تقاضای روغن در بازار طبیعی است/ نبود کمبود در زمینه کالاهای اساسی

ایلنا نوشت: مدیر کل دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت اظهار کرد: به هیچ عنوان برای کالاهای اساسی در سطح کشور کمبود کالا نداریم.

صدیف بیک‌زاده گفت: اما گاهی مانند همه جای دنیا بازار متاثر از تولید فصلی یا نوسانات عرضه و تقاضا دچار نوسان می‌شود. در حال حاضر مشکلی در تامین کالا نداریم و برای کالاهای استراتژیک سیاست‌هایی مانند ذخایر راهبردی و ذخایر احتیاطی را اعمال کردیم که اگر در صورت برخورد با مشکل، نیاز مقطعی را رفع کنیم.

وی در مورد آخرین وضعیت بازار روغن بیان کرد: از نظر تولید روغن نه تنها نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهشی نداریم بلکه رشد هم داشته‌ایم. ورود و کار روی مواد اولیه آن یعنی دانه روغنی و روغن خام، با روند طبیعی خود در حال انجام است اما تقاضا از حالت طبیعی خود خارج شده است. دلایل مختلفی مانند تغییر گروه کالایی مواد اولیه روغن، شوک تقاضای غیرمتعارفی ایجاد کرده درحالی‌که تولید روند طبیعی خود را طی می‌کند. بنابراین تطبیق بین عرضه و تقاضا کمی طول می‌کشد. 

وی افزود: از طرفی دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار علاوه بر اینکه از محل ذخایر راهبردی واحدهای تولیدی روغن را تقویت کرده است؛ استان‌هایی که با تقاضای بالایی مواجه هستند و عرضه نمی‌تواند تطبیق پیدا کند از واحدهای تولیدی دیگر کمک می‌گیرند تا عرضه آن استان تقویت شود. برآورد ما این است که مصرف‌کنندگان مشکلی در روغن مورد نیاز خود ندارند اما عده‌ای ترجیح می‌دهند که به علت جو روانی، نیازهای آتی خود را تبدیل به حال کنند. البته این موضوع از نظر ما مشکلی ندارد اما ممکن است به علت این جو روانی در کوتاه مدت بازاررسانی این کالا با اخلال مواجه شود.

مدیر کل دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت در مورد فروش روغن به شرط خرید رب و دیگر اقلام توسط واحدهای تولید روغن تصریح کرد: فروش اجباری طبق قانون به هیچ عنوان پذیرفته شده نیست اما ما این موضوع را نفی نمی‌کنیم. اگر کسی با این مشکل مواجه است، می‌تواند با شماره‌گیری ۱۲۴ یا سامانه اینترنتی گزارش دهد. در صورت گزارش چنین موضوعی و مواجه شدن با مصادیق آن در خدمات بازرگانی که به این واحدهای تولیدی ارائه می‌شود مانند ثبت سفارش و تامین مواد اولیه تجدیدنظر می‌کنیم. یعنی ترجیح می‌دهیم مواد اولیه تولید را به واحدهایی دهیم که طبق ضوابط و قوانین فعالیت می‌کنند. 

وی خاطرنشان کرد: سازمان حمایت نیز منتظر این نیست که حتما شکایتی انجام بگیرد و سپس پیگیری کند؛ بازرسی‌های فصلی، دوره‌ای و موردی در برنامه‌های خود دارند اما در کنار اینها اگر گزارش و شکایتی دریافت شود، بازرسی هدفمند صورت می‌گیرد یعنی این کار به سازمان حمایت و بازرسین سازمان‌های صمت کمک می‌کند تا با متخلفین برخورد شود. 

223224

کد خبر 1485451

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =