۵۲ نفر
۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۴
زمینی دیگر در کهکشان پیدا شد

ایسنا نوشت: دانشمندان موفق به کشف یک سیاره فراخورشیدی جدید شده‌اند که تقریبا هم‌اندازه سیاره زمین است، اما یک سال در آن تنها چهار روز طول می‌کشد.

یک گروه بین‌المللی از ستاره شناسان، سیاره جدیدی را کشف کرده‌اند که از نظر اندازه بسیار شبیه به زمین است.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی منتشر شده از جانب آنها، اخترشناسان وجود یک سیاره فراخورشیدی را که به دور یک ستاره کوتوله M در فاصله ۷۲ سال نوری از زمین قرار دارد موسوم به K۲-۴۱۵b تایید کردند.

بیشتر بخوانید:

پیگیری خبرآنلاین درباره اعتراض بزرگ مردم به ایرانسل، همراه اول و رایتل: « شیر اینترنت نشتی دارد ! »

این روش های عجیب و غریب برای پیش بینی زلزله!

آقامیری دبیرکل فضای مجازی شد

کشف یک دنیای بیگانه

گروه پشت این کشف به دنبال ستاره‌هایی بود که می‌توانند میزبان مناسبی برای سیاراتی باشند که ممکن است دارای حیات باشند.

آنها در مقاله منتشر شده خود در سرور پیش‌چاپ arXiv توضیح می‌دهند که چگونه از روشی به نام «سرعت پرتوی»(radial velocity) استفاده کرده‌اند. اساساً گرانش سیارات فراخورشیدی در حال چرخش باعث ایجاد لرزش‌های کوچک در نور ساطع شده توسط ستاره میزبان سیاره می‌شود. این لرزش‌ها رنگ نور را تغییر می‌دهند و به ستاره‌شناسان اجازه می‌دهند تا آنها را از زمین شناسایی کنند.

سرعت پرتوی یکی از چندین روشی است که اخترشناسان برای شناسایی سیارات فراخورشیدی - هر سیاره‌ای که بخشی از منظومه شمسی ما نیست - از آن استفاده می‌کنند. روش‌های دیگر عبارتند از تصویربرداری مستقیم و روش گذار که افت دوره‌ای در نور یک ستاره دوردست را هنگام عبور یک سیاره فراخورشیدی از میان ستاره میزبانش و میدان دید رصدخانه روی کره زمین اندازه‌گیری می‌کند.

بر اساس وبسایت ناسا، روش گذار موفق‌ترین روش است، زیرا ۳۹۴۱ سیاره فراخورشیدی با این روش کشف شده‌اند، در حالی که «سرعت پرتوی» با شناسایی ۱۰۲۵ سیاره فراخورشیدی، دومین روش موفق است.

مقایسه K۲-۴۱۵b با زمین

دانشمندان مکان K۲-۴۱۵b را نسبت به ستاره میزبانش تعیین کردند و دریافتند که این ستاره بسیار نزدیک‌تر از زمین به خورشید، به دور ستاره میزبان خود می‌چرخد، به این معنی که تنها در چهار روز یک دور کامل به دور ستاره خود می‌چرخد و در واقع، هر سالِ آن چهار روزه است.

چنین مدار نزدیکی به این معنی است که سیاره به احتمال زیاد بسیار نزدیک به ستاره خود است و قابل سکونت نیست، حتی اگر ستاره میزبان به طور قابل توجهی سردتر از خورشید باشد. با این حال، این سیاره دارای جو است، به این معنی که برای مشاهدات و رصدهای بعدی واجد شرایط است.

ستاره شناسان همچنین دریافتند که اندازه این سیاره بسیار شبیه به زمین است، اگرچه جرم بسیار بالاتری نسبت به زمین دارد.

این گروه این ستاره جدید را هنگام تجزیه و تحلیل داده‌های تلسکوپ کپلر یافتند. آنها سپس داده‌های ماهواره بررسی سیارات فراخورشیدی(TESS) را برای تایید این کشف بررسی کردند.

پژوهشگران می‌گویند، سیارات دیگری نیز ممکن است به دور ستاره میزبان K۲-۴۱۵ در حال چرخش باشند، به این معنی که محققان احتمالاً در ماه‌ها و سال‌های آینده به بررسی این منطقه خاص از کیهان ادامه خواهند داد.

58321

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1729058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • M IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    7 6
    سلام بیگانه نیست
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    4 8
    اب خاک منه.... کل... اگر داستانی تعریف کنم تعجب می کنید... جانان
  • سباستین IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    38 9
    به نام خدای مهربان... ببین خدا کل کیهان چجوری آفریده که اصلا سر انتها نداره و ما انسان های قافل فقط دنبال جنگ خونریزی رو این زمین کوچولو داریم بهرحال خدایا ما انسان ها رو ببخش وقتی یک برگزیده از سوی تو نداریم که ما رو به سمت تو هدایت کنه فعلا که بزرگان خدا روی زمین شدن یه مشت گاو گوسفند!
  • کجکلاخان IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    20 7
    هروقت خواستین برین منم باخودتون ببرین
  • امیر علی IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    19 7
    سلام امکان خیلی کمی داره که انسان روی اون سیاره زندگی کنه
  • ناشناس IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    15 13
    واللو دست از سر سیارهای دیگر بر دارید🤣🤣🤣🤣🤣🤣
  • حسین IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
    9 13
    اونجا که جای انسان نیس جای فرا زمینی هاس تازه ما ۸تا سیاره بیشتر نداریم
  • میهن IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
    7 10
    نمیشششششه زندگی کرد گرمه چون یه سال ما تو ی آنجا ۴ روز است یعنی خیلیییییییییییی گرممممممممممممممممممه
    • حمید IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
      9 2
      دور خورشید که نمیچرخه ،به دور یه ستاره میچرخه،فاصلش از ستاره تا از فاصله زمین خورشید بیشتره،یعنی سردتره
  • AX IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
    13 7
    قیمت زمین هاش چنده مسکن مهر هاش چنده لازم بودم برم اونجا کار کنم
    • Shahin IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
      4 6
      نه جانم اونجا که هنوز معلوم نیست حیات وجود داشته باشه یا پشت ورو که اونجا زمین اصلا باشه یا نباشه و ۷۲ سال نوری با ما فاصله داره که بریم اونجا
  • هستی IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
    20 1
    انسان نه اینکه زمین رو آباد کرده میخواد بره سیارات دیگه هم آباد کنه با این درایت محیط زیست رو که نابود کردیم، همش دنبال جنگ و خونریزی و فتنه هستیم هر بلایی تونستیم سر زمین آوردیم به همدیگه هم که رحم نمیکنیم
  • Nader IR ۰۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
    11 2
    خدا به اون سیاره رحم کند برید گند به اونجا بزنید همین مانده
  • عرفان IR ۰۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
    14 1
    سلام،خدمت شما دوستان عزیز بنده فردی 13ساله هستم که به شغل ستاره شناسی علاقه بسیاری دارم و شب روز خودم رو برای این سیارات میکشم🥲😂 خب دوستان شاید بعضی هاتون بدونید که اگر آب روی یک سیاره موجود باشه یعنی اون سیاره قابل زندگی کردنه این کاملا درسته. اولا چون این سیاره از ما خیلیییی دوره باید منتظر این بمونیم که علم پیشرفت کنه که حدود 200سال یا بیشتر طول میکشه، یعنی موقعی که کره زمین کم کم در حال گرم شدن باشه انسان دنبال راه چاره میگرده، تنها راه چارهش هم اینه ک وسایلی بسازه که انسان های معمولی بتونن تو فضا حرکت کنن ک مصممه انسان بیکار نیست تو فضا بگرده میره دنبال سر پناه. حالا اگر بگیم انسان بخواد بیاد اینجا زندگی کنه میمیره چرا چون داخل این منظومه روز به رنگ قرمز هستش کار ب رنگ نداریم حالا ما باید نوری که به ما برخورد میکنه ویتامین داشته باشه حالا اینارو ول کنیم فقط بگم در صورتی انسان میتونه توی این سیاره زندگی کنه کنه نور ویتامین داشته باشه و حیوانات دیگر و گیاه ها بتونن توش زندگی کنن درخت ها رشد کنن اگر این امکانات وجود داشته باشه یعنی ما یدونه کره زمین دیگه هم گیرمون اومده.
  • عباس عباسی IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
    3 5
    ایکاش آنجا امکان زندگی داشت ومن آنجا زندگی میکردم و تصاویر پنجاه هزار مین جشن تولدم را برای زمینی ها ایمیل میکردم 😂😂
  • امید IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
    2 2
    چه جالب یعنی اگه ۴ روز اونجا بمونیم ۱ سال میشه؟؟😂😂😂
  • میخوای چیکار IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
    5 0
    بچه ها این چهار روزی که میگه چهار روز زمینی یا چهار روز به سبک اون سیاره شاید اونجا چهار روز،روزی 12ساعته یا اینکه چهار روزش، روزی 48 ساعت یا بیشتر باشه وگرنه یک یک سال شوخی نی مثلا اگه اونجا باشیم بچه هامون تا ده هزار رو خورده ای سال زندگی میکنن😂😂
  • رامینم IR ۰۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
    2 0
    سلام من اینجور چیزا خیلی علاقه دارم و کنجکاوم هر لحظه چیزی بدونم میخواستم اینو بگم اینو باور کنید تو سیاره های دور دست موجوداتی زندگی میکنن که مثل ما انسان و بشر هستند اما بی خبرند از سیاره های دیگر مثل ما که بی خبریم غیر از ما سیاره های دور دست بشر زندگی میکنه اونا هم مثل ما قلمرو دارن ولی طرز زندگیشون رو نمیدونم
  • محسن IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
    0 5
    با سلام اوایل زمین مثل این سیاره جدید بوده که حضرت نوح هزار سال زندگی کرده وشیطان هزار سال عبادت
  • محمد صالح IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
    2 0
    حیف که چند هزار سال طول می‌کشه برسیم آنجا🥲
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    0 0
    خوب