طهماسب کهکیلویی مدیر بخش بازرسی آلایندگی و محیط زیست شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) با بیان این مطلب افزود عدد فوق از میانگین وزنی کلیه خودروهای سبک بنزینی استخراج شده و با احتساب مصرف بنزین خودروهای دوگانه سوز و وانتها میانگین مصرف بنزین گروه سبک به 8.07 لیتر در صد کیلومتر خواهد رسید.
کهکیلویی همچنین اعداد بدست آمده برای مصرف سوخت گروههای مختلف را شامل 8.07 لیتر در صد کیلومتر برای کلیه خودروهای سواری بنزینی، دوگانه سوز و وانت، 7.54 برای کلیه خودروهای سواری بنزینی و وانت، 7.60 برای کلیه خودروهای سواری بنزینی و دوگانه سوز به جز وانت و 7.32 برای فقط سواریهای بنزینی دانست.
وی در مورد تفاوت در مصرف سوخت گروههای مختلف خودروها نیز گفت طبیعی است که وانتها با توجه به کاربری و همچنین دوگانهسوزها با توجه به وزن مخزن مصرف سوخت بنزین بیشتری داشته باشند و اگر مجموع این اعداد محاسبه شود بعید است به هدف سال 1391 که 6.95 لیتر در صد کیلومتر است، برسیم.»
مدیر بخش بازرسی آلایندگی و محیط زیست شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) هدف سال 90 در مصرف سوخت را مطابق آیین نامه اجرایی قانون ارتقای کیفیت خودرو 8.1 لیتر برای هر صد کیلومتر خواند که طبق این آیین نامه در سال 91 باید به 6.95 لیتر در صد کیلومتر کاهش یابد. وی با اشاره به اعداد مختلفی که در حوزه مصرف سوخت وجود دارد نیز گفت وزارت صنایع و معادن بزودی دستورالعملی برای گروههای مختلف خودروها اعلام خواهد کرد.
کهکیلویی افزود «نظر شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران تفاوت قائل شدن میان گروههای مختلف خودروهاست چرا که به عنوان مثال گروه M1 شامل سواری انسانبر با حداکثر 9 سرنشین مصرفی متفاوت با گروه N1 که شامل وانتهایی با ظرفیت حداکثر سه و نیم تن است، دارد. همچنین دوگانهسوزها که در سال گذشته 31.9 درصد از خط تولید خودروسازان را به خود اختصاص دادند هنگام استفاده از بنزین به دلیل وزن مخزن مصرف بیشتری خواهند داشت که بهتر است در محاسبات جداگانه در نظر گرفته شوند.»
شایان ذکر است که سال گذشته طبق آمار وزارت صنایع و معادن یک میلیون و 541 هزار و 800 دستگاه خودرو بنزینی و دوگانه سوز تولید شده و اعداد بدست آمده شامل میانگین وزنی مصرف خودروهای مختلف است.
/3131
نظر شما