پیادهسازی CRM مزایای قابل توجهی برای تمام واحدهای سازمان از جمله بازاریابی، فروش و خدمات به همراه خواهد داشت. در ادامه به معرفی این مزایا جهت واحد فروش و چگونگی بهرهمندی پرسنل فروش از این قابلیتها پرداخته خواهد شد، با ما همراه باشید تا با مزیت های نرم افزار crm برای تیم فروش بیشتر آشنا شوید.
مزایای CRM برای تیم فروش
اگر از کسانی که قبلاً از نرم افزار crm استفاده کردهاند در مورد تجربهی شخصی و میزان تاثیر آن در فروش بپرسید، احتمالاً با واکنشهای مثبتی روبهرو خواهید شد. برای درک بهتر میزان افزایش بهرهوری سازمانها بعد از استفاده از CRM توجه شما را به آمارهای زیر جلب میکنیم:
· ۷۵ درصد از مدیران فروش معتقدند استفاده از CRM به پیشبرد و افزایش فروش کمک میکند.
· پذیرش سیستم CRM فروش را تا ۲۹ درصد افزایش میدهد.
· یک CRM میتواند درآمد را تا ۴۱ درصد به ازای هر پرسنل فروش افزایش دهد.
· از هر چهار خریدار، سه نفر گفتهاند به دلیل تجربه مشتری خوب، خرید بیشتری انجام دادهاند.
· ۶۵ درصد از پرسنل فروش که از اپلیکیشن موبایل CRM استفاده کردهاند به سهمیه فروش خود دست یافتهاند.
در ادامه به پاسخ این سؤال میپردازیم که "چرا نرم افزار CRM چنین تاثیر مثبتی بر بهرهوری سازمانها میگذارد؟"
۱. مدیریت سرنخها
پرسنل فروش با استفاده از سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان قادر خواهند بود به طور خودکار سرنخها را از چندین منبع دریافت کرده و آنها را بر اساس ویژگیهایی مانند رفتار خرید، سلایق، ترجیحات، صنعت و منطقه جغرافیایی تقسیمبندی کنند. با دریافت این اطلاعات و بینشها از بخش بازاریابی، آنها میتوانند فرآیند فروش را با تطبیق دادن پاسخ خود به هر سرنخ به صورت فردی بهبود بخشند.
۲. مدیریت فعالیتها
یکی دیگر از مزایای نرم افزار CRM برای تیم فروش ، نگهداری سوابق کارهای انجام شده و فعالیتهای صورت گرفته توسط هر یک از پرسنل فروش است. با استفاده از نرم افزار CRM بسیاری از تصمیمات و اقدامات در حالت بهینه اتخاذ میشود که نتیجه این عملکرد، کاهش احتمال از دست رفتن فرصتهای تجاری خواهد بود.
۳. وجود دادههای متمرکز
حتی قبل از شروع هر تماس فروش، پرسنل فروش تمام اطلاعات مربوط به مشتری را در محیط مختص به خود در اختیار خواهد داشت. نیروی فروش بر اساس سابقه تماسهای گذشته میداند که این مشتری کیست و به چه محصولی علاقهمند است که این اتفاق منجر به کاهش زمان مکالمه شده و فرد را قادر میسازد به شیوهای شخصیتر به مشتری خدمات ارائه دهد.
۴. مدیریت قیف فروش
طبق برآوردها، ۲۷٪ از فروشندگان معتقدند چرخه فروش طولانی یکی از بزرگترین موانع برای اثربخشی فروش است. هوشمندانهترین راه برای ردیابی سرنخها و مشتریان بالقوه در قیف فروش، استفاده از نرم افزار CRM برای تیم فروش است. قیف فروش پتانسیل فروش را به حداکثر میرساند و کل پایگاه داده سرنخ را به دستههای مختلف تقسیم میکند.
۵. پیشبینی فروش
یک CRM مکانیسمهای مدیریتی را با دادههای در لحظه ارائه میدهد که میتواند برای بهینهسازی عملکرد سازمان، تجزیه و تحلیل شود. با نظارت بر مجموعه دادههای مربوط به حجم تماس، زمانهای موردهای خدماتی، نرخهای فروش و غیره، مدیران میتوانند استراتژیهایی را با استفاده از CRM برای حفظ مشتریان و افزایش فروش طراحی کنند.
۶. اپلیکیشن موبایل CRM
اپلیکیشن موبایل CRM به پرسنل فروش این امکان را میدهد تا به اطلاعات و حسابهای مشتری در تلفنهای همراه/تبلتهایشان در حال حرکت دسترسی داشته باشند. با دسترسی به اطلاعات مهم مانند اطلاعات محصول، تاریخچه حساب، لیست قیمت و غیره، پرسنل فروش میتوانند به سرعت تصمیمات آگاهانه بگیرند و سریعتر به سرنخها پاسخ دهند.
۷. تعامل و هماهنگی بین فروش و بازاریابی
با CRM، بخشهای بازاریابی و فروش میتوانند با دسترسی به دادههای در لحظهی مرتبط با مشخصات مشتری، بهروز بمانند. ویژگیهای اتوماسیون بازاریابی در CRM به تیم بازاریابی اجازه میدهد بدون هیچ تلاش دستی، سرنخها را به تیم فروش منتقل کند. سپس تیم فروش میتواند بر اساس آن سرنخها عمل کند و سعی نماید آنها را به سفارش تبدیل کند.
۸. به اشتراکگذاری مستندات
به اشتراکگذاری مستندات، یکی از بزرگترین مزایای نرم افزار CRM برای تیم فروش است. داشتن یک پایگاه داده متمرکز، فایلها را برای ارجاع سریع سازماندهی میکند، از ارسال نسخههای مختلف یک سند جلوگیری کرده و امکان اشتراکگذاری آسان فایلها را فراهم مینماید.
۹. ردیابی ایمیل
با قابلیت ردیابی ایمیل، پرسنل فروش میتوانند اطلاعات کاملی در مورد اینکه چه کسی ایمیلهای خود را باز میکند، زمانی که آنها را باز میکنند و اینکه آیا روی لینکهای ایمیل کلیک کردهاند یا خیر، باخبر شوند.
۱۰. گزارش
گزارشهای تولید شده از طریق CRM به پرسنل و مدیران فروش یک دید یکپارچه از تمام اطلاعات کلیدی فروش از جمله اهداف تعیینشده و دادههای ارزیابی عملکرد ارائه میدهد. با استفاده از یک داشبورد شخصیسازیشده، فروشندگان به راحتی میتوانند پیشرفت خود را با بینشهایی درباره دستاوردهای کلی تا به امروز پیگیری کنند. نرم افزار crm میتواند راهی آسان به فروشندگان بدهد تا عملکرد خود را محک بزنند و برای بهبود تلاش کنند.
۱۱. تجزیه و تحلیل
با تجزیه و تحلیلهایی که نرم افزار CRM برای تیم فروش انجام میدهد، فروشندگان میتوانند مشتریان فردی را هدف قرار دهند، بدانند که کدام مشتریان در طول زمان بیشترین سود را به همراه دارند و غیره. آنها میتوانند ترجیحات مصرفکننده را بهتر پیشبینی کنند، نیازهای بعدی را متصور شوند و مسائل دیگری را که بر تصمیمات مختلف تجاری تأثیر میگذارد، حل کنند.
۱۲. بینش رسانههای اجتماعی
توسط یکپارچهسازی CRM با ابزارهای رسانههای اجتماعی این امکان فراهم میشود که بینش دقیقی از مشتریان خود با توجه به صنعت، سلایق، ترجیحات، رفتار خرید و غیره بهدست آورید که موجب تسریع روند فروش شده و امکان شناسایی سرنخهای با بیشترین احتمال وقوع خرید را میدهد.
جمعبندی:
در این مقاله تأکید بیشتری بر کاربردهای نرم افزار crm برای تیم فروش وجود داشت در حالی که باید بدانیم سیستم سی آر ام در بخش خدمات نیز از قابلیتهای بسیاری برخودار است. برای آشنایی با نرم افزار crm شرکت سامانه های مدیریت میتوانید به سایت سامانه های مدیریت مراجعه کرده یا با شماره ۴۳۹۱۹۰۰۰-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.
نظر شما