جوجه ریزی بیش از ۴۸ میلیون قطعه در سال ۹۹ در آذربایجان‌غربی / نیاز روزانه ۲۳۰ تن مرغ در استان

در سال گذشته، ۴۸ میلیون و ۵۰۶ هزار قطعه جوجه ریزی در آذربایجان‌غربی انجام شد.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان‌غربی، اکبر کرامتی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در تشریح این خبر گفت: در نیمه فروردین ماه سال جاری، بازار مرغ آذربایجان غربی با توزیع بیش از ۵۶۱ تن گوشت مرغ گرم بالاترین رکورد توزیع در سطح استان را ثبت کرد و به ثبات رسید.

وی در خصوص آخرین وضعیت بازار مرغ در استان گفت:از ابتدای سال جاری میزان جوجه ریزی در واحدهای مرغداری استان نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته ، به طور میانگین ماهانه یک میلیون قطعه افزایش داشته است.

کرامتی افزود: استان آذربایجان غربی در بسیاری از محصولات کشاورزی از جمله تولید مرغ یکی از قطب‌های مهم کشور به شمار می‌رود و در زمینه مرغ جزو ۵ استان معین تامین کننده مرغ در کشور بوده است که مرغ‌های تولیدی علاوه بر تامین  نیاز آذربایجان‌ غربی، نیاز مصرفی استان های همجوار را نیز تامین می‌کند و در این زمینه در طی ماه های گذشته درردیف دومین استان کشور درزمینه تولید و اجرای تعهدات تولید گوشت مرغ قرار گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه در سال ۹۹ بیش از ۴۸ میلیون و ۵۰۹ هزار قطعه جوجه ریزی در مرغداری‌های استان صورت گرفته است، ادامه داد: در سال گذشته میزان تولید گوشت مرغ از ۱۰۱ هزارتن به ۱۰۲ هزار و۵۰۰ تن افزایش داشته است.

وی با اشاره به وجود ۱۲ کشتارگاه طیور در استان گفت: ۳۶ درصد از جوجه ریزی ها در سطح ۶ زنجیره طیور انجام می گیرد ومابقی نیز در سطح ۳ اتحادیه طیور استان انجام می گیرد که به طور میانگین ماهانه جوجه ریزی در سال ۹۹ چهار میلیون و ۴۲ هزار و ۴۳۳ قطعه بود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه لازم است دولت با در نظر گرفتن تسهیلات کم بهره، از این واحدهای تولیدی حمایت و پشتیبانی کند، افزود: این میزان مرغ کشتار شده به تعداد ۱۳۸ هزار و ۲۸۲ قطعه مرغ زنده بوده است که در ۱۱ کشتارگاه کشتار شده است.

نیاز روزانه مرغ در آذربایجان غربی ۲۳۰ تن است

مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی نیز در خصوص آخرین وضعیت تولید و توزیع گوشت مرغ در استان گفت: در اردیبهشت ماه سال جاری، حدود ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی در سطح مرغداری‌های گوشتی استان انجام گرفته است که با توجه به این میزان جوجه ریزی ، روزانه ۳۰۰ تن گوشت مرغ در سطح بازار استان توزیع و عرضه خواهد شد.
یحیی خلیلی با بیان اینکه هم اکنون نیاز استان در روز ۲۲۰ تا ۲۳۰ تن است که این میزان تولید بیش از نیاز استان به شمار می رود، خاطر نشان کرد:در طی یک ماه گذشته به طور میانگین ۲۶۳ مرغداری گوشت مرغ در سطح ۱۲ کشتارگاه استان به صورت روزانه استحصال و در سطح بازار عرضه شده است.
وی اضافه کرد: واحدهای مرغداری گوشتی که حداقل ۹۰ درصد مرغ تولیدی پایان دوره آنها بر اساس سامانه قرنطینه دامپزشکی تایید تخلیه شده باشد، درخواست مجوز جوجه ریزی دوره بعدی آنها به صورت سیستمی در سامانه سماصط تایید می گردد.
لازم به ذکر است که ۷۳۶مرغداری گوشتی در استان فعال است که ۱۵ میلیون و ۷۵۰  هزار مرغ، ظرفیت تولید آنها در هر دوره ۴۵ تا ۶۰ روزه است.
۶ کارخانه جوجه کشی با ۹۴ میلیون قطعه ظرفیت تولید، ۱۵ کشتارگاه با ۳۹ هزار ۵۰۰ قطعه کشتار در ساعت، ۲۷ واحد کارخانه خوراک دام و طیور با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۳۶ هزار تن در استان فعال است که می‌تواند در هدایت آذربایجان‌غربی به رده‌های بالای تولید و صادرات این محصول نقش ایفا کند.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1521757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =