی از نوعی تازه در ایران آغاز شد و هنوز هم در این کشور ادامه دارد!
/ 212219
 
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 179622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۱
    1 0
    در رابطه با ایران همه اش همینا بود ؟؟؟