۱۲ نفر
۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳
استان پیشتاز و استان‌های معین برای مگا زلزله تهران

نمی دانم برخی از توهمات و تراوشات فکری عده ای چگونه بک مرتبه تبدیل به یک پروژه وسیع و شکل واقعی پیدا می کند و حتی عده ای هم خریدار ان می شوند !

برای مثال سالها جلسه در پی جلسه، کلی نامه نگاری، تهیه مقدار متنابهی سند، برنامه ریزی و صرف مبالغ هنگفت برای هماهنگی که منجر به ظهور و تبلور ایده ای بنام تشکیل استان پیشتاز و استانهای معین در زمان بحران ملی در سطح تهران بزرگ حاصل ان می شود !  برخی از چگونگی ها را می توانم حدس بزنم بلاخره ٣٠ سال و اندی در این وادی کار کرده ام ولی خب نمی توانم بگویم ! یاد ان شعر خوانی معروف استاد شهریار می افتم که فرمودند « شعر میگم نمی تونم بنویسم» به هر حال منظور از این نوشتار واکاوی و بررسی عوامل تاثیر گزار بر تبدیل شدن یک ایده توهمی و تو خالی به یک برنامه جامع کشوری با پشتیبانی مالی قابل توجه نیست، بقول معروف خارج از حیطه این مرقومه می باشد ! شاید البته روزی ! 

ایده ای که متاسفانه در حال حاضر بر نظام مدیریتی بحران شهر تهران و کم و بیش کشور حاکم شده است این طور بیان می دارد که در زمان یک بحران بزرگ در سطح شهر تهران مثل زلزله بزرگ ! یک استان بعنوان مسول یعنی استان پیشتاز و هر یک از مناطق ٢٢ گانه تهران به یکی از استانها واگذار می شود که با یک چارت عملیاتی به سازمان مدیریت بحران شهر تهران لینک داده و هماهنگ می شوند ! و بدین طریق تهران بزرگ از بحران خارج می شود !  فکر کنم تا همین حد درباره این ایده و برنامه فوق العاده کافی باشد ! عرض کردم متاسفانه توهمی که جامع عمل پوشیده و خروجیش چه باشد فقط خدا می داند و بقیه ما باید منتظر بازی (Game)  اصلی باشیم؟  اصلا بعد از زلزله اصلی تهران چه فرقی می کند نتیجه اش چه باشد !

اول اجازه بفرمایید یک سناریو رقیق شده از زلزله تهران ترسیم کنم که بعد از ان به استانهای معین برسیم. بفرض مثال ساعت ١٤:٣٠ یک روز زمستانی همراه با برف و بوران زلزله ای به بزرگی ٧/٣ تهران را تکان می دهد. ساعت پیک خروجی ادرات و مدارس می باشد و ۷۰ درصد ساختمانها فرو ریخته و خسارات جدی دیده اند، ۷۶ درصد بیمارستانها از سرویس دهی خارج و حدود .... کشته و رخمی و اتش سوزی کل تهران را فرا گرفته، پل های ارتباطی تهران از ورودی های شهر تا داخل شهری منهدم شده اند و ... بهتر است دیگر در این سناریو پیش نروم قصدم از این مقاله چیز دیگری است لذا به همین ۱۰٪ سناریو بسنده می کنم و ۹۰ درصد فاجعه اصلی  را ان شا الله سر فرصت به مسولان کشوری که قبلا هم کم و بیش تقدیم کرده ام بطور کامل تقدیم می دارم.

حال بر اساس تصوراتی که در سازمان مدیریت بحران شهر تهران و کشور شکل گرفته است ، اصفهان استان پیشتاز است و باید سریعا ستاد فرماندهی را تحویل و با بالا دست که سازمان مدیریت بحران تهران و از سوی دیگر سازمان مدیریت بحران کشور است هماهنگ شود و در همین زمان با استانهای معین که همان دیگر استانهای کشور هستند نیز هماهنگ شود ! [زهی خیال باطل] و کار شروع شود! اول تیم اصفهان باید خود را به تهران برساند در شرایط عادی تا داخل شهر حداقل  ۶ ساعت وقت می خواهد در این شرایط عملا اتفاق نمی افتد چون پل های ورودی ریخته و خطوط ریلی نیز بدلیل گسلش و سطح بالای اب زیر زمینی تغیر شکل داده و قابل استفاده نخواهد بود !

تنها راه دسترسی به تهران عملیات هلی برد خواهد بود که همزمان فرودگاه های قابل سرویس از کار افتاده و تیم های خارجی در قالب های امدادی در حال ورود خدا می داند چه می باشند (دقت) ! تردد داخل شهر ۱۰۰ درصد متوقف شده و هیچ یک از ستادهای معین تا چند روز اینده هم امکان مستقر شدن را نخواهند داشت تازه اگر بشوند هماهنگی را خود تصور بفرمایید ! باز فکر می کنم در همین جا توقف کنم و دیگر چیزی عرض نکنم !   شاید تصور شود با انجام مانور های هماهنگی می شود بر این مسایل فایق امد ! اجازه بفرمایید رو راست باشم هزار مانور و هزینه کردن هم برای هماهنگی یک داستان تخیلی و توهمی در حالت غیر توهمی و واقعی (reality) که اصل وجودیش بر پایه یک شهر و ساختار موجود برای پیاده سازی عملیات از پیش تعیین شده می بایستی باشد، وجود نخواهد داشت! بنده ناچیز جاهلانه عرض کردم شما حکیمانه استنتاج بفرمایید. سلامت تهران، کشور و مردم یک بازی کامپیوتری نیست که اگر یک بازی را باختیم دوباره از اول شروع کنیم ! وقت ان رسیده که کمی جدی تر به واقعیت ها بپردازیم حداقل در مورد زلزله تهران! در اینجا ورود مستقیم خود شهردار عمل گرا را خواستارم و امیدوارم مطلب بالاتر از تراز فعلی مورد توجه شخص خودشان قرار بگیرد. ان شا الله 

* استاد نمونه کشور در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران و بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران کشور

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1487626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
    8 0
    استاد بزرگوار طراحی شما چیه؟ الحمدلله همه منتقدهای خوبی هستیم لیکن طراح های خوبی نه. شما که استاد مسلم هستی بفرما چکار کنیم ما پا به رکابیم
    • سعید IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
      3 0
      دقیقا. این آقا که زیر همه مطالبش تاکید می کنه استاد نمونه کشوره، چند ساله فقط میگه اگه زلزله بیاد ال میشه و بل میشه. خب جناب استاد نمونه کشور اینو همه ما می دونیم. طرح شما برای برون رفت از این شرایط چیه؟
    • IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
      1 0
      دقیقا همین سوال به ذهن من آمد.. بالاخره زلزله حتمی الوقوع را چگونه باید مدیریت کرد؟
  • تفکر عمیق دقیق IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    2 0
    بنده بعنوان یک طراح بزرگ جواب شما را از طرف استاد میدهم: در چنین مواقعی( زلزله یا هر بحران دیگر) اولین اقدام و مهمترین اقدام حفظ خونسردی است و در ادامه 2- نفس تان را در سینه حبس و بعد از آن هم یک نفس عمیق عمیق بکشید و در پایان 3- با گفتن عبارتن الفراررررررررررررررررررررررررررررر پشت سرتان را هم نیگا نکنید و با حداکثر سرعت فرار را برقرار ترجیح دهید----- با تشکر بنده کامبیز قره چمن کارشناس ارشد و پروفوسورای !!!!!! زلزله و بحران و چند تا چیز دیگه از بورکینافاسو هستم--- بدرود
    • Fghh IR ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
      2 0
      گل گفتی داداش. این بابا و امثالش را من خوب میشناسم. یه موقعی با بورسبه این کشور رفتن آمریکا و عشق و حال. وقتی اومدن شدن استاد مسلم. یک خط را میتونه رو کاغذ بکشه ولی طراحی ابدا. چهارتا دانشجو با تز و مقاله اینا را سر زبون انداختن. این بابا فقط دلال و مفت خوره.