۵۲ نفر
۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۴
زمینی دیگر در کهکشان پیدا شد

ایسنا نوشت: دانشمندان موفق به کشف یک سیاره فراخورشیدی جدید شده‌اند که تقریبا هم‌اندازه سیاره زمین است، اما یک سال در آن تنها چهار روز طول می‌کشد.

یک گروه بین‌المللی از ستاره شناسان، سیاره جدیدی را کشف کرده‌اند که از نظر اندازه بسیار شبیه به زمین است.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی منتشر شده از جانب آنها، اخترشناسان وجود یک سیاره فراخورشیدی را که به دور یک ستاره کوتوله M در فاصله ۷۲ سال نوری از زمین قرار دارد موسوم به K۲-۴۱۵b تایید کردند.

بیشتر بخوانید:

پیگیری خبرآنلاین درباره اعتراض بزرگ مردم به ایرانسل، همراه اول و رایتل: « شیر اینترنت نشتی دارد ! »

این روش های عجیب و غریب برای پیش بینی زلزله!

آقامیری دبیرکل فضای مجازی شد

کشف یک دنیای بیگانه

گروه پشت این کشف به دنبال ستاره‌هایی بود که می‌توانند میزبان مناسبی برای سیاراتی باشند که ممکن است دارای حیات باشند.

آنها در مقاله منتشر شده خود در سرور پیش‌چاپ arXiv توضیح می‌دهند که چگونه از روشی به نام «سرعت پرتوی»(radial velocity) استفاده کرده‌اند. اساساً گرانش سیارات فراخورشیدی در حال چرخش باعث ایجاد لرزش‌های کوچک در نور ساطع شده توسط ستاره میزبان سیاره می‌شود. این لرزش‌ها رنگ نور را تغییر می‌دهند و به ستاره‌شناسان اجازه می‌دهند تا آنها را از زمین شناسایی کنند.

سرعت پرتوی یکی از چندین روشی است که اخترشناسان برای شناسایی سیارات فراخورشیدی - هر سیاره‌ای که بخشی از منظومه شمسی ما نیست - از آن استفاده می‌کنند. روش‌های دیگر عبارتند از تصویربرداری مستقیم و روش گذار که افت دوره‌ای در نور یک ستاره دوردست را هنگام عبور یک سیاره فراخورشیدی از میان ستاره میزبانش و میدان دید رصدخانه روی کره زمین اندازه‌گیری می‌کند.

بر اساس وبسایت ناسا، روش گذار موفق‌ترین روش است، زیرا ۳۹۴۱ سیاره فراخورشیدی با این روش کشف شده‌اند، در حالی که «سرعت پرتوی» با شناسایی ۱۰۲۵ سیاره فراخورشیدی، دومین روش موفق است.

مقایسه K۲-۴۱۵b با زمین

دانشمندان مکان K۲-۴۱۵b را نسبت به ستاره میزبانش تعیین کردند و دریافتند که این ستاره بسیار نزدیک‌تر از زمین به خورشید، به دور ستاره میزبان خود می‌چرخد، به این معنی که تنها در چهار روز یک دور کامل به دور ستاره خود می‌چرخد و در واقع، هر سالِ آن چهار روزه است.

چنین مدار نزدیکی به این معنی است که سیاره به احتمال زیاد بسیار نزدیک به ستاره خود است و قابل سکونت نیست، حتی اگر ستاره میزبان به طور قابل توجهی سردتر از خورشید باشد. با این حال، این سیاره دارای جو است، به این معنی که برای مشاهدات و رصدهای بعدی واجد شرایط است.

ستاره شناسان همچنین دریافتند که اندازه این سیاره بسیار شبیه به زمین است، اگرچه جرم بسیار بالاتری نسبت به زمین دارد.

این گروه این ستاره جدید را هنگام تجزیه و تحلیل داده‌های تلسکوپ کپلر یافتند. آنها سپس داده‌های ماهواره بررسی سیارات فراخورشیدی(TESS) را برای تایید این کشف بررسی کردند.

پژوهشگران می‌گویند، سیارات دیگری نیز ممکن است به دور ستاره میزبان K۲-۴۱۵ در حال چرخش باشند، به این معنی که محققان احتمالاً در ماه‌ها و سال‌های آینده به بررسی این منطقه خاص از کیهان ادامه خواهند داد.