به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، موتوری که رولزرویس مورد آزمایش قرار داده فناوری جدیدی ندارد و در واقع موتور ایئی ۲۱۰۰ است اما این موتور قرار نیست با سوختهای متعارف کار کند.
در آزمایشهای جدید رولزرویس قصد دارد این موتور را با هیدروژن راه بیاندازد که در صورت موفقیت انقلابی در صنعت هوانوردی خواهد بود.
رولزرویس از پیشروترین سازندگان موتورهای پیشرفته هواپیما است و بسیاری از هواگردهای مشهور جهان با موتورهای ساخت این شرکت در آسمان پرواز میکنند.
آزمایش ساخت موتور هواپیما با سوخت هیدروژن را رولزرویس در همکاری با خطوط هوایی ایزیجت انجام میدهد.
هدف اولیه بسیار ساده و مشخص است. باید ثابت کرد که میتوان به جای سوختهای فسیلی رایج از هیدروژن برای به کار انداختن موتور استفاده کرد.
در صورت به ثمر نشستن تلاشها در این زمینه صنعت هوانوردی میتواند بدون نگرانی از گرمایش جهانی و هزینههای سنگین سوخت به کار خود ادامه دهد.
ایزیجت میلیونها دلار برای مرحله آغازین این آزمایشها در اختیار رولزرویس قرار داده است.
استراتژی برقی کردن خودروها که در صنعت خودروسازی برای مقابله با آلودگی و گرمایش جهانی پیش گرفته شده است در صنعت هوانوردی به این راحتی قابل اجرا نیست و هیدروژن میتواند راهکار عملی این صنعت باشد.
البته تا رسیدن به نقطه مطلوب راه درازی پیش رو است چرا که در آزمایشهای جاری فقط روشن شدن و کار کردن موتور سرعتهای بسیار پایین با هیدروژن مورد مطالعه قرار میگیرد.
یکی دیگر از چالشهای ساخت هواپیمای هیدروژنی تغییر کلی طراحی هواپیما برای حمل هیدروژن است که مخزن نگهداری آن تفاوتهای بسیار زیادی با سوختهای رایج خواهد داشت.
چالش دیگر تولید خود هیدروژن است که فعلا راهحل پاکی برای تولید آن در مقیاس انبوه وجود ندارد و برای تولید پاک آن نیز باید چارهای اندیشیده شود. به باور بسیاری تا رسیدن به نقطه تولید انبوه هیدروژن پاک شاید بیش از یک دهه زمان نیاز باشد.
به هر روی شرکتهای مشهور در این زمینه دست به کار شدهاند و دیر یا زود نتایج کارشان مشخص میکند که هیدروژن در صنعت هوانوردی آینده جایگاهی دارد یا خیر.
منبع: بیبیسی
۵۸۵۸
نظر شما