۶ نفر
۲۱ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
این «پروژه» شاه‌کلید ایران است

استاد سابق دانشکده روابط بین الملل وزارت خارجه در گفتگویی به بررسی اهمیت توسعه بندر چابهار و نقش موثر آن در دفع تهدیدهای احتمالی علیه کشورمان پرداخت.

به گزارش خبرآنلاین، علاءالدین غروی در پاسخ به این سوال که ایران چگونه می تواند از ظرفیت های موجود خود در جهت بهبود روابط با همسایگاه گام بردارد گفت: ایران باید از توانایی های بالفعل و بالقوه خود در جهت پیشبرد برنامه های توسعه اقتصادی استفاده نماید. البته منظورم این نیست که به شکل واکنشی به تحرکات همسایگان خود به این سمت حرکت کند، بلکه لازمه هر گونه پیشرفت اقتصادی و کم کردن فاصله توسعه ای با همسایگان خود، بعنوان کشور قدرتمند غرب آسیا، باید گامهای بلندی بردارد. یکی از مهم ترین برنامه هایی که میتواند این امر مهم و حیاتی را پیش ببرد، توسعه بندر چابهار است. چابهار بندری در دریای عمان – اقیانوس هند است  اهمیت ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک حیاتی دارد. هم به دلیل محل قرار گرفتنش و هم به دلیل عمق دریا در آن منطقه که استفاده کشتیهای سنگین اقیانوس پیما را ممکن می کند و هم به دلیل قرارگرفتن در جائی که می تواند هر پنج کشور آسیای مرکزی بن بست (بی ارتباط  با دریاهای آزاد) و هم غرب پرجمعیت چین را به دریاهای آزاد و به همه جهان وصل کند و در صورت اجرای پروژه جاده ابریشم،  انقلابی در تجارت جهانی و کشتیرانی بوجود بیاورد. ویژگی های چابهار اگر از سنگاپور بیشتر نباشد از آن کمتر نیست و در صورت به بهره برداری رسیدن قطار اکسپرس چابهار – سرخس - ژین جیانگ و ایالتهای غربی چین با جمعیتی بیش از ششصد میلیون نفر همه کشورهای درون خلیج فارس از سکه خواهند افتاد و ایران نقش کلیدی در ارتقای پروژه قرن آسیا بازی خواهد کرد.

این کارشناس ادامه داد: این پروژه  برای ایران یک شاه کلید محسوب می شود، طی سه دهه گذشته که بحث توسعه این بندر بعنوان بندر اقیانوسی ایران مطرح شد امید میرفت که اقدام مناسبی برای تبدیل چابهار به قطب اقتصادی کشور و بندری راهبردی که حتی میتواند با تبدیل شدن به هاب منطقه،   دوبی را تحت الشعاع خود قرار دهد، صورت گیرد ولی متاسفانه این امر بسیار مهم و حیاتی مورد بی توجهی دولتمردان قرار گرفت. در سالهای اخیر دولت هند برای استفاده از این کریدور مهم و اتصال به کشورهای آسیای میانه و افغانستان، موافقتنامه ای برای سرمایه گذاری برای توسعه چابهار با دولت ایران منعقد کرد. در صورت اجرایی شدن این برنامه، ارتباط چین از مسیر چابهار-سرخس به ژین جیانگ و ایالتهای غربی چین با جمعیتی در حدود ششصد میلون نفر تسهیل خواهد شد.

وی در پایان افزود:  چین از این طریق می تواند به سرزمین های آسیایی دست یابد و تجارت خود را افزایش دهد. ایران نیز باید روی پروژه طرح توسعه چابهار با جدیت زیاد کار کند و با ایجاد و گسترش راه آهن از این سرمایه گذاری بهره مند گردد. متاسفانه اشتباهی که در دولت فعلی رخ داد این بود که با هند این قرارداد بسته شد و بی عملی و بی توجهی هندی ها به تعهداتشان نشان داد که ایران شریک مناسبی را انتخاب نکرده است. هندی که یکی از بزرگترین متحدان آمریکا به شمار می رود و آمریکا از این کشور علیه چین استفاده می کند. هند همچنین با اسرائیل روابط مودت آمیزی دارد به طوری که تسلیحات زیادی از آن کشور خریداری می کند. بسیاری بر این باورند که بهتر بود ایران  اجرای این طرح  به چین واگذار میکرد.  

مشروح این گفتگو را در لینک زیر بخوانید:

بزرگترین چالش منطقه‌ای؛ رئیسی با شرق و غرب ایران چه‌ می‌کند؟

311311

کد خبر 1532129

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ali IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    1 1
    تمامی این رویاها که فرمودید برای کشورهائی است که در داد و ستد جهانی مشکلی ندارند . عضو aftf هستند . همسایگانشان و بقول خودشان هم پیمانانشان با آمریکا متحد نشده اند تا کشورشان زیر تحریم قرار بگیرند . مسئولینشان دنبال ثروت و زیاده خواهی نیستند و میخواهند کشورشان پیشرفت کند و مردمشان در رفاه و آسایش زندگی کنند . ما در ایران یک نقطه قوت داریم و آنهم این است که عده ای که 43 سال پیش انقلاب را رهبری کردند حالا در حال نابودی کشور هستند .
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    2 0
    نه داداش چین دیگه بسشه
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    3 0
    یک کار عبث و بیهوده
  • مجیدم IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    3 0
    این پروژه به اصطلاح شاه کلید اول بایدبه چین داده میشد نه به هندوستان که دشمنش بود. درضمن هندوستان فقط به افغانستان وپاکستان کالا صادرمیکرد درصورتیکه چین صادراتش به کل همسایگان ایران بود. درضمن هندوستان بایک تشر امریکا همه چیز را رها میکنه مثل خرید نفت . پس شریک خوبی برای ایران نیست. علی برکت الله