خوشبختانه دوستان ما در «خبرآنلاین » شیوه نامه های خود را نه تنها محرمانه نمی دانند بلکه با هدف شفافیت ، پاسخگویی و همچنین ترویج این نوع نگاه و از همه مهمتر، استمداد اصلاحی و تکمیلی از صاحب نظران از چنین پیشنهادهایی استقبال می کنند .
ذیلا قاعده نقل قول تقدیم می شود و انشاءالله در فرصت های بعدی ، اسناد دیگری خواهد آمد :
1- نقل قول از خبرگزاری ها ، سایت ها و رسانه های رادیو - تلویزیونی :
اولا، فقط از رسانه های معتبر مجاز است که فهرست آن قبلا اعلام شده و هر از چندی ، به روز می شود .
ثانیا ، از اولین رسانه ای که خبر یا مطلب را گذاشته است باید نقل شود .
ثالثا ، چنانچه زمان انتشار مطلب در رسانه اولیه درفاصله 8 تا 18 باشد حداکثر با تاخیر 2 ساعت قابل انتشار است و چنانچه زمان انتشار آن رسانه از 18 تا 8 فردا باشد ، تاخیر چند ساعته (به شرطی که دیرتر از 8 صبح نشود) مجاز است .
بدیهی است چنانچه منبع اول ، در فهرست رسانه های معتبر نباشد اما یک رسانه معتبر از آن نقل قول کند ، قابل انتشار نیست زیرا همزمان دو قاعده خبرآنلاین نقض می شود (پایمال شدن حق رسانه اول و آوردن نام رسانه ای غیر از فهرست تایید شده)
موارد استثناء صرفا پس از تایید سردبیری انجام می گیرد .
2- نقل قول از نشریات مکتوب :
1-2) روزنامه ها : حداکثر تا ساعت 10 صبح
2-2) هفته نامه ها : حداکثر تا 48 ساعت پس از انتشار
3-2) نشریات غیر هفتگی : حداکثر تا یک هفته پس از روز توزیع
(ضمنا فقط از نشریات فهرست که مشهور یا پر تیراژ یا تاثیر گذار یا مولف اند نقل قول شود)
3- نقل قول از رسانه هایی که خبر را به مقامی آگاه یا مطلع ارجاع می دهند بدون کسب تکلیف از سردبیری ممنوع است .
4- اگر فردی ، خبری یا مطلبی در اختیار خبرآنلاین گذاشت که به دلیل نا آشنایی با اصول حرفه ای ، قبلا به رسانه دیگری داده و منتشر شده بود ، ضمن توجیه فرد ، از انتشار آن کلا صرف نظر شود . در صورت اهمیت بسیار بالا ، با ذکر منبع اولیه ، انتشار یابد و از انتساب تولیدی بودن آن پرهیز شود . (این قاعده ،مشمول اطلاع رسانی روابط عمومی ها که معمولا متن واحدی را در اختیار رسانه ها قرار می دهند نیست)
5- ترجمه مستقیم از رسانه های خارجی (با هر زبانی) حداکثر 24 ساعت پس از انتشار آنها . همان طور که قبلا نیز تصریح شده است قراردادن لینک مطلب اصلی به صورت هایپر ، ضرورت دارد .
6- چنانچه رسانه دیگری زحمت ترجمه یا تلخیص یا اقتباس را برخود هموار کرده است ، قاعده اقتباس رعایت و از القای تولیدی یا دست اول بودن آن پرهیز شود . بدیهی است چنانچه به نوع جهت گیری آن رسانه انتقاد داریم می توانیم از عباراتی مثل «روایت خبرگزاری ... از گفتگوی نشریه ....... با فلانی» در تیتر یا لید استفاده کنیم .
7- در اقتباس ها ، هرگونه اظهار نظر یا جهت دار کردن متن اصلی یا طعنه به منبع ، مغایر اخلاق حرفه ای است ؛ مگر با ادبیاتی متین و کاملا جدا شده از متن اصلی و به شکلی که خواننده گمراه نشود که کدام بخش ، اقتباس و کدام بخش غیر اقتباس است .
8- تیتر را می توان تغییر داد و متن را می توان کوتاه کرد یا گزیده ساخت .
9- به منظور ادای احترام کامل و نه رفع تکلیفی نسبت به رسانه منبع ، نام آن در ابتدای خبر به صورت کاملا برجسته و نمایان نوشته شود و متن در پاراگراف بعدی و با فاصله بیاید .
10- با توجه به ادعای آنلاین بودن ، کلیه قواعد فوق ، فارغ از روزهای تعطیل یا غیر تعطیل است .
بعضی از دوستان و همکاران رسانه ای از سر لطف ، آیین نامه ها و رویه های را که در «خبرآنلاین» جاری است مطالبه می کنند .
کد خبر 147224
نظر شما