شاید برای بخش خصوصی و به ویژه بازیگران تازهنفس عرصه اقتصاد در حوزه دانشبنیانها، مهمترین و شاهبیت بیانات رهبر انقلاب تذکر در خصوص عقبنشینی دولت از رقابت با بخش خصوصی و پرهیز از دخالت بیجهت در امور اقتصادی بنگاههای خصوصی بود؛ آنجا که بیان داشتند: «کشور بدون فعالیت بنگاه های خصوصی اداره نخواهد شد و این بنگاه ها نیز بدون حمایت حاکمیت وارد میدان نمیشوند و اگر هم بشوند، موفق نخواهند بود.» و در تکمیل این بخش تذکر دادند: مداخلات سلیقهای نهادهای نظارتی و غیر نظارتی از موانع بهبود محیط کسب و کار است؛ مداخله قانونی در موارد خلاف باید انجام بگیرد اما مداخلات سلیقهای و بیمورد و دخالتهایی که برخی نهادها بدون الزامات قانونی در کار مردم میکنند باید رفع شود.»
در روزهای گذشته اخباری از اختلافات میان سازمان صداوسیما و مجموعه «ساترا» با برخی پلتفرمهای نمایش خانگی در رسانهها منتشر شده که انتشار نامه عجیب رئیس سازمان صداوسیما برای مسدودشدن یکی از این پلتفرمها متناقض با توصیه و تذکر مهم رهبر انقلاب تعریف میشود.
واضح است که مجموعه بزرگ صداوسیما باید در کنار فعالیتهای جدید و نوسازی ساختاری و محتوایی، حامی بخش خصوصی برای تولید و نمایش آثار مختلف باشد، نه اینکه بازیگران جدید عرصه تولید و نمایش را که دست برقضا در میان مردم محبوبیت دارند و اقبال نسبی خوبی در داخل و خارج کشور به دست آوردهاند، به بهانههای مختلف –مثلا فرار یک بازیگر از کشور- با چالش روبرو کند چرا که تجربه نشان داده تولیدکنندگان اصلی این عرصه، کارمندان صداوسیما یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیستند؛ اهالی صنف سینما در دورههای مختلف، کار اصلی خود را بلدند و راه را برای تولید و عرضه پیدا خواهند کرد! در واقع اگر مسیر خود را از صداوسیما جداکنند؛ معطل و بیکار نمیمانند!
از سویی بحران مخاطب و خدشهدارشدن مرجعیت خبری در صداوسیما نیازمند حرکت هوشمندانه و استفاده از ظرفیتهای داخلی در عرصههای آسیب دیده است؛ چه در موضوع رسانهها و چه در زمینه آثار نمایشی، صداوسیما اتفاقا باید با استقبال از رشد پلتفرمها و رسانههای خصوصی، ضمن حمایت، مسیر حرکت آنها را هم هموار سازد. اما آنچه این روزها بیش از هرچیز اذهان عمومی را درگیر کرده، حس «انحصارطلبی» و «رقابت کاذب» صداوسیما با پلتفرمهای تولید و نمایش خانگی است که قطعا با وجود حمایت ویژه ارکان مختلف نظام از صداوسیما، عرصه رقابت را برای بنگاههای خصوصی که اتفاقا در دنیای نوین ارتباطات، که به نوعی دانشبنیان هم محسوب میشوند، هر روز تنگ تر میشود.
در این میان وقتی گزارش مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) از اقبال ویژه مردم به شبکه نمایش خانگی خبر میدهد و پخش فیلم و سریالهای این پلتفرمها را عامل کم رونق شدن بازار شبکههای ماهوارهای با آن حجم از ابتذال و ولنگاری معرفی میکند، صداوسیما باید مانند برادر بزرگتر اولا دست این بازیگران جدید را به گرمی بفشارد و ثانیا با تبلیغ آنها و محصولاتشان، همچنین پخش بخشی از محصولات تولیدی آنها، سبد مخاطبان خود را هم بزرگتر کند؛ نه اینکه به دلایل مبهم و گاه سلیقهای دنبال حذف این رقیب باشد! چرا که در همین نظرسنجی صورت گرفته، مردم اعلام کردند که در صورت مسدودشدن یک پلتفرم، از درگاههای دیگری فیلم و سریال مدنظر خود را تماشا میکنند و مخاطب تلویزیون نمیشوند!
قطعا کاهش مراجعه مردم به شبکههای ماهوارهای در میانه انبوهی از مسائل و آسیبهای اجتماعی یک دستاورد بزرگ برای نظام محسوب میشود که باید آن را تقویت کرد و نهادهای حاکمیتی و نظارتی با تعریف درست قانون و البته استفاده از نظرات کارشناسی و نمایندگان صنف، میتوانند به پیشرفت این صنعت و چرخه تولید و پخش کمک کنند؛ آن هم در روزگاری که به دلایل مختلفی صداوسیما مرجع حضور هنرمندان نیست!
بدون تردید مسئولان محترم صداوسیما هم در جریان کشمکشهای چند روز اخیر، دنبال بهبود تعامل و ایجاد ارتباط موثر با بخش خصوصی هستند اما گاه برخی نگاههای سلیقهای و تنگنظرانه، تصویری متفاوت و البته مخرب نزد افکار عمومی ثبت خواهد کرد که بهتر است با همدلی و نگاه همافزا تخلفات احتمالی پلتفرمها را هم بررسی و نظارت را پسینی و قانونمند کرد.
2323
نظر شما