یکی از بزرگترین فروشگاههای لندن (وستاند)، نمونهای مجازی روی وب راه انداخته تا تجربهای متفاوت در اختیار کاربرانش قرار دهد. به این ترتیب دستیابی به دنیاهای خیالی سیمسیتی (Sim City)، سکند لایف(Second Life) و سایر شهرهای کاملا دیجیتالی، امکانپذیرتر به نظر میرسد.
شاید این برنامه شبیهسازی بدیع از تجربهرفتن به خرید در مرکز لندن، شکل معاملات فروشندگان بریتانیایی را تغییر دهد.
فروش آنلاین در نوامبر امسال 16درصد بیش از سال گذشته بود. با رشد بیش از انتظار جمعیت کسانی که اینترنتی خرید میکنند، طراحان این فروشگاه اینترنتی، فروشگاه منحصربهفردی را ساختهاند که در آن خریداران قادر خواهند بود در نمونه مجازی خیابانهای لندن پرسه بزنند، مسیرشان را به سمت فروشگاههای معروفی که عیناً شبیهسازی شدهاند، کلیک کنند و به اجناسی که روی قفسههای مجازی چیده شدهاند نگاهی بیاندازند.
هدف از این طرح، تلفیق سرعت و کارایی خرید ایتنرنتی با حس سیاحت و اکتشاف گشتوگذار واقعی در مرکز خرید شهر است. با تبدیل تجربه خرید در لندن به یک تجربه دقیق آنلاین با گرافیک فوقالعاده و انیمیشنهای هوشمند، بیش از 600 بازرگان وستاند میتوانند اجناس بیشتری را به صورت آنلاین بفروشند و خریداران بیشتری را از مناطق دور برای چشیدن طعم خرید واقعی از طریق نمایشگر رایانهشان جذب کنند.
این طرح، 8 میلیون پوند (چیزی نزدیک به 14میلیارد تومان) هزینه بر میدارد. هفته گذشته، طراح این پروژه گفت: این اولین باری است که کسی سعی کرده یک شهر را درست همان طور که در واقعیت هست بازسازی کند.
نمونهبرداری لیزری از لندن
شرکت روستلی از ابزار اندازهگیری لیزری نصبشده روی سقف ونها برای ترسیم تصویری سه بعدی از خیابانهای موجود در طرح استفاده کرده است. این شرکت با بهکارگیری نوعی شبیهسازی که توسط طراحان جلوههای ویژه هالیوود استفاده می شود، یک الگوی سهبعدی کامپیوتری بسیار واقعی ساخته که با نام «تقریبا لندن»(Near London) شناخته شده است. قرار است این پروژه تجارت آنلاین تا اکتبر 2009 (مهرماه سال آینده) راهاندازی شود.
این مدل به کاربران نرمافزار «تقریبا لندن» که با موشوارهشان گردش میکنند، اجازه میدهد مسیرشان را به سمت خیابانهای بدون ترافیک کلیک کنند و وارد هر فروشگاهی شوند که انتخاب میکنند.
خوبی این محیط مجازی در آن است که در آن جا هیچ فقیر، جیببر یا خطخطیای روی دیوار، منظرههای بکر آنلاین را برای کاربر خراب نمیکند. تنها شاید گاهی عبور اتوبوسهای لندن، جریان نرم پیادهروها را به هم بزند!
همچنین طراحان پروژه قصد دارند بر اساس دادههای هواشناسی بهروز مت افیس(Met Office )، آب و هوا را تغییر دهند - یعنی اگر در خیابان آکسفورد باران میبارد، باران به طورت آنلاین شبیهسازی خواهد شد.
خریداران مجازی میتوانند با دوستانشان نیز از طریق شبکههای اجتماعی نظیر فیسبوک و مایاسپیس تماس داشته باشند، ترتیب یک خرید مشترک را بدهند و با استفاده از پیامهای فوری، در مورد آنچه برای خرید انتخاب کردهاند، صحبت و همفکری کنند.
اجاره در شهر مجازی لندن: ماهی 40 یورو
هر فروشندهای که در زندگی واقعی در خیابانی از پروژه فروشگاهی داشته باشد، میتواند درهای مجازی خود به روی عابران بگشاید. این کار، ماهی 40 یورو برای آنها خرج بر میدارد. آنها میتوانند از این درها به عنوان دروازهای به وبسایت خودشان استفاده کنند یا از طراحان «تقریبا لندن» برای شبیهسازی درون فروشگاهشان مانند سایر بخشهای پروژه کمک بگیرند.
جیس تیرل (Jace Tyrrell)، مدیر بازرگانی شرکت «وستاند جدید» که درگیر این پروژه است، میگوید: بیشتر مردم، دنیاهای واقعی مجازی مانند سکند لایف را بیهوده میدانند، اما این پروژه کاملاً متفاوت است.
این شرکت یک مجموعه بازرگانی است که با این شعار به میدان آمده است: اگر نمیتوانید خریداران را به خیابان آکسفورد ببرید، پس باید خیابان آکسفورد را نزد خریداران ببرید!
در بین فروشندگانی که برای یک زندگی مجازی موازی در «تقریبا لندن» اظهار تمایل کردهاند، مارکهای معروفی مثل دی.کی.ان.وای(DKNY) و آرمانی اکسچنج(Armani Exchange) به چشم میخورند.
نگرانی برای خالیشدن خیابانهای واقعی
طراحان پروژه امیدوارند که موزهها، تئاترها و سینماهای محلی هم بلیطهای خود را در این سایت اینترنتی به فروش برسانند.البته این خطر وجود دارد که خریداران، لندن آنلاین را بسیار تمیزتر و جذابتر از واقعیت این شهر بزرگ ببینند و دیگر برای خرید به خیابان آکسفورد نروند و به این ترتیب، مشهورترین خیابان بریتانیا را از تجارت خالی کنند.
سر فیلیپ گرین(Sir Philip Green) ، تاجر میلیاردری که امپراتوریاش شامل فروشگاههای بزرگ تاپشاپ(Topshop) و بی.اچ.اس(Bhs) میشود، میگوید: این کار میتواند برای خارجیها جالب و مفید باشد اما در جایی که ما هزاران نفر را به کار گرفتهایم و در حالی که من کلی اجاره پرداخت میکنم، به نظر نمیرسد که این طرح افراد بیشتری را به فروشگاههای من بکشاند.
به هر حال این تردید وجود دارد که یک لندن مجازی هر چند محبوب، بتواند جای تجربه خرید سنتی را بگیرد.
یکی از فروشندههای لندنی میگوید: مردم همیشه دوست دارند چیزی که میخرند را در دستشان لمس کنند یا اگر لباس باشد، پرو کنند. با این حال وی تصدیق می کند که خرید آنلاین فواید خودش را دارد؛ خصوصاً در این بحران اقتصادی که هزینه پارکینگ و هزینه تراکم را از دوش مشتریان بر میدارد و دیگر زمینهای برای ناراحتی پیش نمیآید.
تایمز، دسامبر 2008 - ترجمه: بهنوش خرمروز
نظر شما