صنعت گردشگری با ویژگیهای خاص خود، صنعتی پویا با آیندهای روشن تلقی میشود؛ سرمایهگذاری در این صنعت در همه کشورهای دارای جاذبههای جهانگردی رو به افزایش است.
امروزه جذب گردشگران خارجی به رقابتی فزاینده در بین نهادهای فعال در صنعت گردشگری تبدیل شده است زیرا این صنعت نه فقط در پیشبرد اقتصاد ملی و درآمدهای ارزی نقش دارد، بلکه صنعتی است پاکیزه و عاری از آلودگی، مدرن و در عین حال با خاصیت اشتغالزایی فراوان همراه است. گردشگری در کشورهای دارای ظرفیتهای ساختاری، میتواند به مهمترین منبع کسب درآمد ارزی تبدیل شود؛ مشروط بر آن که برنامهریزی صحیح و همهجانبه توأم با آیندهنگری برای آن تنظیم و اجرا شود. سرمایهگذاری جهانی در صنعت گردشگری حاکی از آن است که گردشگری صنعتی از جمله «صنایع توزیع کننده درآمد» است و هنگامی که یک جهانگرد به کشور وارد میشود، در مقابل خدماتی که به وی ارائه میشود، هزینههایی پرداخت میکند که این خود پرداختی ارزی محسوب میشود.
امروزه در بسیاری از کشورهایی با اقتصاد تک محصولی، رایزنیها به منظور تولید درآمد از گردشگری آغاز و در شرایط فعلی با توجه به رقابتهای جهانی، به تحرکاتی پویا تبدیل شده است. یکی از مهمترین مسائلی که آینده روشن صنعت گردشگری را رقم میزند، ویژگی منحصر به فرد این حوزه است که همواره مخاطبان زیادی را به سوی خود جلب میکند. این که امروزه شاهد ورود کشورهای صنعتی به عرصه توسعه صنعت گردشگری هستیم، نشاندهنده جایگاه این صنعت در اقتصادهای ملی است.
تولید ثروت حاصل از گردشگری همواره پایدار بوده و در عین حال امکان بهرهبرداری از آن در کوتاه مدت هم فراهم است. علاوه بر آن نیروی انسانی لازم برای حضور در این صنعت، نیاز به آموزشهای بلندمدت ندارد و این خود زمینهساز توسعه سریع این بخش محسوب میشود. آمارهای موجود از محافل رسمی در ایران، نشان میدهد که کشور ما ظرفیت جذب بیش از 5 میلیون گردشگر را در سال دارد که چنانچه برنامهریزیها در سطوح کلانتر و همزمان با رفع موانع آن انجام شود، تحولی بنیادین در این حوزه ایجاد خواهد شد. تحولی که علاوه بر توسعه گردشگری، توسعه فرصتهای اقتصادی و همکاری وسیعتر در سطوح بینالمللی را با ملتهای دیگر به دنبال خواهد داشت.
طی چند دهه گذشته بسیاری از کشورهای فعال در حوزه گردشگری تلاشهای فراوانی برای توسعه مناسبات گردشگری با ایران بویژه درباره تبادل گردشگران انجام دادهاند که عمدتاً کشورهای آسیایی از جمله بازیگران فعال این عرصه بودهاند. گرچه تراز مناسبات توسعه گردشگری به سمت ایران چندان مثبت نبوده و عمدتاً کشور ما به عنوان بازاری برای دیگر کشورها محسوب شده است، اما تحرکات چند سال اخیر، گویای بهبود شرایط سفر و گسترش زمینههای گردشگری فرهنگی و اقتصادی است.
از جمله یکی از فعالترین کشورهایی که نظام سامان یافتهای را برای جذب گردشگران بینالمللی فراهم کرده «کشور اسلامی مالزی» است.
کشوری که به گفته مقامات فرهنگی و سیاسی آن، «آسیای واقعی» است براین اساس ایران به منظور توسعه زمینههای اقتصادی و فرهنگی توریسم، همکاری با بعضی کشورها نظیر «مالزی» را در اولویت برنامههای خود قرار داده است. چندی پیش معاون اجرایی رئیسجمهور و رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران در تازهترین رایزنیهای خود میزبان وزیر گردشگری مالزی بود. خانم دکتر «انگ ینین»، که در رأس هیأتی متشکل از مدیران حوزه توریسم کشورش وارد ایران شد پس از بازدید از شهرهای شیراز و اصفهان، در تهران میهمان ویژه معاون اجرایی رئیسجمهور بود. مالزی در سال 2010 میلادی پس از چین به عنوان دومین کشور موفق آسیایی در جذب گردشگران خارجی شناخته شد.
آنچه مقامات ایرانی عنوان میکنند بیانگر آن است که علاوه بر حوزههای موجود، ظرفیتهای مناسبی برای گسترش گردشگری مذهبی و زیارتی وجود دارد، به طوری که حجاج مالزیایی میتوانند در مسیر سفر خود به کشور عربستان و همچنین هنگام بازگشت، از ایران بازدید کنند. وجود اماکن زیبای تاریخی در کشور ایران، کشور ما را در زمره بزرگترین کانونهای جهانی دارای فرهنگ دیرینه تاریخی قرار داده است؛ به طوری که به اعتقاد صاحبنظران بینالمللی، وجود تمدنهای چند هزار ساله در ایران، ظرفیتی به وجود آورده که بخش گردشگری می تواند به بیشترین درآمدهای حاصل از توسعه توریسم و حتی چندین برابر درآمد حاصل از صادرات نفت دست یابد.
با این حال به نظر میرسدویژگیهای منحصر به فرد در دو کشور ایران و مالزی میتواند مبنای گسترش زمینههای گردشگری باشد؛ بخصوص آنکه با توجه به وجوه اشتراک فرهنگی میان دو کشور میتوان از تجارب کشور مالزی نیز در کارآمد کردن زیرساختهای جذب گردشگر در ایران استفاده کرد.
«دکتر اتوسری انگ ینین»، وزیر گردشگری مالزی نکته جالبی را که در دیدار خود با مقامات ایرانی به آن اشاره کرد نشاندهنده شناخت دقیق وی از چارچوبهای صنعت گردشگری بویژه در ایران است. وی گفته است اطلاعرسانی مطلوبی نسبت به امکانات خوب ایران و مالزی و جاذبههای گردشگری این دو کشور صورت نگرفته است. وزیر گردشگری مالزی در این دیدار تأکید میکند که سطح تعاملات دو کشور با توجه به روابط دوستانه رضایتبخش نیست و لازم است برنامهریزی متنوع و مطلوبی درخصوص گسترش گردشگری صورت گیرد.یکی از مواردی که در این ملاقات رسمی دوجانبه بدان پرداخته شد، راهکاری بود که وزیر گردشگری مالزی در زمینه توسعه صدور گردشگران عنوان کرد.وی پیشنهاد داد کنسرسیومی میان بخش خصوصی دو کشور تشکیل شود تا به صورت مشترک نسبت به طراحی و تهیه بستههای مناسب گردشگری اقدام کنند.به گفته او، تعامل بخش خصوصی ایران و مالزی، علاوه بر خیزش گردشگری میان دو کشور، به تقویت اقتصاد خواهد انجامید.
30145
نظر شما