به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مستند «محسن ژاپنی» به کارگردانی وحید فرجی، فیلمی است که جایزه ویژه بخش شهید آوینی را در چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت بهدست آورد و در جشنواره فیلم فجر امسال هم پذیرفته شده است.
این مستند ۷۲ دقیقهای، درباره گروهی از غواصان ایرانی است که در عملیات کربلای ۴ اسیر شدند و در بین آنها رزمندهای بود که فرماندهان ارتش عراق را گیج کرد، چرا که فکر میکردند یک شهروند ژاپن یا کره را اسیر کردهاند؛ او کسی نبود جز محسن میرزایی از مهاجران افغان ساکن ایران که داوطلبانه به جنگ رفته بود.
در «محسن ژاپنی»، تصاویر، عکسها و فیلمهایی از برنامه «روایت فتح» و تلویزیون عراق وجود دارد که وجه مستند کار پر رنگ کرده است. کارگردان فیلم در اینباره میگوید: «حضور محسن ژاپنی در فیلمهای عملیات والفجر هشت و کربلای چهار، بسیار به ما کمک کرد. به ویژه تصاویری که از تلویزیون عراق در هنگام اسارت او همرزمانش پیدا کردیم.»
محسن فرجی توضیح میدهد: «من در چند سال اخیر سه مجموعه تاریخی ساختهام که کاملا وابسته به آرشیو بوده است؛ یکی «روزهای آزادی» که مربوط به دخالت نیروهای آمریکا در جهان است، دیگری «پسران آل سعود» که درباره این خاندان است و سومین فیلم هم که در مرحله تدوین دارم، مربوط به جنگهایی است که اسرائیل در منطقه به وجود آورده است. برای همین درک میکنم این تصاویر و اسناد آرشیوی چقدر مهم هستند.»
او ادامه میدهد: «نهادها و مراکز فرهنگی فعال در این حوزهها، باید جدیتر در این زمینه کار کنند. خیلی از اسناد در همین ایران است که باید جمعآوری و نگهداری و در دسترس قرار بگیرد. برای نمونه، از عکسهای یادگاری رزمندگان در جبههها هم نباید غفلت کرد. باید وقت گذاشته شود و به این آدمها مراجعه و خاطرات شفاهی، عکسها و حتی نامههای مربوط به جنگ را جمع کرد؛ اینها گنجینه تاریخی کشور است و نباید دست کم گرفت.»
این کارگردان در پایان تاکید میکند: «در کنارش، آرشیوهای مهم و ملی ما مثل روایت فتح یا تلویزیون، باید درهایشان را باز و دسترسی پژوهشگران را آسان کنند. در رابطه با تلویزیون، بسیاری وقتها برای دسترسی ما به آرشیو، سختگیری میشود و در مقابل، یکباره میبینی کل آرشیو رفته آن ورِ آب و سر از تلویزیونهای خارج از کشور در آورده است. معلوم است این یک جایی نشتی دارد.»
متن کامل این گفتوگو را بخوانید:
داستان عجیب محسن ژاپنی که فرماندهان ارتش عراق را گیج کرد
۵۷۵۷
نظر شما