به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رزم ناو ۶۵ متری با متدهای روز صنایع کشتی سازی نظامی دنیا که اقتدار و بازدارندگی نیروی دریایی کشورمان را در اسکورت محموله های نفتی در دور دست ها را مقدور می سازد.
بیشتر بخوانید:
راز گشایی از یک پدیده شگفت انگیز ذهنی: «اثر ماندلا »!
وعده ساخت ۸ فروند هواپیمای مسافری آقای رئیسی امکان پذیر است؟
این شناور در طراحی خود یک شیوه خاص را در پیش گرفته که قادر است از طریق پایداری مناسب در دریا و حتی شرایط آب و هوایی نامناسب، با سرعت بالا طی مسیر کرده و واژگون نشود. به طور کلی ساختمان بدنه شناورها به دو دسته «تک بدنه» یا Monohull و «چندبدنه» یا Multihull تقسیم میشوند که در هرکدام از این دو دسته، چندین نمونه را زیرمجموعه خود شامل میشود. نمونه چند بدنه که از ۲ یا تعداد بیشتری بدنه تشکیل شده، بر اساس تعداد بدنهها، ترکیب، شکل و اندازه بدنه آن به دستههای مختلفی از جمله کاتاماران (دو بدنه)، تریماران (سه بدنه)، کوادریماران(چهار بدنه) و پنتاماران(پنج بدنه) تقسیم بندی میشود.
شناورهای کاتاماران از دو بدنه جدا از هم تشکیل شده که توسط یک بدنه میانی به یکدیگر متصل میشوند. بر خلاف شناورهای تک بدنه که برای ایجاد تعادل خود از مخازن بالاست استفاده میکنند، در شناورهای کاتاماران به منظور پایدارسازی بدنه در آب از فاصله عرضی میان دو بدنه استفاده میشود و هرچه این عرض بیشتر باشد، پایداری بیشتر خواهد بود. یکی دیگر از مزایای مهم این نوع طراحی ایجاد قابلیت حرکت در آب های بسیار کم عمق، شاید چیزی در حدود دو متر یا کمتر است. این قابلیت شناور جدید، یگانهای دریایی سپاه را قادر می سازد تا در مناطق بسیار نزدیک به ساحل نیز با سرعت بالا حرکت کرده و تقریبا از هر نقطه ای به شلیک اقدام کنند.
پایداری عرضی در آبهای آرام، مقاومت مناسب هیدرودینامیکی، پایداری دائمی و تعادل دنیامیکی در سرعت بالا، توان حمل بار بالاتر نسبت به وزن و اندازه و توزیع ضربه کوبش وارد شده به شناور که باعث کاهش فشار به بدنه و افزایش عمر آن نسبت به نمونه های عادی می شود از جمله دیگر مزایای استفاده از این طراحی است.
با توجه به اینکه شناورهای تندرو از ابتدای تشکیل نیروی دریایی سپاه به عنوان اولویت اصلی این نیرو در بحث رزم های سطحی مطرح بوده و در طول سالهای گذشته مدل های جدید تری از شناورهای موشک انداز تندرو وارد سازمان رزم سپاه شده اند، طرف مقابل یعنی دشمنان فرامنطقه ای نیز در این میان به دنبال روش های گوناگونی برای مقابله با این تاکتیک سپاه رفته اند اما توسعه شناورهای موشک انداز با بهره گیری از طراحی دو بدنه را می توان جدیدترین حرکت و غافلگیری ایران در صفحه شطرنج نبرد دریایی در خلیج فارس و آبهای دوردست دانست.
سامانه پدافند هوایی عمود پرتاب، بردکم و متوسط بصورت ترکیبی، این برای نخستین بار است که نیروی دریایی کشورمان صاحب شناوری با چنین قابلیت هایی می شود. نیروی دریایی سپاه پاسداران که در همه سالهای متوالی از زمان جنگ تحمیلی اقتدارش را از رشادت دریاداران کشورمان روی قایق های تندرو به دست می آورد که با قدرت مانورینگ بالا در خلیج فارس و دریای عمان به تهدید های بیگانه حتی با موشک انداز های کوچک روی شانه پاسخ می دادند، حالا صاحب تکنولوژی های پیشرفته رزم ناو های اقیانوس پیما هستند که در هر حالتی توانایی شلیک به هدف های پیش بینی شده را دارند.
.دستیابی به دانش طراحی و ساخت سامانه های پدافندی عمود پرتاب آنهم مخصوص شناورها، یک دستاورد مهم برای صنایع دفاعی کشورمان محسوب می شود. البته نگاهی به معماری سامانه های پرتاب عمودی چند منظوره در کشورهایی مانند روسیه و آمریکا نشان می دهد که امکان استفاده ترکیبی از موشکهای مختلف در یک بلوک پرتاب عمودی هم وجود دارد.
گونه هایی از موشکهای کروز هم در شناورهای جدید به صورت عمودپرتاب نصب می شوند تا تعداد موشکهای در دسترس برای عملیات تهاجمی هرچه بیشتر شود. مانند شناورهای کلاس بویان در نیروی دریایی روسیه که موشکهای کروز تهاجم زمینی عمودپرتاب خود را از دریای کاسپین به اهدافی در خاک سوریه شلیک کردند
حمزه پاریاب کارشناس مسائل نظامی در یادداشتی صوتی برای خبرآنلاین به تشریح ویژگی های منحصر به فرد و اهمیت رزم ناو شگفت انگیز سردار شهید قاسم سلیمانی نیروی زمینی سپاه پرداخته است.
۲۲۷۲۲۷
نظر شما