۱۱ نفر
۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۷

اگر «همتی» جدی باشد!

فریبرز ناطقی الهی
اگر «همتی» جدی باشد!

در دورانی که در ایالت متحده تحصیل می کردم زمان انتخابات در تلویزیون و سطح جامعه شور خاصی شکل می گرفت.

برداشت من بیشتر این بود که مردم عادی البته خیلی به خود کاندیدها اصلا بها نمی دادند یا اصلا سابقه آنها را هم نمی دانستند ولی اصل رقابت برایشان بسیار جالب بود. پارامترهای ظاهری زیادی در انتخابات مد نظر جماعت عادی رای دهنده برای کاندیدها مطرح بود مثل خوش لباسی، خوش سیمایی، راستگویی، پرونده ای حداقل در ظاهر پاک البته با معیار های خودشان، تصاویری از خدمت سربازی و شرکت در جنگ یا دفاع از کشور، خانواده و بخصوص همیشه در کنار همسر دیده شدن و ....  

بعدا با نگاه به انتخابات اخیر در بیشتر کشورهای دنیا تقریبا می شد نتیجه گرفت که حتی مثلا فرانسه یا انگلیس، استرالیا و زلاند نو و حتی کشور های بلوک شرق سابق نیز از این الگوها کم و بیش در انتخابات به کار گرفته و استفاده می کنند. لذا در یک کلام می شود این طور نتیجه گرفت که یا تمام  استراتژیست ها و مدیران انتخاباتی کاندیدها در دنیا،  الگوهای یکنواختی را برای کمپین خود مطالعه و بکار می برند ، یا مردم در اثر پروپگاندای پر سر و صدای امریکایی ها، الگو پذیر شده اند.

حال برای محاسبه و طراحی  یک کمپین تبلیغاتی موثر با این مقدمه و با توجه به اداب، سنن و  فرهنگ ایرانی-اسلامی تبلیغات یک کاندید با ٨٠ ملیون مخاطب با پارامترهای متفاوت و اثر بخشی موثر از جمله:

الف، از پاراگراف اول،  "اصل رقابت"
ب،  از پاراگراف دوم، " پارامترهای ظاهری"
پ، از پاراگراف سوم،  "یکنواختی الگوها"
ت، از همین پاراگرف،  " ایرانی-اسلامی"

حقیقتا می بایستی چگونه تعریف و طراحی شود تا نتیجه موثر و دلخواه کاندید و جماعت رای دهنده را یکجا تامین کند ؟
از نظر اینجاب آنچه در حال حاضر صورت می گیرد و به صورت کلاسیک در جریان است بسیار خسته کننده و نه تنها به کاندیدها کمکی نمی کند بلکه به خستگی مخاطبان نیز منجر می شود و نیاز مبرم به تحول دارد.
لذا خیلی مختصر بیان می کنم از دیدگاه استادی که در زمینه حداقل کردن خسارات، خطر و انواع ریسک ها ،و مدیریت بحران های حاصله از انها و تبدیل انها به موقعیت و فرصت های سازنده سالها تجربه دارد ! می توانم به جرائت بگویم با توجه به یادداشت قبل خود در اینجا
و با توجه به درک و استفاده از انبوه اطلاعاتی که در لابلای چهار بند فوق آوردم، اگر آقای همتی در تصمیم خود برای ریاست جمهوری جدی باشند، در همین زمان باقیمانده با طراحی و اجرای یک کمپین موفق، می توانند پیروز میدان باشند !

* استاد نمونه کشور در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران و بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران در ایران

کد خبر 1521246

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =