مروری بر حوادث ایران در یکشنبه 13 شهریور 1390:

محاکمه سی‌دی فروش به اتهام قتل

شرق نوشت: مرد سی‌دی فروشی که متهم است فردی را به قتل رسانده و سرقت انجام داده دیروز در دادگاه کیفری استان تهران محاکمه شد.

دوم تیر سال 88، جسد مرد میانسالی که بر اثر ضرب و جرح شدید به قتل رسیده بود در یکی از خیابان‌های حوالی خیابان ملاصدرا کشف شد. بعد از تشخیص هویت مقتول به نام علی، جست‌وجو برای یافتن سرنخی از عامل یا عاملان این جنایت آغاز شد اما تا مدت‌ها هیچ نشانه‌ای یافت نشد تا اینکه هشت ماه بعد از قتل، عامل این قتل در یکی از شهرستان‌های غربی کشور شناسایی شد.

متهم به نام مجید در اولین مرحله از تحقیقات ضمن اعتراف به ارتکاب قتل گفت: به دلیل نیاز شدید مالی به تهران آمدم و هرویین می‌فروختم. روز حادثه متوجه شدم مقتول سراغ مخفیگاه موادمخدر من رفته است. به همین دلیل با او درگیر شدم و او را به شدت کتک زدم و از آنجا فرار کردم. با اعتراف متهم قرار مجرمیت وی از سوی دادسرای جنایی تهران صادر و پرونده برای رسیدگی به شعبه 113 دادگاه کیفری استان تهران ارسال شد که صبح دیروز مورد رسیدگی قرار گرفت.در این جلسه متهم با بیان اینکه اتهامش را قبول ندارد گفت: من اصلا مقتول را نمی‌شناسم. من ابتدا فکر کردم منظور پلیس از فرد مضروب، مردی به نام بهادر بود که مدتی قبل با او درگیر شده‌ بودم.متهم که به جعل اسکناس نیز متهم شده است، در این‌باره گفت: این اتهام را هم قبول ندارم و فقط حدود 300 هزار تومان بابت فروش تمام سی‌دی همراه داشتم که بعدا فهمیدم فرد خریدار به من اسکناس جعلی داده است. بنا بر این گزارش، قضات به زودی رای خود را در این‌باره صادر می‌کنند.

101 سرقت برق‌آسا پشت چراغ قرمز

شرق: دو کیف‌قاپ حرفه‌ای با سرقت‌های برق‌آسا، اموال 101 شهروند را در پشت چراغ‌های راهنمایی و رانندگی سرقت کردند‌.

تحقیقات در این‌باره زمانی آغاز شد که زن جوانی به پلیس آگاهی رفت و گفت در حالی که سوار بر خودرواش بود دو جوان موتورسوار کیف دستی‌اش را از داخل صندوق عقب خودرو دزدیدند.

مالباخته به ماموران گفت: «ساعتی قبل سوار بر خودروام از محل کار به خانه بر‌می‌گشتم و برای چند لحظه پشت چراغ قرمز یک چهار‌راه توقف کردم. در یک لحظه متوجه صدای ضربه‌ای به صندوق عقب شدم. وقتی در آینه عقب را نگاه کردم، جوانی را دیدم که کیف‌دستی‌ام را از داخل صندوق عقب برداشته و در حال سوار شدن به یک موتوسیکلت بود.

پیش از آنکه من بفهمم چه اتفاقی افتاده او سوار موتوسیکلت شد و با کمک همدستش خیلی سریع از آنجا فرار کرد. با عجله از خودروام پیاده شدم و فهمیدم آنچه در آینه دیده‌ام واقعیت دارد و دو سارق کیفم را که حدود دو میلیون تومان پول نقد و مقداری جواهر داخلش بود، دزدیده‌اند.»

زمانی که ماموران خودرو شاکی را بررسی کردند، دریافتند سیستم قفل مرکزی خودرو به گونه‌ای است زمانی که درهای آن باز باشد به راحتی می‌توان در صندوق عقب را نیز گشود. در چنین شرایطی با کمک زن جوان چهره فرضی یکی از سارقان بازسازی و تلاش‌ها برای به دام انداختن دو جوان کیف‌قاپ آغاز شد.

چند روز بعد از ثبت این شکایت به پلیس خبر رسید این‌بار پسری جوان طعمه کیف‌قاپان شده است. او بعد از آنکه از بانک خارج شده و پول‌ها را در صندوق عقب خودرو پژواش گذاشته بود در پشت چراغ قرمز یک چهارراه هدف سرقت قرار گرفته بود.

وی در این‌باره به پلیس گفت: پشت چراغ قرمز توقف کرده بودم که ناگهان دو جوان موتورسوار از عقب به خودرو‌ام نزدیک شدند و خیلی سریع در صندوق عقب را باز کردند و پول‌هایم را دزدیدند. آنها بعد از سرقت برخلاف جهت خیابان فرار کردند و من نتوانستم آنها را تعقیب کنم. خودرو این شاکی نیز مثل زن جوان طوری بود که سارقان به راحتی در صندوق آن را باز کرده بودند.

در همین حال چهره‌نگاری از عاملان این دزدی نشان می‌داد در هر دو سرقت همان دو جوان موتورسوار دست دارند. در حالی که تلاش‌ها برای دستگیری دو متهم تحت تعقیب ادامه داشت، خبر رسید دو جوان سارق حین دزدیدن کیف زنی دستگیر شده‌اند. زمانی که ماموران به محل حادثه رفتند و چهره دو جوان دستگیر شده را با عاملان کیف‌قاپی مطابقت دادند، مشخص شد دو جوان همان سارقان فراری هستند. مردی که متهمان را گرفتار کرده بود در این‌باره گفت: دقایقی قبل از حادثه خودروام را کنار خیابان متوقف کردم و در حالی که همسرم داخل خودرو نشسته بود برای خرید به یک فروشگاه رفتم. چند لحظه بعد زمانی که به طرف خودرو برمی‌گشتم جوانی را دیدم که سرش را از پنجره وارد خودرو کرد و کیف همسرم را دزدید.او سپس با کمک موتورسواری که منتظرش بود از آنجا فرار کرد اما من با خودروام او را تعقیب کردم و بعد از چند دقیقه به موتوسیکلت آنها کوبیدم و با کمک مردم دستگیرشان کردم. در حالی که دو متهم اتهام‌شان را پذیرفته بودند بازجویی‌ها از آنان ادامه یافت تا اینکه آنها به 101 فقره کیف‌قاپی اعتراف کردند. یکی از آنان گفت: آن‌طور که ما فهمیده بودیم صندوق عقب بعضی از خودروها را زمانی که درهایشان باز باشد، می‌شود باز کرد به همین دلیل ما هم چند مرتبه این کار را امتحان کردیم. با تکمیل تحقیقات در این‌باره، پرونده با صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست به شعبه 1156مجتمع قضایی بعثت ارسال شد و در نهایت با حکم قاضی هر کدام از متهمان به تحمل چهار سال حبس، 74 ضربه شلاق و رد مال به مالباختگان محکوم شدند.

 متکدیان پاکستانی عامل سرایت بیماری های خطرناک

فارس: رئیس مرکز بهداشت و درمان شهرستان قلعه‌گنج گفت: متکدیان پاکستانی عامل سرایت بیماری‌های خطرناک در جنوب کرمان هستند.محمد صمیمی شامگاه یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: متکدیان و اتباع بیگانه با ورود غیرقانونی به خاک ایران عامل بسیاری از بیماری‌های خطرناک در منطقه هستند.وی افزود: در هفته دولت بهره‌برداری از ساختمان‌های جدید و تکمیل تجهیزات پزشکی و مراکز بهداشتی درمانی سرخ‌قلعه و سرتک‌زر به هزینه 320 میلیون ریال آغاز شده است.

صمیمی تصریح کرد: راه‌اندازی و تجهیزات سه خانه بهداشت، خرید تجهیزات مرکز بهداشتی و درمانی رمشک چاه دادخداد، خرید آمبولانس با هزینه اعتباری 140 میلیون ریال، خرید تجهیزات پزشکی مرکز بهداشت درمانی و خانه‌های بهداشت و راه‌اندازی مرکز اورژانس 115 سرخ قلعه، تعمیرات اساسی مراکز بهداشت درمانی رمشک، سرخ قلعه، و خانه‌های بهداشت دولاب، گلو را از عمده اقدامات سال 89 هستند.

وی با بیان عملکرد این مدیریت ادامه داد: پیشرفت کاری ساخت ستاد شبکه بهداشت و درمان با 75 درصد، کلنگ‌زنی و آغاز ساخت خانه پزشک و مراکز بهداشتی درمانی سرخ قلعه و محمدآباد، مرکز بهداشتی درمانی رمشک، خانه‌های بهداشت ده بالا، چاه‌المدین و پایگاه بهداشتی زر نیز به در دستور کار است.صمیمی با اشاره به طرح‌های مصوب دولت در شهرستان قلعه‌گنج برای سال جاری بیان داشت: آزمایشگاه طبی مرکز بهداشت درمانی چاه دادخداد نیز راه‌اندازی شده است.وی گفت: مرکز شبانه‌روزی سرخ‌قلعه «اورژانس»، دو مرکز بهداشتی درمانی جدید برای کنگرو و اردوگاه، 14 خانه بهداشت جدید در سطح شهرستان، سه پایگاه بهداشتی شهری و پست‌های سازمانی مورد نیاز مراکز بهداشتی درمانی و خانه‌های بهداشت از جمله این مصوبات هستند.صمیمی خاطرنشان کرد: شبکه بهداشت و درمان شهرستان قلعه‌گنج نگران حضور اتباع بیگانه به ویژه متکدیان پاکستانی است که به دلیل فقر از کشور خود به این شهرستان نقل مکان کرده‌اند و می‌توانند مشکلات بهداشتی و بیماری‌هایی از جمله مالاریا، وبا و بیماری‌های روده‌ای را در شهرستان گسترش دهند.وی اذعان داشت: 4 هزار خانوار از ساکنان شهرستان قلعه‌گنج از سرویس بهداشتی «توالت و حمام» بهره‌مند نیستند و 60 درصد مردم روستا آب آشامیدنی ندارند و از آب چاه و یا رودخانه استفاده کرده که این خود موجب انتقال بیماری وبا می‌شود.صمیمی عنوان کرد: انتظارات شبکه بهداشت از مردم شهرستان، همکاری با همکاران بهداشتی و درمانی است و همچنین توجه به تذکرات و مشاوره‌های بهداشتی و درمانی که توسط پزشکان و کارکنان این مرکز ارائه می‌‌شود.

 هر 10سال ، یک زلزله قوی در ایران

در طول 110 سال اخیر 15 هزار و 139 زلزله بالای 4 ریشتر در ایران به وقوع پیوسته است و بطور میانگین هر 10 سال یک زلزله با قدرت بیشتر از 6 و نیم ریشتر در ایران ثبت شده است.
 
به گزارش واحد مرکزی خبر، رییس پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله ایران در نخستین کنفرانس بین المللی ساخت و ساز شهری در مجاورت گسل های فعال ، در تبریز  با اشاره به اینکه ایران در بخش مهمی از منطقه لرزه خیزی جهان قرار گرفته است ، اعلام کرد : در طول 110 سال اخیر 15 هزار و 139 زلزله بالای 4 ریشتر در ایران به وقوع پیوسته است و بطور میانگین هر 10 سال یک زلزله با قدرت بیشتر از 6 و نیم ریشتر در ایران ثبت شده است.

عباسعلی تسنیمی میانگین تعداد زلزله های بین 4 و 5 در مقیاس ریشتر را 150 زلزله در سال ، تعداد زمین لرزه های بین 5 تا 6 در مقیاس ریشتر را 12 زلزله و 6 تا 6 و نیم ریشتر را یک زلزله در سال اعلام کرد .

تسنیمی با اشاره به اینکه هر ده سال میزان مقاومت ساختمان های کشور ارزیابی می شود، گفت: بر اساس ارزیابی صورت گرفته به صورت آمارگیری در سال 1385 حدود 80 درصد ساختمان های کشور مقاوم نبوده و در واقع با زلزله غیرهماهنگ هستند.

وی به زلزله های بالای 6 ریشتر در سالهای اخیر از جمله در آوج ، بم و جیرفت اشاره کرد و گفت: قدرت زلزله 5 و نیم ریشتری برابر با قدرت بمب اتم منفجر شده در هیروشیما است.

تسنیمی با انتقاد از هماهنگ نبودن تراز علمی و ساخت و ساز کشور بر شناخت علمی و صحیح از زلزله تاکید کرد و افزود : در همین راستا سند کاهش خطر پذیری زلزله در کشور تدوین شده است.

رییس پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله ایران با اعلام اینکه ایران در رعایت استانداردهای به روز ساخت و ساز چندان موفق نبوده است ، گفت : با توجه به اینکه در سند چشم انداز توسعه ، دستیابی به کشوری ایمن هدف گذاری شده ، افزود : تحقیقات اصولی ، نهادینه کردن فرهنگ ایمنی ، تربیت نیروهای متخصص کارگری در سطوح مختلف ، اصلاح نگرش ها و بالا بردن آگاهی های عمومی ضروری است.تسنیمی با اشاره به اینکه در برنامه پنجم توسعه استاندارد سازی مصالح ، توسعه شبکه ایستگاه های شتاب نگاری و زلزله نگاری و پیش آگاهی و پیشگیری مورد توجه قرار گرفته است ، بر ارزیابی آسیب پذیری ساختمان ها و شناسایی دقیق متغیر های آسیب زا تاکید کرد.

اخاذ اینترنتی دستگیر شد

مجرم اینترنتی که از دختران جوان اخاذی می‌کرد از سوی ماموران پلیس فتا شناسایی و دستگیر شد.به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ "کوره بلاغی" در تشریح این خبر گفت: با اخذ شکایتی از یک نفر شاکیه مبنی بر قصد اخاذی فرد ناشناسی از وی به بهانه تهیه عکس های غیر اخلاقی، ماموران این پلیس موضوع را تحت بررسی قرار دادند.وی ادامه داد: در تحقیقات عوامل این پلیس معلوم شد متهم با برقراری ارتباط اینترنتی از طریق facebook مدتی با دختران گفتگوی صوتی و تصویری می کند و پس از این مدت با ارائه پیشنهادات بی شرمانه، اقدام به اخاذی از دختران جوان را می کند.این مقام مسئول افزود: با محرز شدن موضوع، ماموران پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات استان اقدام به بررسی ایمیل های ارسالی متهم کرده و با ردیابی دقیق آنها محل سکونت این فراد را شناسایی کردند.سرهنگ "کوره بلاغی" همچنین اظهار کرد: بدلیل سکونت متهم در یکی از شهرهای استان کردستان، عوامل این پلیس با کسب نیابت قضایی متهم را با مشخصات معلوم در این شهرستان دستگیر و با دلالت به مقر پلیس و ارائه ادله محکمه پسند، لب به اعتراف گشود و به بزه ارتکابی خود معترف شد.رئیس پلیس فتای استان در پایان با اشاره به اینکه تحقیقات از متهم دستگیر شده همچنان در خصوص کشف دیگر بزه های وی خاطر نشان کرد: ارتباطات اینترنتی بستر مخرب برای اخاذی برخی افراد فراهم کرده که می توان با کنترل مداوم این ارتباطات، از افتادن فرزندان خود در دام این اخاذان جلوگیری کرد.

/5656

کد خبر 171266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =