آخرین خبر از میوه‌های شب یلدا/ افزایش قیمت در راه است؟

مهر نوشت:رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران گفت: برای تامین میوه شب یلدا با مشکلی مواجه نیستیم و اگر این جشن زمستانه ۱۰ روز هم ادامه پیدا کند میادین میوه، انباشته از انواع محصولات است.

چند سالی است که پاندومی کرونا ارتباطات حضوری و خانوادگی افراد را محدود و موجب تعطیلی بخش زیادی از جشن‌ها و دورهمی ها شده بود. شرایط قرنطینه آئین‌های ملی را در این دو سال به حداقل رسانده و افراد برای قطع زنجیره انتقال به تماس‌های تلفنی بسنده کردند. اما امسال پیش بینی می‌شود با فروکش کردن خطر انتقال این ویروس، شب یلدا همچون گذشته در خانواده‌های ایرانی برگزار شود؛ اگرچه با توجه به نرخ تورم و کاهش قدرت خرید مردم سفره‌های رنگین نبوده و تنوع تنقلات حداقل خواهد بود.

انار، هندوانه، خرمالو و ازگیل از میوه‌های شب یلدایی بوده که مردم، بلندترین شب سال را در کنار هم به شادی می‌گذرانند. اسداله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران درباره وضعیت تأمین بازار بلندترین شب سال به مهر گفت: بخش خصوصی هر سال برای تأمین انواع میوه‌های شب یلدا همچون انار، هندوانه و.... پیش بینی لازم را انجام می‌دهد؛ بنابراین عمده کار اتحادیه نظارت بر میادین تره بار در سطح شهرهای کشور است.

وی افزود: خوشبختانه امسال معضلاتی مانند آفت زدگی محصولات و از بین رفتن آنها را نداشتیم و کمبودی از ابتدای سال در میادین تره بار وجود نداشت.

او ادامه داد: هر سال با ورود میوه‌های به اصطلاح نوبرانه و کمبود آنها با نرخ‌های غیرواقعی رو به رو بودیم که در سال جاری با توجه به برنامه ریزی های انجام شده شاهد این پدیده در بازار میوه و تره بار نبودیم.

میوه های یلدایی با قیمت مناسب تامین است

انباشت میوه برای شب یلدا

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران با اشاره به تولید انبوه میوه در باغات کشور ادامه داد: برای تأمین میوه شب یلدا با مشکلی مواجه نیستیم و حتی اگر این جشن زمستانه ۱۰ رو هم ادامه پیدا کند میادین میوه، انباشته از انواع محصولات با قیمت مناسب است زیرا به اندازه کافی ذخیره سازی انجام شده است.

کارگر با بیان اینکه امسال با افزایش قیمت‌ها در محصولات تره بار رو به رو نبودیم، اظهار کرد: بهای میوه‌ها ممکن است در ابتدای ورود به بازار نوسان داشته باشد اما در نهایت به ثبات می‌رسد.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران تصریح کرد: در محصولات باغی این گونه است که با غیرواقعی شدن نرخ‌ها در نهایت این قیمت‌ها کاهش پیدا کرده و در نرخ واقعی تثبیت می‌شوند و مانند کالاهای سرمایه‌ای دچار چسبندگی قیمتی نمی‌شوند. به عنوان مثال سال گذشته که در مقطعی قیمت گوجه فرنگی به کیلویی ۳۰ هزار تومان رسید امسال نرخ آن کاهش یافته و با توجه به اندازه و کیفیت آن بین ۸ تا ۱۸ هزار تومان عرضه می‌شود.

به طور قطع یکی از علل چسبندگی قیمتی در برخی از کالاها به دوام و پایداری آن در گذشت زمان برمی گردد. میوه چون از کالاهای مصرفی و با ماندگاری پایین است قیمت بالای آن، بازار تقاضا را کاهش داده و دورریز آن را افزایش می‌دهد. همین امر سبب می‌شود تا بنکداران و عرضه کنندگان ناچار شوند تا نرخ محصولات را کاهش دهند. این در حالی است که این موضوع برای کالاهای مصرفی بادوام مانند خودرو صادق نیست.

بیشتر بخوانید:

۲۱۷ ۳۵

کد خبر 1705532

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =