۰ نفر
۲۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۳
سهم ۵۰ درصدی دلالان در گردشگری سلامت

رئیس اداره گردشگری سلامت معاونت درمان وزارت بهداشت، با اشاره به پتانسیل ایران برای جذب بیماران بین المللی، گفت: ایران در رنکینگ جهانی که سالانه انجام می‌شود و ۵۴ آیتم در آن دخیل است، رتبه ۴۶ را از بین ۱۱۰ کشور در سال ۲۰۲۰ داشته است.

به گزارش خبرآنلاین در نشست خبری نخستین کنفرانس و نمایشگاه گردشگری سلامت، طبیعت گردی و طبیعت درمانی بسکی، محمدرضا ترجمان رئیس اداره گردشگری سلامت معاونت درمان وزارت بهداشت، گفت: هدف وزارت بهداشت، کمک به ارتقا و رونق گردشگری سلامت در کشور است.
وی با عنوان این مطلب که جایگاه ایران از نظر پتانسیل گردشگری سلامت، فوق العاده مناسب ولی از نظر عملکرد جای تأمل دارد، افزود: کشورهای منطقه و همسایه برای جذب گردشگر درمانی، برنامه ریزی های لازم را انجام داده‌اند و لازم است ما نیز در همین مسیر گام برداریم.
ترجمان ادامه داد: این مهم بر عهده وزارت بهداشت است که برای توسعه و رشد گردشگری درمانی، نسبت به فعال سازی و راه اندازی مراکز تشخیصی و درمانی مناسب، برنامه ریزی کند.
وی با بیان این موضوع که بحث بازاریابی برای تعیین کشورهای هدف و شناختن شرایط درمانی در گردشگری سلامت حائز اهمیت است، گفت: برگزاری این قبیل همایش‌ها و حضور در همایش‌های بین المللی می‌تواند به ما برای رونق گردشگری سلامت کمک کند.
رئیس اداره گردشگری سلامت معاونت درمان وزارت بهداشت، با اشاره به برگزاری نخستین کنفرانس و نمایشگاه گردشگری سلامت و طبیعت گردی و طبیعت درمانی بسکی در خرداد ماه در گنبد کاووس، افزود: استان گلستان برای رونق گردشگری سلامت، امکانات مناسبی دارد و امیدواریم ما تسهیل گر امور باشیم.


پتانسیل ایران برای جذب گردشگر درمانی


بهناز بسکی رئیس شورای سیاستگذاری نخستین کنفرانس نمایشگاه گردشگری سلامت و طبیعت گردی، گفت: ما بر این باوریم که گردهمایی و هم اندیشی ظرفیت‌های پزشکی، سلامت، طبیعت گردی و دوست داران محیط زیست برای فعالین حوزه گردشگری سلامت در مکان شایسته و درخور این رویداد، می‌تواند انگیزه کافی جهت حضور در کنفرانس نمایشگاه دکتر بسکی و شناخت پتانسیل‌های موجود برای بازار مخاطبین فراهم نماید.
وی افزود: این امر می‌تواند به ایجاد بستری مناسب برای معرفی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری، شناخت پزشکان معتبر، بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، هتل‌ها، انجمن‌ها، شرکت‌ها، راهنمایان تور و آژانس‌های فعال در حوزه گردشگری سلامت و طبیعت گردی کمک شایانی نماید و بدون شک، مشارکت و همکاری تمامی عوامل ضرورتی اجتناب پذیر برای رشد و توسعه گردشگری سلامت و طبیعت گردی در کشور به شمار می‌آید که در دهه‌های گذشته خلأ آن به شدت احساس می‌شد.
بسکی با عنوان این مطلب که کشورهایی چون تایلند، مکزیک، هند، ترکیه و امارات امروزه در ردیف مقاصد جذب گردشگر سلامت دنیا محسوب می‌شوند، گفت: در این میان ایران به دلایل متعددی مزیت‌های رقابتی و پتانسیل بالایی در زمینه جذب گردشگر درمانی و سلامت دارد که متأسفانه چندان به آنها اهمیت داده نمی‌شود. لذا از تمامی دست اندرکاران و فعالین این حوزه دعوت به مشارکت شده و خواهشمند است به این موضوع نگاه جدی‌تری برای پیشبرد این شاخه از صنعت گردشگری که یکی از کسب و کارهای روز جهانی به شمار می‌رود، داشته باشند.

سهم ۵۰ درصدی دلالان در گردشگری سلامت


بررسی چالش‌های گردشگری سلامت


سید حسن طباطبایی دبیر علمی رویداد، با عنوان این مطلب که کنفرانس بین المللی گردشگری سلامت و طبیعت گردی دکتر بسکی یک پلتفرم مهم برای ارائه پیشرفت‌های جدید و نتایج تحقیقات در زمینه‌های گردشگری سلامت و طبیعت گردی است، گفت: یکی از محورهای مهم توسعه پایدار در هر کشور و مقصد گردشگری در سطح تجارت ملی، منطقه‌ای و بین المللی، آموزش و دسترسی به نیروی انسانی توسعه یافته است.
وی افزود: در نخستین کنفرانس بین المللی گردشگری سلامت و طبیعت گردی دکتر بسکی با توجه به اهمیت این رویداد، بر آنیم تا با همکاری و پشتیبانی اساتید و متخصصین مجرب ملی، منطقه‌ای و بین المللی این حوزه یک سری نشست‌های تخصصی، کارگاه‌های آموزشی برای فعالین و کارشناسان، مدیران و مسئولین گردشگری سلامت، طبیعت گردی و محیط زیست برگزار نمائیم.
طباطبایی ادامه داد: قصد داریم با برگزاری نخستین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی گردشگری سلامت، طبیعت گردی و طبیعت درمانی بسکی و دعوت از صاحب نظران و فعالین این عرصه، به راه حل مناسبی جهت ارتقا جایگاه گردشگری سلامت و طبیعت گردی به ویژه در بخش آموزش نیروی انسانی مورد نیاز این صنعت دست یابیم.
دبیر علمی نخستین کنفرانس و نمایشگاه گردشگری سلامت و طبیعت گردی بسکی گفت: در این رویداد، ضمن بررسی راهکارهای آموزش مناسب در این حوزه به عمده ترین مشکلات و چالش‌های پیش روی گردشگری سلامت و طبیعت گردی در ایران خواهیم پرداخت.


تأثیر رونق صنعت گردشگری سلامت بر اقتصاد کشور


در ادامه این نشست خبری، بهزاد شجاعی دبیر اجرایی نخستین کنفرانس و نمایشگاه گردشگری سلامت و طبیعت گردی، با عنوان این مطلب که برپایی نمایشگاه‌ها به ویژه در سطوح منطقه‌ای و بین المللی از جنبه‌های مختلف موجبات پویایی اقتصاد بومی را فراهم می‌سازد که از جمله آن کمک به توسعه و رونق صنعت گردشگری و نیز حفظ و ارتقا سطح اشتغال ملی است، افزود: هدف از برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی، تقویت و توسعه صنعت گردشگری و تأثیرگذاری آن در اقتصاد کلان کشور و افزایش اشتغال در کشور است.
وی گفت: برای پربارتر شدن و ارتقای ارزش علمی هر نمایشگاه، در کنار آن همایش‌ها و کارگاه‌هایی برگزار می‌گردد که با استقبال گسترده صاحبنظران و متخصصان صنعتی روبرو بوده و فرصتی برای به روز رسانی دانش فنی و آشنایی با دستاوردهای نوین صنعت است که ما این مهم را در رویداد دکتر بسکی در نظر گرفته و کنفرانس بین المللی گردشگری سلامت، طبیعت گردی و طبیعت درمانی را همزمان با نمایشگاه برگزار خواهیم کرد.
شجاعی افزود: نخستین کنفرانس نمایشگاه گردشگری سلامت و طبیعت گردی بسکی از ۲۴ الی ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ در استان گلستان برگزار خواهد شد.


جایگاه ایران در صنعت گردشگری سلامت دنیا


در ادامه، رئیس اداره گردشگری سلامت معاونت درمان وزارت بهداشت، در پاسخ به سوالی در خصوص جایگاه ایران در صنعت گردشگری سلامت دنیا، گفت: ایران در رنکینگ جهانی که سالانه انجام می‌شود و ۵۴ آیتم در آن دخیل است، رتبه ۴۶ را از بین ۱۱۰ کشور در سال ۲۰۲۰ داشته است.
ترجمان با عنوان این مطلب که یک توریست درمانی بین ۳ تا ۵ هزار دلار ارزآوری دارد، افزود: اگر ۲۰۰ هزار گردشگر درمانی وارد شوند، یک میلیارد دلار درآمد ایجاد می‌کند.
وی در پاسخ به این سوال که سهم دلالان گردشگری سلامت از درمان بیماران بین المللی در کشورمان چقدر است، گفت: اطلاعاتی در این خصوص موجود نیست، اما وجود دلالان سلامت از یک نگاه فرصت است و از نگاه دیگر، می‌توانند تهدید باشند.
ترجمان ادامه داد: برآورد ما این است که حدود یک میلیون گردشگر درمانی وارد کشور می‌شوند که بیش از ۵۰ درصد آنها از دلالان سلامت گردشگری وارد کشور می‌شوند.
وی افزود: ۸۰ درصد مراجعات بیماران بین المللی به ایران از کشورهای همسایه افغانستان و عراق هستند که اغلب آنها به واسطه روابط قومی و مذهبی که وجود دارد به کشورمان می آیند و درمان می‌شوند.
رئیس اداره گردشگری سلامت معاونت درمان وزارت بهداشت، با اشاره به وجود ۲۰۰ مرکز درمانی دارای مجوز فعالیت در کشور، گفت: این مراکز در وضعیت خوبی قرار دارند و عمده پذیرش‌ها در این مراکز درمانی انجام می‌شود.
ترجمان به پاندمی کرونا و تأثیر آن بر صنعت گردشگری سلامت در دنیا اشاره کرد و افزود: پاندمی کرونا باعث شد تا صنعت گردشگری سلامت در دنیا ۷۳ درصد افت کند که این میزان در آسیا ۷۹ درصد بوده و ایران هم در سطح ۷۰ درصد افت گردشگری سلامت را داشته است.

بیشتر بخوانید:

وضعیت بحرانی بیمارستان‌ها تا دو هفته آینده

محدودیت‌های کرونایی تهران در هفته آینده

۲۳۳۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1621924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =