۰ نفر
۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
آب شرب سمنان مناسب نیست

مدیر کل محیط زیست استان سمنان گفت با توجه به فرونشست سفره های زیرزمینی استفاده از چاه ها را اصلا صلاح ندانسته و پیامدهای خوبی ندارد.

به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین استان سمنان دکتر ظاهری مدیرکل محیط زیست استان سمنان در روز نهم شهریور همزمان با روز ملی حفاظت از یوزر ایرانی در نشست مطبوعاتی پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود

وی درباره سد فینسک گفت مجوز لازم محیط زیستی در سال ۹۱ صادر شده است

دکتر ظاهری درباره کارخانجات آلاینده گفت سلامتی انسان ها و شهروند ها برای ما مهمترین اولویت است به همین منظور اخطار هایی را برای کارخانجات آلاینده ابلاغ کرده‌ایم و در ادامه افزود از سوی اداره کل محیط زیست استان سمنان هیچ مجوزی برای توسعه کارخانه فروسیلیس صادر نشده است ضمن اینکه همین دیروز یک اخطار به این شرکت داده شده است

وی درباره فنس کشی جاده عباس آباد تا میاندشت گفت با اعتبار فنس کشی در سال ۸۸ حدود ۸ کیلومتر جاده در دو لاین فنس کشی شده و همین اقدام باعث کاهش تلفات جاده ای در محدوه گذر یوز بوده ایم اما هیچ دستگاه دیگری برای جاده اقدامی نکرده اند محیط زیست متعلق به همه مردم و نظام است و دستگاههای مربوطه باید دست به دست هم داده و اقدامات خود را انجام دهند

مدیرکل محیط زیست استان گفت با توجه به همکاری مردم عشایر و سایر دستگاه ها ۲۰۰ هکتار از محدوده پارک توران به ویژه منطقه الحاک خالی از دام شده است

اما درباره مجوز معدن مصرف چغندر باید بگویم مجوز این پروژه قبل از انقلاب بوده است ولی با پیگیری های محیط زیست و جلوگیری از فعالیت آن کمیته در تهران با حضور معاونت اداره وزارت صمت و محیط زیست تشکیل شده و ما مجری تصمیمات آنها هستیم همین کمیته مجوز ۴۰ هکتاری این معدن را به دو هکتار خارج از محدوده کاهش داده است و در حال حاضر فعالیت این معدن مطالعه اکتشافات تکمیلی است و هنوز برداشتی صورت نمیگیرد

بهرامعلی ظاهری افزود طی سال‌های گذشته هفت یوزپلنگ بر اثر تصادف تلف شد و برای اقدام عاجل حصارکشی انجام شد، اما ایجاد و مناسب‌سازی گذر، روشن‌سازی منطقه برای ایمن‌سازی قلمرو یوزپلنگ در جاده ترانزیتی مشهد- تهران در محدوده شهرستان میامی استان سمنان لازم و ضروری است.

بهرامعلی ظاهری اظهار داشت: دهه ۸۰ نسبت به ۲ بانده کردن جاده ترانزیتی مشهد- تهران در محدوده میامی استان سمنان اقدام شد که بدون پیوست محیط‌زیستی بود و سازمان حفاظت محیط‌زیست به عنوان اقدامی عاجل برای حفظ سلامت یوزپلنگ‌ها با توجه به اینکه ایمن‌سازی جاده در حوزه وظایفش نبود هشت کیلومتر از جاده که در محدوده قلمرو یوزپلنگ بود را با صرف اعتبار سه میلیارد تومان حصارکشی کرد و اکنون در منطقه حصارکشی شده طی سال‌های گذشته تصادف یوز با خودرو رخ نداده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان تاکید کرد: طرح توسعه‌ای باید پیوست محیط زیست داشته و نسبت به ایمن‌سازی جاده برای حیات وحش مورد توجه باشد.

در این نشست همچنین رئیس انجمن حمایت از یوزپلنگ آسیایی نیز در نشست خبری با بیان اینکه این انجمن موسسه غیرانتفاعی و مستقل از دولت، اما همراه محیط زیست در انجام کارهای پژوهشی است، گفت: تلاش برای پویایی جمعیت یوزپلنگ‌ها در توران اقدامی نو در ایران برای تغییر سرنوشت یوزپلنگ‌ها و جلوگیری از انقراض است.

مرتضی میرزایی پور تصریح کرد: طی ۲ سال گذشته چهار خانواده و ۱۰ توله یوزپلنگ در پارک ملی توران شناسایی شد و زادآوری نشان از حفاظت مناسب گونه دارد.

وی ادامه داد: سازمان حفاظت از محیط زیست متولی اصلی در حفظ حیات وحش و یوزپلنگ‌ها است، اما سازمان‌های مردم نهاد در زمینه پژوهش و آماربرداری شمار جانوران همراهی می‌کنند.

وی بیان کرد: انجمن ۱۰ سال اخیر ۱۲ منطقه برای آماربرداری جانوران حیات وحش در زمینه پایش همراهی کرده و در زمینه حفاظت فیزیکی و گشت‌زنی و استخدام همیاران محیط‌بان از دیگر اقدامات انجمن حمایت از یوزپلنگ‌ها است.

میرزایی پور یادآور شد: براساس دوربین گذاری، توران و اطراف تواران طی ۲ سال گذشته چهار ماده زادآور زادآوری کردند و ۶ توله در سال۱۴۰۰ و چهار توله در ۱۴۰۱ به دنیا آمدند.

رئیس انجمن حمایت از یوزپلنگ آسیایی گفت: با توجه به اینکه یوزپلنگ در خطر انقراض قرار دارد سازمان‌های بین المللی در زمینه فنی و علمی مشاوره ارائه می‌کنند ، اما به دلیل تحریم‌ها هیچگونه کمک مالی برای حمایت از این گونه ارزشمند انجام نشده است.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1668571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =