ایمیلی این روز ها منتشر شده و البته چندین با رهم به ایمیل خبر آنلاین فرستاده شده که در آن خوانندگان خبرآنلاین درخواست پی گیری مرگ دو نفر از کارگران کارخانه فولادکاویان اهواز را کرده اند.

امید سلیمی بنی: البته پس از گذشت نزدیک به دو ماه از حادثه مرگ در کارخانه فولاد کاویان اهواز، مسئولان این کارخانه می گویند کارگرانی که فوت کرده اند، به دلیل رعایت نکردن نکات ایمنی، مقصر بودند.

در حادثه روز 15 تیرماه، سه کارگر که برای تمیز کردن حوضچه فاضلاب، به داخل این حوضچه رفته بودند، دچار مشکلات تنفسی به خاطر استنشاق گاز متان شدند. بلافاصله یکی از کارگران به نام سعیدخانی پور بر اثر گازگرفتی به داخل فاضلاب سقوط کرد و خفه شد. دو نفر بعد هم دچار مشکلات تنفسی و بیهوشی شدند که توسط مسئولان کارخانه به بیمارستان فرستاده شدند و یکی از آنان کشته شد.

اکنون مدیر روابط عمومی فولاد کاویان می گوید این کارگران ایمنی را رعایت نکرده بودند و مقصر مرگ دو نفر در اتاقک تخلیه فاضلاب، خودشان هستند.

این کارگران برای تمیزکردن مسیر دفع فاضلاب حاوی لجن‌های همراه روغن صنعتی و گاز متان به داخل حوضچه رفته بودند تا لجن‌هایی که باعث گرفتگی مسیردفع فاضلاب شده را بیرون بکشند.
گفته می شود عمق این حوضچه ۸ متر است که ۳ متراول دهانه و در ۵ متر بقیه لجن همراه روغن صنعتی و گاز متان وجود دارد. به روایت محمد تقی نعمت بخش، دو کارگر به نامهای سعید خانی پور و جاسب حلاف، که در حادثه دو ماه در این کارخانه کشته شدند، نکات ایمنی را رعایت نکرده بودند. وی امروز به خبرآنلاین گفت: "نرده بام جوشکاری شده در این اتاقک تعبیه شده و نباید به آنجا چاله مرگ گفت."

چاله مرگ، نامی است که کارگران این کارخانه روی اتاقک دفع فاضلاب، گذاشته اند. آنها می گویند مدیران کارخانه برای کاهش هزینه های خود، تجهیزات ایمنی در اختیار کارگران نمی گذارند و آنها را مجبور می کنند برای تمیز کردن فاضلاب، به عمق این اتاقک وارد شوند. این کارگران با انتشار نامه ای به خبرگزاریها، اعلام کرده اند مقصر این حوادث، مدیران کارخانه فولاد کاویان هستند. آنها می گویند به کارگران این بخش، تنها چکمه و دستکش داده می شود و آنها اطلاعی از فشار و مقدار آب و لجن متراکم شده در سرتاسر لوله و خطر مرگی که گاز متان می‌تواند برایشان ایجاد کند؛ ندارند و دچار حادثه می‌شوند.

کارگران در نامه خود نوشته اند در زمان روی دادن این حادثه، یکی از بستگان سعید خانی پور که درحال فیلم گرفتن با موبایل بود مورد سوال حراست قرار گرفت و مسئولان حراست کارخانه، تمام موبایل ها را جمع کردند.

اکنون نعمت بخش، از مدیران فولاد کاویان، تمام این مسایل را تکذیب می کند: "ما از فوت کارگران در این رویداد متاسفیم. حالا هم با استفاده از پمپ تخلیه، فاضلابها خارج می شود و مسایلی که در نامه گفته شده، غرض ورزی است."

این مسئول در ادامه می گوید: "به کارگران ماسکهای معمولی داده شده بود، ولی ماسکهای ضدگاز نداشتند."

اخراج کارگران صحت ندارد

در ایمیلی که این روزها منتشر شده، تاکید شده است تعدادی از کارگران به دلیل نرفتن به داخل این حوضچه، از کار اخراج شده اند. نعمت بخش، این موضوع را هم تکذیب می کند.

او در پاسخ به خبرآنلاین می گوید: "این که گفته می شود ما کسی را به خاطر تمیز نکردن این اتاقک، اخراج کرده ایم دروغ محض است. در 5 سال گذشته، هیچ کارگری از شرکت به این دلیل اخراج نشده، آنهایی که استثنائا از کار اخراج شده اند، مسایل دیگری مانند مواد مخدر و یا سرقت داشته اند."

با این وجود احمدی مسئول بخش خدمات این شرکت در مصاحبه با خبرگزاری مهر با عادی قلمداد کردن این اتفاقات در کارخانه ها گفته بود: "در طول 35 سال از راه اندازی شرکت، تنها دو سه مورد از این اتفاقات داشته ایم درحالی که در معادن و یا شرکتهای فولادسازی دیگر هر روز یک نفر کشته می شود!"

این خبرگزاری به نقل از یک کارگر در شرکت فولاد کاویان نوشته بود: "متاسفانه کارگران بخش حوضچه این شرکت بینوایانی هستند که به دلیل ناآگاهی و درآمد کم حاضرند هر خطری را به جان بخرند. مواردی مانند مرگ سعید خانی پور تا به حال چندین بار اتفاق افتاده و هر لحظه کارمندان بخش حوضچه در خطر مرگ و خفگی هستند."

45/233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 171371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۳
    9 0
    مسولین محترم کاش اهمیت بیشتر برای جان هموطنان قاعل باشیم!!!!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۳
    7 0
    درود بر بینوایان!!
  • بدون نام IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۳
    5 0
    تا دلت بخواد از این گودالها تو کارخونه های مختلف فراوونه نه تو ایران حتی تو اروپا برو از ایرانیهایی که تو اروپا کار میکنند بپرس. خدا ما را از دست طمع انسان نجات دهد
  • ناشناس ناشناس IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۳
    16 0
    اقای احمدی عنوان می کنه در طول 35 سال از راه اندازی شرکت، تنها دو سه مورد از این اتفاقات داشته ایم درحالی که در معادن و یا شرکتهای فولادسازی دیگر هر روز یک نفر کشته می شود!" اخه اینم شد استدلال انها هم نباید کشته بدهند شما نباید جان انسانها را مقایسه بکنید که اینجا یکی مرده جاهای دیگر هروز یکی می میره برای جان انسان ارزش قایل شوید
  • محرابي IR ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۴
    2 0
    با گفته ي آقاي ناشناس موافقم
  • اقاي كارشناس IR ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۴
    2 0
    خداازتون نگذره
  • بچه مشد IR ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۴
    5 0
    "در حادثه روز 15 تیرماه، سه کارگر که برای تمیز کردن حوضچه فاضلاب، به داخل این حوضچه رفته بودند، دچار مشکلات تنفسی به خاطر استنشاق گاز متان شدند"......این مسئول در ادامه می گوید: "به کارگران ماسکهای معمولی داده شده بود، ولی ماسکهای ضدگاز نداشتند."....جالب اينجاست كه مسئول گازگرفتگي خود مرحومان بوده اند!!!!!!!!!!!1
  • cyrus the great IR ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۴
    5 0
    مسئولین عزیز ما اگه تکذیب نکنن چیکار کنن.
  • بدون نام IR ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۴
    5 0
    خود این آقا گفته که "ماسکهای ضدگاز نداشتند". پس توقع داشته که با یک ماسک معمولی کسی از گاز متان جان سالم به در برد؟ این که اعتراف به عدم تامین لوازم حفاظت فردی است! و قابل پیگیری در دادگاه.
  • بدون نام IR ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۴
    5 0
    خوبه دیگه تقصیرارو بندازین گردن اون بیچاره ها که دستشون از دنیا کوتاه شده
  • بدون نام IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۴
    1 0
    جون افراد محتاج شده پلی برای رسیدن مدیران به ثروت ،مدیریت بی مسولیت همینه دیگه
  • بی نام IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۴
    4 0
    برای آقای نعمت بخش واحمدی متاسفیم ایناباید دادگاهی شوند.متن مصاحبه رو براشون بفرستین بخونن چیا گفتن-
  • بدون نام IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۴
    3 0
    واي بر ما
  • محمد IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۴
    3 0
    شایسته بود درایمن مورد از دو نفر بازرس کار مربوطه که موظف به بررسی حوادث منجر به فوت هستند توضیحات لازم را دریافت میکردید . همچنین قانون پیش بینی کرده در صورت اعتراض به نظر بازرسان کار اداره کار و امور اجتماعی دادگاه میتوتند پرونده را به کارشناس رسمی دادگستری ارجاع دهد .
  • محمد IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۴
    4 0
    طبق آیین نامه های موصب شورایعالی حفاظت فنی ورود به همچنین مکانهایی با شرایط زیر مجاز است : 1 - به کارگران با ماسک تنفسی اکسیژن داده شود . 2 - کارگران باید مجهز به کمربند و طناب ایمنی متصل بوده و یک سر این طناب در بیرون گودال در دست یکی از همکاران و در صورت فراتر رفتن عمق از 5 متر در دست دو نفر از همکاران او باشد .و نفرات داخل و خارج با وسیله ای مطمین مثل تکان دادن طناب یا بیسیم سلامت یا عدم سلامت خود را مرتبا اعلام نمایند
  • ایران IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۴
    3 0
    خدا باعث و بانیشو لعنت کنه. ما خودمون باید فکر خودمون باشیم چرا کارگرای اونجا اعتصاب نکردن. روزی رو خدا میرسونه نه رییس این کارخونه. چرا اینقدر کوته فکریم؟
  • بدون نام IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۴
    4 0
    مديريت محترم ايمني فولاد كاويان مستحضرندكه مسول ايمني افرادسرپرستان آنان هستند آيابا توجه به وجود گاز متان درمحيط كاري اين كارگران جان باخته لباس هوا در اختيار داشته اند وآيا مراقب وناظر كار حضور داشته يا نه
  • بدون نام US ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۴
    4 0
    خیلی جالبه تو محیطی که پر از عوامل زیان آور هستش یه ماسک معمولی به کارگر دادن بعد میگن تقصیر کارگره ، تو اون محیط انواع گاز سمی تولید میشه که باعث میشه کارگر نتونه کنترل به خودش داشته باشه و احتمال بیهوشی بسیار بالا هستش به طور حتم مقصر کارفرما هست
  • بدون نام IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۴
    6 0
    چه راحت با وجدانتون کنار میان؟ مگه مسئله سیب زمینی پیازه که می گی بقیه کارخونه هاهم توش آدم میمیره. بابا اونم مثل من و تو یه انسانه!!!!!
  • مهدي راداريان IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    7 0
    چرااين چنين صحبت مي كنين من خودشاهد بودم كه به آن ان ماسك ندادن كه وارد حوضچه بشوند
  • راهداریان IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۲
    6 0
    با عرض پوزش شما اگر نمتوانید جان ملت نجات بدین حداقل به اونها زور نگید کاش مثل برادرم به استرالیا میرفتم تا این جور مجبور نبودم مرگ دوستان خود رو ببینم وشاهد این دروغگویها باشم
  • بی نام A1 ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    7 0
    این موارد خیلی دردناکه، نبودن صنف های کارگری که پیشتیبان و حامی کارگران باشند، نبود بازرسی های منظم و تخلف های قانونی کارفرما در این مورد خاص مشکلات در سطوح مختلف می باشند.