یک نکته پنهان و مهم در ماجرای قطع شدن پیام‌رسان‌های داخلی

پیام‌رسان‌های داخلی دچار اختلال شد، وزارت ارتباطات توضیح داد، برقرار ارتباط تصویری با اسکایپ حاشیه‌ساز شد، اما یک نکته مورد توجه قرار نگرفت این اختلال چه تاثیری در روند کار کاربران داشت؟ پاسخ به این پرسش می‌تواند معیاری خوب برای پی‌ بردن به میزان فراگیری پیام‌رسان‌های داخلی در بازاری باشد که رقبای قدر خارجی همگی فیلتر شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در ماه اسفند سال گذشته بود که عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه هیئت دولت جدیدترین آمار از تعداد کاربران پیام‌رسان‌های ایتا، بله و روبیکا را اعلام کرد.

زارع‌پور با حضور در جمع خبرنگاران به موضوع استفاده از پیام‌رسان‌های ایرانی پرداخت و با اعلام این که «میزان استفاده مردم از سکوهای داخلی روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند» آمار کلی تعداد کاربران یکتای پیام‌رسان‌های ایرانی را «مجموعا بیش از ۳۵ میلیون کاربر یکتا» عنوان کرد.

با مبنا قرار دادن آمار وزیر ارتباطات و گذشت حدود دو ماه از آن، قطعا می‌بایست اختلال تمامی پیام‌رسان‌های داخلی جمع کثیری از مردم کشور را تحت تاثیر بگذارد و کارشان را مختل کند. نتیجه این اختلال گسترده نیز باید در واکنش این کاربران به وضوح دیده شود.

به گفته محمد جواد آذری جهرمی وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات این رویداد را می‌توان محک خوبی برای بررسی میزان فراگیری کاربران پیام‌رسان‌های داخلی دانست.

واکنش آذری جهرمی به اختلال گسترده

وزیر پیشین‌ ارتباطات و فناوری اطلاعات پس از وقوع اختلال در کار پیام‌رسان‌های داخلی نوشت:‌ «اعلام شده است که امشب پیام رسانهای بومی با اختلال گسترده مواجه شده‌اند.

بررسی آماری گلایه‌های امشب کسب و کارهای فضای مجازی از قطع پیام رسانها «می‌تواند» معیار خوبی برای سنجش فراگیری آنها بین مردم باشد. اگر تجربه‌ای از اختلال امشب در کسب و کارها دارید، لطفا به اشتراک بگذارید.»

یک نکته پنهان و مهم در ماجرای اختلال پیام‌رسان‌های داخلی

واکنش فضای مجازی به اختلال

در حالی که پیام‌رسان‌های داخلی دچار اختلال شده بودند، به نظر می‌رسید شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌هایی چون توییتر و تلگرام که اتفاقا فیلتر هستند، به پلتفرم اصلی انتشار خبر اختلال تبدیل شده‌اند.

واکنش‌ها هم بیش از این که ناشی از اختلال در روند کار کاربران برای از دسترس خارج شدن این پلتفرم‌ها باشد به سمت تناقضات ماجرای پیام‌رسان‌های داخلی کشیده شد.

یکی از پررنگ‌ترین حاشیه‌های این داستان به استفاده مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات از پلتفرم خارجی اسکایپ برای اطلاع‌رسانی درباره اختلال پیام‌رسان‌های داخلی برمی‌گشت.

اینجا بخوانید:

بسیاری هم به نقش وزارت ارتباطات می‌پرداختند و از این تعجب کرده بودند که چرا وظیفه اطلاع‌رسانی و حتی عذرخواهی پیام‌رسان‌ها را وزارت ارتباطات به عهده گرفته و خودشان واکنش چندانی به این ماجرا نشان نمی‌دهند.

در این میان گلایه‌های مربوط به مختل شدن کار کاربران در اثر این اختلال کمتر به چشم می‌آمد. هر چند با قطعیت نمی‌توان درباره ضریب نفوذ پیام‌رسان‌های داخلی در کشور اظهارنظر کرد اما به درستی می‌توان اختلال گسترده دیشب و واکنش‌ها به آن را می‌توان سنگ محکی برای بررسی آمار کاربران فعال این پلتفرم‌ها در نظر گرفت.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1761232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • ا IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
    6 30
    من یکی از استفاده کنندگان از5 سکوهای ایرانی هستم.برای ساعاتی قطعی منجر شد که کلافه بشم ولی نه اینکه عصبانی بشم. چون مطمین بودم درست میشه. پلتفرم جایگزین داشتم.ساعت قطعی سیستم با حجم کار بنده تطابق نداشت و کمتر احساس نبودنشون کردم.تازه 7ماهه که تغییر انجام شده و انشاالله تا1 سال دیگه 90%مردم احتیاجاتشون رو با ایرانی حل میکنن بکوری چشم دشمنان.البته اینستا و تلگرام و وایبر و واتس اپ و دیپر پلتفرم ها بیش از2 سال طول کشید که محبوب ایرانیها بشن.پس خرده نگیرید. تیک تاک و محاکمه آنرا فراموش نکنید و استاندارد 2 گانه امپریالیسم رو.کمی تعقل و فکر و استفاده از نعمت عقل خدایی جای دوری نمیره.
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
    26 1
    مردم حتی زحمت خوندن خبرهای مرتبط با قطعی و وصلی پیام رسان‌های داخلی رو هم به خودشون نمی‌دن. نظرات در صف انتشار این کامنت نشون می‌ده که موضوع چقدر برای مردم بی‌اهمیته. منم یه آدم بیکارم و از بی‌حوصلگی اومدم ببینم قضیه چی بوده.