اما امروز بازهم آمار جدیدی اعلام شد ومعاون سازمان پزشکی قانونی کشور از افزایش 2/1 درصدی مرگ ناشی از تصادفات رانندگی در سال گذشته خبر داد و گفت: سال 89 پزشکی قانونی مجوز دفن 23 هزار و 249 جسد را که بر اثر تصادفات رانندگی جان باخته بودند صادر کرده است.اما این آمار می گوید :61 درصد کشته ها مربوط به جاده های برون شهری، 28 درصد جاده های درون شهری، 10 درصد جادههای روستایی و الباقی هم نامعلوم است.
معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور بیشترین افزایش در مرگهای ناشی از تصادفات سال گذشته را نسبت به سال 88 مربوط به استانهای کهگیلویه و بویراحمد و مرکزی و کمترین را در استانهای ایلام و خراسان شمالی عنوان کرد و افزود: بر اساس آمارها استان تهران با دو هزار و 273 نفر، فارس با یکهزار و 863 نفر، خراسان رضوی یکهزار و 849 نفر بیشترین و استانهای ایلام با 176 نفر و کهگیلویه و بویر احمد با 184 نفر کمترین تعداد کشته های حوادث رانندگی را داشتند.
برزگر گفت: بررسیها نشان می دهد 79 درصد کشته ها ناشی از تصادفات را مردان و 21 درصد را زنان تشکیل می دهند که در زمان وقوع تصادف 42 درصد از افراد کشته شده راننده، 23 درصد عابر پیاده و 33 درصد سرنشین بوده اند.همچنین محل فوت قربانیان 50 درصد در محل تصادف، 8 درصد حین انتقال به بیمارستان و 40 درصد در بیمارستان جان خود را از دست داده اند.
اما با وجودی که آمار اعلام شده توسط سازمان پزشکی قانونی علت مرگ 46 درصد از کشتهشدگان حوادث جادهای به دلیل عدم تجهیز اورژانس بیمارستانی و پیشبیمارستانی است عضو هیات رییسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس میگوید متهم اصلی حوادث جادهای ایمن نبودن خودروها و جادههاست، نه عدم تجهیز اورژانس بیمارستانی و پیشبیمارستانی
عضو هیات رییسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس استاندارد نبودن خودروها و جادهها را متهم اصلی حوادث جادهای و افزایش تصادفات و مرگ و میر دانست و گفت: شدت حادثه و خطای راننده از دیگر عوامل افزایش مرگ و میر در حوادث جادهای است.
انوشیروان محسنی بندپی درباره آمار اعلام شده توسط سازمان پزشکی قانونی مبنی بر اینکه 46 درصد از کشتهشدگان حوادث جادهای به دلیل عدم تجهیز اورژانس بیمارستانی و پیشبیمارستانی است،می گوید: این آمار را قبول ندارم، چراکه بر اساس تمام آمار عملی موجود در داخل شهرها و جادهها آمبولانسها، پایگاههای امداد و نجات اورژانس و هلال احمر حداکثر ظرف مدت 15 دقیقه بر بالین مصدومین حوادث جادهای حضور یافته و آنها را منتقل میکنند، اما در اکثر موارد مصدومان به دلیل شدت حادثه و ضربه مغزی فوت میکنند که نمیتوان آن را به دلیل عدم تجهیز اورژانس دانست.
نماینده مردم نوشهر و چالوس افزود: شاید بتوان به جرات گفت 46 درصد از کشتهشدگان حوادث جادهای به دلیل ایمن نبودن خودروها اتفاق میافتد، مثلا اگر به جای خودروی پراید از خودروهای مطمئنتری که مجهز به ایربک و ترمز ABS هستند استفاده شود قطعا آمار کشتهشدگان حوادث جادهای کاهش مییابد، علاوه بر استانداردسازی خودروها، استانداردسازی و تامین ایمنی جادهها از جمله فاکتورهای تاثیرگذار در کاهش مرگ و میر در حوادث جادهای است.
محسنی بندپی با تاکید بر اینکه بیشتر باید روی فاکتورهایی مانند ایمنی جادهها، کاهش نقاط حادثهخیز و استانداردسازی خودروها اقدام کنیم، اظهار کرد: این فاکتورها بسیار تاثیرگذار هستند، البته این بدان معنا نیست که اورژانس نباید مورد توجه قرار گیرد، تقویت اورژانس بیمارستانی و پیشبیمارستانی هم حتما باید در دستور کار ما باشد .
4545
نظر شما