بسیاری از رسانهها TF21 را یک کراساور کوچک توصیف کردهاند که البته به دلیل فاصلهی اندک بدنه تا سطح زمین، چندان درست به نظر نمیرسد. این خودرو، یک هاچبک متوسط با سقف بلند و کابین جادار است که تندر ۹۰ یا پژو ۲۰۰۸ را یادآوری میکند.
بیشتر بخوانید:
در سالهای گذشته، ساخت یک خودروی ایرانی براساس پلتفرم L90، بارها توسط مدیران سایپا و ایران خودرو تاکید شده بود. به همین دلیل، احتمالا TF21 نیز شاسی و تجهیزات مشترک با تندر یا پژو ۲۰۶ دارد. از دیدگاه نگارنده، مجموعهی ایران خودرو توان مهندسی لازم برای طراحی و ساخت یک پلتفرم و شاسی کاملا جدید را ندارد.
امروز محسن رضایی منش، معاون مرکز تحقیقات ایران خودرو دربارهی هزینهی طراحی و پیشتولید TF21 به خبرنگاران گفت:
طبق برنامه اعلام شده مراحل طراحی و تولید انبوه TF21 در حدود ۱۸ ماه بوده است و این محصول همه استانداردهای ۸۵ گانه را پاس خواهد کرد. اسمارت بودن و کراس لوک بودن هدف ما از تولید و ساخت این خودرو بود. هزینه ساخت و طراحی این خودرو حدود ۳۱ میلیارد و ۸۴۰ میلیون تومان بوده است.
مدیرعامل ایران خودرو در مراسم رونمایی از TF21 به خبرنگاران اطمینان داد؛ ۱۰۰ درصد قطعات این خودرو ساخت ایران و بدون وابستگی به خارج باشد. براساس اطلاعاتی که این مقام مسئول ارائه کرد، پیشرانهی TU5 پلاس روی TF21 نصب میشود تا ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۳ نیوتنمتر گشتاور تولید کند. مهدی خطیبی ابراز امیدواری کرد که خودروی مذکور جایگزین پژو ۲۰۶ شود؛ اما حدود قیمت نهایی TF21 را اعلام نکرد.
امکانات رفاهی و ایمنی ایران خودرو TF21
جدیدترین محصول ایران خودرو در زمینه امکانات ایمنی، تجهیزاتی فراتر از دیگر تولیدات شرکت سازنده خواهد داشت. سیستمهای کنترل پایداری الکترونیکی ESC، پایش فشار باد تایرها TPMS ، سنسور نور و سنسور باران، دو کیسههوای ایمنی برای ردیف جلو و اطراف کابین، امکانات استاندارد TF21 خواهند بود.
در بحث تزئینات و تجهیزات فنی، رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچ، سانروف، صندلی و فرمان با پوشش چرمی به همراه کلیدهای کنترلی، سیستم فرمان برقی، نمایشگر لمسی هفت اینچی با ناوبری ماهوارهای، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای نیز برای TF21 ارائه خواهد شد.
مقایسهی TF21 با امجی ۳
از دیدگاه نگارنده، شباهت جالبی بین TF21 ایران خودرو و نسل جدید MG 3 ساخت چین دیده میشود. باتوجه به اینکه قیمت و بسیاری از مشخصات فنی هاچبک ایران خودرو اعلام نشده است، نگاهی کوتاه به معادل چینی TF21 جالب توجه به نظر میرسد.
مدل فعلی از امجی ۳، سال ۲۰۱۱ معرفی شد و اتفاقا در بازار ایران نیز حضور داشت. این خودرو، تغییر چهره (فیس لیفت) در سال ۲۰۱۸ تجربه کرد؛ اما از نظر فنی مشابه مدل ۲۰۱۱ باقی ماند.
امجی ۳ با پیشرانهی ۱/۵ لیتر تنفس طبیعی، ۱۱۷ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتنمتر گشتاور دارد. این مدل با گیربکس دستی ۵ سرعته یا اتوماتیک ۴ سرعته، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۱ تا ۱۲ ثانیه دارد. میانگین مصرف سوخت MG3 حدود ۶ تا ۷ لیتر بنزین در صد کیلومتر است. این خودرو با استاندارد آلایندگی یورو ۵ تولید میشود.
قیمت امجی ۳ در چین، ۶۰ تا ۹۰ هزار یوآن، معادل ۹ تا ۱۳ هزار دلار است. مدل اتوماتیک دارای نمایشگر لمسی، ناوبری ماهوارهای، روشنایی روز، سیستم کنترل لغزش ESP و توزیع ترمز EBD، سنسور جلو و عقب، دوربین پارک و حفظ خودرو در شیب (HCA) است.
بهروزرسانی؛ قیمت ایران خودرو TF21 حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان !
براساس اطلاعات غیررسمی منتشر شده توسط کارشناسان صنعت خودرو، TF21 ایران خودرو با قیمت ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان پیشفروش خواهد شد. نام تجاری این مدل، هنوز مشخص نیست اما از نظر امکانات، برتر از مدلهای موجود در خط تولید ایران خودرو خواهد بود.
ظاهرا ایران خودرو TF21 در سه نسخه پایه (Base)، میانی (Medium) و لوکس عرضه خواهد شد. تمامی مدلهای این محصول با وجود تفاوتهایی که در تریم داخل، سطح امکانات و حتی تفاوتهای ظاهری دارند، هماهنگ با استانداردهای ملی ۸۵ گانه صنعت خودرو ایران خواهند بود.
پیشرانه و مشخصات فنی ایران خودرو TF21
بر اساس اطلاعات موجود، سری اول TF21 با پیشرانه TU5P (تیوفایو پلاس) تولید و عرضه خواهد شد. این موتور که در حال حاضر زیر کاپوت تارا قرار دارد، مدل ایرانیشده EC5 پژو است که در پژو ۳۰۱ استفاده شد و همین طور نسخه بهینهسازیشده و ارتقایافته TU5 است که هماکنون در پژو ۲۰۶، پژو ۲۰۷ و پژو پارس ایران خودرو به کار رفته بود.
پیشرانه TU5 پلاس میتواند حداکثر قدرت ۱۱۵ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۱۵۰ نیوتنمتر را تولید کند. البته این پیشرانه ۱.۶ لیتری در تارا ایران خودرو ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن.متر گشتاور دارد. این شرایط فنی برای TF21، حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر برساعت و سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۲ تا ۱۳ ثانیه فراهم میکند. میانگین مصرف سوخت نیز، حدود ۷ لیتر در صد کیلومتر خواهد بود.
ایران خودرو در نظر دارد پیشرانه TU5 را طیسالهای آینده حذف و پیشرانههای جدیدتر و کممصرفتر به نام IK3 را جایگزین کند. موتور IK3 سه سیلندر در مدل KP5 با سیستم تنفس طبیعی، حجم ۱.۵ لیتر، قدرت ۱۲۰ اسب بخار و گشتاور ۱۴۵ نیوتنمتر و دارد. موتور KP2 با توربوشارژ، حجم ۱.۲ لیتر، قدرت ۱۷۰ اسب بخار و گشتاور ۲۸۶ نیوتنمتر خواهد داشت.
58321
نظر شما